Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran wszystki tegoroczne rajdy w cyklu Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) kończyli na punktowanych pozycjach, czterokrotnie stając na podium. Po odliczeniu punktów za najsłabszy rezultat (w klasyfikacji generalnej pod uwagę branych jest sześć najlepszych wyników sezonu) Kajetanowicz ma 24 punkty przewagi nad drugim Bruno Magalhaesem.
Ostatnia odsłona tegorocznej rywalizacji w ERC będzie miała miejsce na Łotwie, podczas Rajdu Lipawy. Do zdobycia jest jeszcze 39 punktów, po siedem za każdy z dwóch etapów i 25 za zwycięstwo. Teoretycznie Magalhaes może jeszcze wyprzedzić Kajetanowicza w klasyfikacji, ale w praktyce musiałby zaliczyć perfekcyjny rajd i liczyć na pech polskiego kierowcy. Kajetanowicz wystartuje w roli murowanego faworyta do tytułu, który byłby jego trzecim z rzędu. W historii ERC nikt tego jeszcze nie dokonał.
Najbliżej był Włoch Luca Rossetti, który był mistrzem w sezonach 2008 i 2010-2011. Serię zwycięstw w 2009 przerwał jego rodak Giandomenico Basso. Od 2015 roku, na trasach europejskiego czempionatu króluje Kajetanowicz.
- Presja jest odczuwalna, ale największą presję nakładam na siebie ja sam. Zdaję sobie sprawę z tego, jaka odpowiedzialność na mnie ciąży - mówi polski kierowca w rozmowie z WP SportoweFakty. - Jeśli spojrzymy na klasyfikację generalną to wygląda to nieźle, ale strasznie nie lubię dzielić skóry na niedźwiedziu. Jeszcze wiele rzeczy może się przydarzyć, rajdy są sportem bardzo technicznym, w którym ułamki sekund mają znaczenie, co pokazał ostatni Rajd Rzymu. Najmniejszy błąd może decydować o tym, czy w ogóle dojedziesz do mety. W rajdach nigdy nie możesz powiedzieć, że całkowicie panujesz nad sytuacją, ponieważ wówczas brak pokory szybko cię zweryfikuje. Można tylko ograniczać ryzyko - dodał.
ZOBACZ WIDEO Rajd Nadwiślański: Filip Nivette z przytupem sięgnął po tytuł
Podczas Rajdu Rzymu Kajetanowicz walkę o zwycięstwo przegrał o zaledwie 0,3 sekundy z Bryanem Bouffierem.
- W Rajdzie Rzymu pokazaliśmy, że jeśli poczujemy krew to potrafimy walczyć. Po prostu realizuję swój plan i jestem dumny z tego, jak to robimy. Wypadając z trasy, całkowicie przewracasz klasyfikację mistrzostw, więc trzeba myśleć o efekcie końcowym. Rezultaty dotychczasowych rajdów pokazywały, że podejmowaliśmy dobre, mądre decyzje. Chciałbym być mądry do samego końca i dlatego czuję poddenerwowanie - nie ukrywa "Kajto".
Harmonogram czasowy Rajdu Lipawy 2017 (czasu polskiego):
Piątek, 6.10.2017
12:00 - Treningowe przejazdy odcinka kwalifikacyjnego
14:30 - Odcinek kwalifikacyjny, Dunalka (3,02 km)
19:30 - Ceremonia Startu, Lipawa
Sobota, 7.10.2017
09:00 - OS 1, Kazdanga 1 (11,49 km)
09:40 - OS 2, Laidi 1 (26,56 km)
10:25 - OS 3, Ram Irent (14,49 km)
12:30 - Serwis A, Lipawa (30 minut)
14:00 - OS 4, Kazdanga 1 (11,49 km)
14:40 - OS 5, Laidi 1 (29,64 km)
16:30 - Serwis B, Lipawa (30 minut)
17:25 - OS 6, Lipawa City Stage (1,69 km)
17:38 - OS 7, Lipawa City Stage (1,69 km)
18:03 - Flexi Serwis C, Lipawa (45 minut)
Długość odcinków specjalnych pierwszego etapu: 97,05 km
Niedziela, 8.10.2017
07:10 - Serwis D, Lipawa (30 minut)
08:00 - OS 8, Priekule 1 (21,59 km)
09:00 - OS 9, Podnieki 1 (6,44 km)
09:30 - OS 10, Vecpils 1 (24,64 km)
11:00 - Serwis E, Lipawa (30 minut)
12:10 - OS 11, Priekule 1 (18,53 km)
13:10 - OS 12, Podnieki 1 (11,33 km)
13:45 - OS 13, Vecpils 1 (24,64 km)
14:50 - Serwis F, Lipawa (10 minut)
15:10 - Ceremonia Mety, Lipawa
Długość odcinków specjalnych drugiego etapu: 107,17 km
Długość odcinków specjalnych rajdu: 204,22 km