Kamil Stoch bez bułki z bananem. Takim fenomenem jak Adam Małysz nie będzie

PAP / Grzegorz Momot / Na zdjęciu: Kamil Stoch i Adam Małysz
PAP / Grzegorz Momot / Na zdjęciu: Kamil Stoch i Adam Małysz

Małysz był skromnym Adasiem z wąsem, obecnym na obiadach w milionach domów. Na jego sukcesy czekaliśmy wygłodniali. Kamil Stoch, który sportowo mistrza z Wisły być może przebił, takim fenomenem społecznym nigdy nie będzie.

Zszokowani Niemcy nie wiedzieli, co się dzieje. W studiu RTL długo oglądali narty, na których skakał nasz mistrz. Analizowali, czy może inaczej się wyginają, dopytywali, co w nich jest takiego magicznego, że polski skoczek Adam Małysz miażdży ich zawodników. Były jakieś kosmiczne. To było w 2001 roku, gdy "Orzeł z Wisły" wygrywał Turniej Czterech Skoczni i rozpoczynał swoje panowanie na europejskich skoczniach. To było wówczas, gdy z niecierpliwością, co tydzień czekaliśmy przy schabowym i rosole na jego kolejne niesamowite loty.

I drwiliśmy wówczas w reklamach z Niemców, którzy mieli podpatrywać zza krzaków Małysza i naśladować, gdy je bułkę z bananem. Bo to ponoć zapewniało mu siłę.

Kamil Stoch swojej bułki z bananem nie ma. Sportowcem jest wielkim, ale takich emocji u Polaków już nie wywołuje. Ba, dzisiaj to ciągle Adam Małysz w rankingach na rozpoznawalnych sportowców, osoby najbardziej w sporcie wpływowe jest na czele. - Bo uwielbienie Adama Małysza wykraczało poza sport. I to on jednak był pierwszy - nie ma wątpliwości dr Krzysztof Martyniak, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego tłumacząc WP SportoweFakty, dlaczego "stochomania" nigdy nie będzie pamiętną "małyszomanią".

Dodaje: - W przypadku Adama Małysza chodziło też o osobowość. To było takie uwielbienie tego naszego Adasia - niskiego, skromnego, z wąsikiem. Naszego chłopaka. Jego fenomen wykraczał daleko poza sport. Pamiętamy te niedziele, gdy przy obiedzie czekaliśmy na jego skoki. W tamtych czasach pozwalały one nam poczuć się lepiej. Skoki przecież nie były sportem rodzinnym, a takim się stały.

- Pożywką dla "małyszomanii" było też nasze pragnienie jakichkolwiek polskich sukcesów. Małysz trafił więc na bardzo podatny grunt, on odczarował te nasze sukcesy - argumentuje nam z kolei Jędrzej Hugo-Bader z firmy marketingowej Havas. - Nagle, po latach posuchy okazało się, że jesteśmy w czymś najlepsi. I wszyscy tego Adama oglądali. Wygrane Małysza sprawiły, że dziś nie są już one dla nas nowością. Małysz nas po prostu do nich przyzwyczaił.

Adam Małysz cztery razy wygrał cykl Pucharu Świata, raz triumfował w Turnieju Czterech Skoczni. Jest czterokrotnym mistrzem świata, w dorobku ma też trzy srebrne medale Igrzysk Olimpijskich i jeden brązowy. Stoch jest dwukrotnym mistrzem olimpijskim, dwukrotnym mistrzem świata, dwa razy wygrał Turniej Czterech Skoczni i raz Puchar Świata. Jego zasług dla polskiego sportu nikt nie śmie podważać. 

Jędrzej Hugo-Bader jeszcze dodaje: - Dziś jesteśmy w zupełnie innym punkcie. Mamy świetne wyniki w innych dyscyplinach, mamy fenomenalną Anitę Włodarczyk. A przede wszystkim Roberta Lewandowskiego. Adam Małysz nie miał żadnej - tak mocnej alternatywy. Nie było komu co tydzień razem kibicować. Dziś nie ma takiej posuchy. W pewnym sensie Stoch ma więc trudniej.

ZOBACZ WIDEO Kibice z Zębu liczą na... złoto olimpijskie Kamila Stocha w Pjongczang

Dr Martyniak: - Tak, jesteśmy trochę nasyceni. Ale też jesteśmy bardziej dumni, europejscy, jeździmy po kontynencie, mamy podobne sukcesy, zainteresowania. Jesteśmy też już widzami, którzy oczekują czegoś więcej. Trudniej nam zaimponować.

Kilkanaście lat wcześniej było zupełnie inaczej.

Adam Małysz dziś jest dyrektorem polskich skoków. Dziś to on dba też o rozwój Stocha. Po wygranej w Innsbrucku widzieliśmy kapitalną scenę, gdy nad udzielającym wywiadów młodszym kolegą trzymał parasol. A potem komentował: - Taką mam dziś robotę.

Komentarze (91)
Urszula Zajac
10.01.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Oj my Polacy... aby mieszac, aby dokopac... my nie potrafimy podnoscic na duchu... my zawsze podcinamy skrzydla...
Adam byl wyjatkowy i tego mu nikt nie zabierze ale czas dodac skrzydel Kamilow
Czytaj całość
avatar
Rene Moreau
9.01.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Fakty nie emocje..Stoch przeskoczyl Malysza 3 razy. 
avatar
Artur Liana
9.01.2018
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Adam I Kamil . Dwaj wybitni sportowcy Jeden ma Wielkie osiągnięcia i drugi ma Wielkie . Adaś 4 razy puchar świata 6 medali mistrzostw świata 4 złota !! 39 wygranych .3 Srebra Olimpijskie oraz Czytaj całość
avatar
Nie daje kasy na Łudstok
9.01.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Stoch jest lepszym skoczkiem, ma więcej sukcesów jak na swój wiek. Pytanie tylko, czy Małysz z lepszymi warunkami do skakania nie osiągnąłby dużo więcej. 
avatar
Zbigniew Januszewski
9.01.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
.o co chodzi w tym felietonie mamy DWÓCH WSPANIAŁYCH SPORTOWCÓW którzy dawali i dają nam wiele RADOŚCI i ROZSŁAWIAJĄ POLSKĘ w świecie.ten co pisał te porównania jest niepoważny 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.