Maciej Oleksowicz z szutru na asfalt

W piątek rusza Rajd Katalonii, ostatnia runda sezonu SWRC. To jedyny rajd w kalendarzu rozgrywany na mieszanej nawierzchni – szutrowej pierwszego dnia i asfaltowej w sobotę i niedzielę.

W tym artykule dowiesz się o:

Sytuacja Polaków w punktacji SWRC mocno skomplikowała się po Rajdzie Francji, z którego Oleksowicz i Obrębowski wrócili bez punktów. 65-punktowy dorobek zebrany w poprzednich rundach obecnie plasuje polską załogę na piątej pozycji w klasyfikacji SWRC. Ekipa Castrol TRW MOTOINTEGRATOR zachowała jednak szanse na zajęcie miejsca na podium w końcowej klasyfikacji sezonu, ale zależy to także od postawy konkurentów. Poniedziałek zespół spędził na testach na asfaltowym odcinku w miejscowości Sant Hilari Sacalm, około 100 km na północ od Barcelony.

Maciej Oleksowicz: Przyznam, że jesteśmy trochę zdenerwowani, bo to dla nas bardzo ważny rajd. Będziemy się jednak starali przekuć to zdenerwowane w dobry wynik. Jest to także nie mniej istotna eliminacja dla całej czołówki SWRC, bowiem ciągle trwa walka o podium. My cieszymy się z tego, że nadal liczymy się w tej walce, ale zdajemy sobie jednocześnie sprawę z tego, że nasze szanse na pudło zależą także od formy konkurentów. Tego typu eliminacja to dla nas zupełna nowość – pierwszy raz startujemy w imprezie, w której nawierzchnia zmienia się w trakcie rajdu. To, jak sobie z tym poradzimy jest dla nas pewną zagadką. Staraliśmy się jak najlepiej przygotować, zarówno z punktu widzenia technicznego, jak i sportowego. Nasi mechanicy trenowali to, co czeka ich w piątkowy wieczór, czyli błyskawiczną przebudowę samochodu z specyfikacji szutrowej na asfaltową. Poziom trudności podczas 75-minutowego serwisu zapewne podniesie fakt, że nasza Fiesta trafi w ich ręce po 150 kilometrach ścigania na szutrze, więc nie można wykluczyć, że oprócz przebudowy będą koniecznie naprawy. W moich przygotowaniach najważniejszy był czas spędzony w szkole Vittorio Canevy. Mam nadzieję, że to zaprocentuje na asfaltowych oesach Rajdu Katalonii. Włoch ma prawdziwą obsesję na punkcie trzymania optymalnego toru jazdy, którą stara się zaszczepić u swoich uczniów. Pamiętam, że po mojej poprzedniej wizycie w jego szkole poczułem się dużo pewniej za kierownicą, co znalazło także odzwierciedlenie w osiąganych czasach. Testy w Hiszpanii poszły nam naprawdę dobrze. Czuję, że bardzo dobrze ustawiliśmy samochód, wprowadziliśmy sporo zmian. Tutejsze odcinki są bardzo równe i dosyć szybkie, choć przyczepność na nich jest umiarkowana. Testy przydały się także do lepszego poznania opon asfaltowych, które stosowane są w mistrzostwach świata. Po jutrzejszym zapoznaniu będziemy w stanie powiedzieć coś więcej o samej trasie.

Pierwsza edycja katalońskiej imprezy odbyła się w 1957 r., choć jej pierwowzór – wyścig Volta a Catalunya zorganizowano po raz pierwszy w 1916 r. W tym roku Rajd Katalonii jest organizowany po raz 48., bowiem w latach 1965-72 impreza się nie odbywała – w kalendarzu zastępował ją Rajd Barcelona-Andorra. Ambicją organizatorów było nadanie zawodom międzynarodowego znaczenia, więc od 1988 r. połączono Rajd Katalonii z Rajdem Costa-Brava, by wzmocnić siłę hiszpańskiej kandydatury do kalendarza mistrzostw świata. FIA doceniła wysiłki Hiszpanów i od 1991 r. karuzela WRC gości na wschodzie Półwyspu Iberyjskiego.

Bazę rajdu zlokalizowano w Salou - nadmorskiej miejscowości, będącej turystycznym centrum Katalonii. Stąd, w piątek rano, załogi wyruszą na trasę rajdu. Metę zaplanowano na godzinę 15 w niedzielę. W ciągu trzech rajdowych dni do pokonania jest 1391,73 km, w tym 405,46 km po trasach odcinków specjalnych. Wtorek i środa to dni przewidziane na zapoznanie z trasą oraz badania techniczne samochodów. W czwartek, 8 listopada kierowcy wezmą udział w odcinku testowym, a na 19:30 zaplanowano ceremonię startu w centrum Barcelony.

Klasyfikacja SWRC przed Rajdem Katalonii:
1. Craig Breen (IRL) 93
2. Per-Gunnar Andersson (SWE) 91
3. Yazeed Al Rahji (SAU) 73
4.Hayden Paddon (NZL) 68
5. Maciej Oleksowicz (POL) 65
6. Thomas Cave (GBR) 18
7. Pontus Tidemand (SWE) 15
=. Pedro Meireles (POR) 15
=. Juha Salo (FIN) 15
10. Andreas Aigner 12

Źródło artykułu: