WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Najważniejszy sezon żeglarski czterolecia

Regaty o Puchar PZŻ od wielu lat kojarzą się z inauguracją sezonu żeglarstwa sportowego w Polsce. Podczas spotkania z mediami 20 maja w Krynicy Morskiej dokonano podsumowania pięciomiesięcznej intensywnej pracy zawodników kadry narodowej PZŻ.
Maciej Frąckiewicz
Maciej Frąckiewicz
Materiały prasowe

Przedstawiono cele sportowe na najbliższe miesiące z najważniejszym z nich czyli Igrzyskami Olimpijskim w Rio de Janeiro. Zainaugurowano także kolejną edycję projektu Volvo Youth Sailing Team Poland.

Puchar Polskiego Związku Żeglarskiego, w którym startują zawodnicy reprezentujący klasy olimpijskie, przygotowawcze i nieolimpijskie, po raz pierwszy w swojej historii rozgrywany jest na wodach Zalewu Wiślanego. Organizatorem regat jest Polski Związek Żeglarski przy współpracy z Miastem Krynica Morska.

Informacje o mieście

Krynica Morska usytuowana jest na północy Polski, na małym skrawku lądu - Mierzei Wiślanej, otoczona od północy wodami Morza Bałtyckiego, a od południa Zalewu Wiślanego. Co roku Krynicę odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów ze względu na znakomitą bazę turystyczną, ciągle rozwijającą się infrastrukturę. Znakomicie przygotowany akwen, nowe nabrzeże, slip, bardzo dobre zaplecze żeglarskie, pozwoliły zorganizować regaty właśnie w tym miejscu. Puchar PZŻ to jedyna możliwość oprócz mistrzostw Polski, gdzie możemy zobaczyć praktycznie całą naszą kadrę seniorską i juniorską.

- Cieszę się bardzo, że po kilkudziesięciu latach przerwy do Krynicy Morskiej i na Zalew Wiślany znowu zawitały regaty tej klasy. Jest to niesamowita promocja naszego miasta. Naszym hasłem promocyjnym są słowa "Tu zawsze świeci słońce". Od teraz będzie to "Tu zawsze świeci słońce i wieją sprzyjające wiatry dla żeglarzy". Jestem przekonany, że żeglarstwo przez duże "Ż" na stałe zagości w naszym mieście - powiedział Krzysztof Swat, Burmistrz Miasta Krynica Morska.

Wyniki

Rok 2016 zaczął się znakomicie dla zawodników Volvo Youth Sailing Team Poland. Już na samym początku cieszyliśmy się ze złotego medalu mistrzostw świata juniorów ISAF w klasie 420, zdobytego przez Julię Szmit i Hannę Dzik. Brązowy medal w tych samych zawodach wywalczyła Magdalena Kwaśna w olimpijskiej klasie Laser Radial.

Nasi bojerowcy przyzwyczaili nas, że z każdej imprezy wracają z medalami. Nie inaczej było i tym razem, w szwedzkim Norrkoping, gdzie złoty medal bojerowych mistrzostw świata wywalczył po raz kolejny Karol Jabłoński, a drugi był Michał Burczyński. Z zimnej Szwecji przenieśliśmy się na wody zatoki Clearwater na Florydzie. Podczas mistrzostw świata klasy 49er patroni programu Energa Sailing Tomasz Januszewski i Jacek Nowak otarli się o medal, zajmując czwarte miejsce. W tym samym czasie Sara Piasecka zdobyła złoty medal mistrzostw świata juniorów w bojerowej klasie DN.

A był to tylko wstęp do tego co wydarzyło się podczas mistrzostw świata w olimpijskim windsurfingu rozegranych w Ejlacie (Izrael). Dwa złote i jeden brązowy medal. Tytuł mistrza i mistrzyni świata dla reprezentantów Energa Sailing Team Poland Małgorzaty Białeckiej i Piotra Myszki, na trzecim stopniu podium w kategorii młodzieżowej stanął Radosław Furmański (Volvo Youth Sailing Team Poland) to niewątpliwie największy sukces w historii startów naszych zawodników. Blisko podium, na czwartym miejscu, mistrzostwa ukończyła Zofia Klepacka.

