Z wstępnych deklaracji wynika, że chętnych do startu jest dużo więcej niż kiedykolwiek w 4 letniej historii PEŻu. Ekstraklasa rozgrywana jest pod patronatem Polskiego Związku Żeglarskiego, a zwycięzcy otrzymują tytuł Klubowego Mistrza Polski PZŻ.
W ostatnim, najlepszym w ocenach uczestników sezonie Ligi wystartowało 13 klubów. Rywalizacja odbyła się w 4 rundach w Szczecinie, Sopocie, Gdyni oraz Świnoujściu i zamknęła się w okresie zaledwie 2 miesięcy od lipca do września.
- Tegoroczna forma skumulowania regat co 2 lub 3 tygodnie w okresie wakacyjnym sprawdziła się doskonale. Udział w kolejnym sezonie potwierdzili praktycznie wszyscy tegoroczni uczestnicy co potwierdza dobry kierunek rozwoju. Co ciekawe, mamy dodatkowe zgłoszenia z wielu stron. Dlatego zaczynamy cały proces naboru dużo wcześniej niż w latach ubiegłych. Musimy określić realną ilość chętnych do startu tak aby przygotować format ścigania, a być może nawet uruchomić 2 ligę - komentuje Maciej Cylupa, organizator Ekstraklasy.
W przypadku zgłoszenia więcej niż 12 zespołów, organizatorzy przewidują zorganizowanie w kwietniu lub maju eliminacji do Ekstraklasy, a dla pozostałych uruchomienie oddzielnych rozgrywek 2. ligi. Jednak finalna decyzja zapadnie po zakończeniu zgłoszeń i określeniu liczby zainteresowanych zespołów.
ZOBACZ WIDEO Mateusz Klich: Nie wyobrażam sobie, że meczu z Czechami nie zagramy pod nasze dyktando
Zasady rywalizacji są bardzo przejrzyste i proste. Wyścigi odbywają się według ogólnie znanych zasad regat flotowych, różnią się jedynie tym, że trasa jest krótsza i sędziowane są przez arbitrów na wodzie. Wyklucza to protesty po wyścigach i umożliwia nakładanie kar bezpośrednio w czasie wyścigu, przez co rywalizacja staje się dynamiczniejsza i bardziej fair.
Rozgrywki zorganizowane są w taki sposób, aby w jak największym stopniu uprościć uczestnictwo. Udział w regatach nie wiąże się z koniecznością posiadania własnego jachtu, gdyż te jednakowe i gotowe do regat dostarczane i serwisowane są przez organizatora. Wpisowe do regat pozostanie na poziomie podobnym do obecnego czyli ok. 5 tys. złotych za całość ligi czyli 4 regaty dwudniowe wraz z dniami treningowymi. Zawodnicy dostaną do dyspozycji flotę identycznych jachtów regatowych klasy TOM28 (Szczecin, Świnoujście) oraz Delphia 24 One Design (Sopot, Gdynia)
- Jest to bardzo ekonomiczna forma udziału w rywalizacji na wysokim sportowym poziomie. Poza wpisowym dochodzą oczywiście koszty dojazdu i pobytu załogi, ale sumując wszystkie koszty, sezon startów w Ekstraklasie wychodzi dużo taniej, niż przy konieczności posiadania własnego jachtu, jego transportu po Polsce, zakupu żagli i wymiany osprzętu - podsumowuje Cylupa.
Zwycięzca ligi zdobędzie tytuł Klubowego Mistrza Polski, a pierwsze cztery kluby Ligi otrzymają prawo startu w prestiżowych rozgrywkach Europejskiej Ligi Mistrzów, rozgrywanych w St. Petersburgu, St. Moritz i Porto Cervo.
Organizatorzy opracowali już wstępny kalendarz regat Polskiej Ekstraklasy Żeglarskiej w sezonie 2019:
13-14.07 - Gdynia
28-29.07 - Szczecin
10-11.08 - Świnoujście
31-1.09 - Sopot
Organizatorem Polskiej Ekstraklasy Żeglarskiej jest MT Partners (Polish Match Tour) przy współpracy GSC Yachting i Polskiego Związku Żeglarskiego.
Zgłoszenia można dokonać mailem na adres maciek@ligazeglarska.pl