Kolejnym podwójnym sukcesem były rozgrywane na Gran Canarii mistrzostwa Europy w klasie Laser Radial. Marcin Rudawski nie dał szans rywalom, powtarzając wynik sprzed roku, a na najniższym stopniu podium stanął Jonasz Stelmaszyk. Agnieszka Skrzypulec i Irmina Mrózek Gliszczynska (klasa 470), po wywalczonym w lutym piątym miejscu mistrzostw świata, dołożyły czwarte miejsce podczas mistrzostw Europy na Majorce. Tydzień wcześniej wygrały na tym samym akwenie prestiżowe regaty o Puchar Księżniczki Zofii. Paweł Tarnowski zajął drugie miejsce w klasie RS:X.

Kolejną imprezą były mistrzostwa Starego Kontynentu w klasie 49er, w których Łukasz Przybytek i Paweł Kołodziński byli czwarci. W niedawno zakończonym pucharze świata w Hyeres zdobyliśmy trzy medale. Wszystkie to zasługa reprezentantów olimpijskiego windsurfingu. Zwycięzcami regat zostali Zosia Klepacka i Piotr Myszka, a Paweł Tarnowski był drugi.

Niewątpliwie najważniejsza tegoroczną imprezą będą igrzyska olimpijskie w Rio de Janeiro. To właśnie tam w dniach 5-21 sierpnia na wodach Zatoki Guanabara odbędzie się święto żeglarstwa regatowego. Miejmy nadzieję, że głównymi aktorami będą nasi zawodnicy. Polska ma pięć imiennych kwalifikacji olimpijskich. Przepustki do Rio wywalczyli: Małgorzata Białecka (RS:X K), Piotr Myszka (RS:X M), Kacper Ziemiński (Laser Standard), Agnieszka Skrzypulec z Irminą Mrózek Gliszczynską (470 K) oraz Łukasz Przybytek z Pawłem Kołodzińskim (49er).

- Wyniki naszych reprezentantów dają podstawy do osiągnięcia celu jaki stawia sobie Polski Związek Żeglarski, a mianowicie zdobycie przynajmniej jednego medalu podczas Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro. Wysoki poziom naszych zawodników przyczynia się do stałego podnoszenia naszej pozycji w rankingu światowym - powiedział Tomasz Chamera, wiceprezes PZŻ ds. sportu. - Dzięki środkom finansowym z Ministerstwa Sportu i Turystyki zapewniamy zawodnikom zakwalifikowanym do kadry stypendia, programy szkoleniowe, opiekę zespołu trenerskiego, zespołu wsparcia PZŻ oraz najwyższej klasy sprzęt - dodał.

Energa Sailing Team Poland

Przygotowania polskich żeglarzy do najważniejszych imprez aktywnie wspiera Grupa Energa S.A. Dowodem owocnej współpracy jest chociażby to, że wszyscy zawodnicy, którzy zakwalifikowali się na igrzyska w Rio to członkowie kadry narodowej PZŻ Energa Sailing Team Poland. Jest to znakomity przykład współpracy pomiędzy Polskim Związkiem Żeglarskim, Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz partnerem biznesowym jakim jest Energa.

- Budowanie sportowego sukcesu wymaga strategicznego myślenia oraz żelaznej konsekwencji - powiedział Maciej Ruwiński z Grupy Energa. - Droga do medalu olimpijskiego jest długa i trudna. Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego też zaangażowaliśmy się we wsparcie polskiego żeglarstwa również w sposób długofalowy. Liczymy, że nasza współpraca z PZŻ już za trzy miesiące przyniesie oczekiwane owoce - dodał.

Wspólne projekty PZŻ i Grupy Energa oraz MSiT nie ograniczają się do wsparcia krajowej elity. To również program edukacji żeglarskiej dla najmłodszych oraz cykl regat w klasie Optimist - Energa Sailing Cup, w których startują młodzi zawodnicy klasy Optimist, zaczynający sportową karierę. - Edukacja żeglarska to nie tylko nauka żeglowania, ale również wychowywanie i inspirowanie młodych ludzi ­- skomentował Maciej Szafran, trener główny ds. rozwoju i upowszechniania żeglarstwa dzieci i młodzieży. - Cieszymy się, że program rozwija się z roku na rok i liczymy, że czwarta edycja pozwoli nam zarazić sportową pasją jeszcze większe grono dzieci. Wychodzimy poza wstępnie założone ramy, przykładem są otwarte warsztaty edukacji żeglarskiej podczas imprez PZŻ oraz spotkania edukacyjno-popularyzacyjne w szkołach podstawowych - dodał.

Więcej informacji: www.kadra.energasailing.pl, www.edu.energasailing.pl.

Volvo Youth Saling Team Poland

Program Volvo Youth Sailing Team Poland jest kontynuacją ubiegłorocznej współpracy pomiędzy Polskim Związkiem Żeglarskim a grupą Volvo Car Poland. Marka Volvo od zawsze związana jest z projektami żeglarskimi. Program rozpoczął się w roku 2014 i jest to już jego trzecia edycja.

- Nie ma drugiej marki motoryzacyjnej na świecie, która byłaby zaangażowana w żeglarstwo tak mocno jak Volvo. Poza centralnymi regatami Volvo Ocean Race, nasza firma wspiera także wiele żeglarskich inicjatyw w poszczególnych krajach. Przykładem tego zaangażowania jest inwestowanie w najmłodsze talenty skupione w Volvo Youth Sailing Team Poland. Chcemy, aby dzisiejsi juniorzy już za kilka lat zdobywali medale olimpijskie. Droga do sukcesu wiedzie przez poszczególne etapy. Regaty o puchar Polskiego Związku Żeglarskiego w Krynicy Morskiej to jedno z tych wydarzeń, które służy zdobywaniu kolejnych szlifów i cennego doświadczenia – powiedział Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland.

W tym roku zespół liczy dziewięcioro najbardziej utalentowanych zawodników młodego pokolenia, medalistów mistrzostw świata i Europy w swoich kategoriach wiekowych, potencjalnych kandydatów do walki o start w igrzyskach olimpijskich Tokio 2020.

W skład zespołu weszli: Magdalena Kwaśna (Laser Radial) trzecia zawodniczka mistrzostw świata juniorów ISAF 2015, Julia Szmit i Hanna Dzik (klasa 420) mistrzynie świata juniorów ISAF 2015, Aleksandra Melzacka i Maja Micińska (29er) mistrzynie Europy juniorów Eurosaf 2015, Mikołaj Staniul i Kajetan Jabłoński brązowi medaliści mistrzostw Europy juniorów Eurosaf 2015, Błażej Ożóg (Kiteboarding) trzeci zawodnik mistrzostw świata 2015, Radosław Furmański (RS:X) brązowy medalista mistrzostw świata 2016.

Przy trójstronnej współpracy na linii Związek, Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Volvo Car Poland kładziemy nacisk na stworzenie jak najlepszych warunków przygotowań w rywalizacji międzynarodowej poprzez nowoczesne technologie, monitoring szkolenia, zakup najlepszego sprzętu sportowego, stypendia dla zawodników, wspomagając finansowanie z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Celem współpracy jest również promocja Związku oraz marki Volvo na arenie krajowej i międzynarodowej. Prospołeczny charakter Programu to zainteresowanie żeglarstwem jak największej liczby dzieci i młodzieży. Z pewnością podczas tegorocznych startów w imprezach rangi mistrzostw świata i Europy będzie o nich głośno.

Więcej informacji: www.pya.org.pl, www.volvocars.com/pl

Informacje:
www.pya.org.pl
www.facebook.com/polsailing

ZOBACZ WIDEO Biało-Czerwoni do Rio: Piotr Myszka i Małgorzata Białecka (źródło TVP)
Biało-Czerwoni do Rio: Piotr Myszka i Małgorzata Białecka

Polub SportoweFakty na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. prasowa

Komentarze (0):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×