F1. GP Austrii. Valtteri Bottas najlepszy. Szalony wyścig na Red Bull Ringu

Zdjęcie okładkowe artykułu: Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Valtteri Bottas
Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Valtteri Bottas
zdjęcie autora artykułu

Valtteri Bottas wygrał GP Austrii. Miał to być wyścig pod dyktando Mercedesa i choć niemiecki zespół wygrał, to emocji na Red Bull Ringu nie brakowało. Wszystko za sprawą awarii, wypadków i neutralizacji.

Pikanterii wyścigowi dodał Red Bull Racing, który na godzinę przed wyścigiem złożył protest przeciwko decyzji sędziów z soboty. Wtedy to stewardzi nie ukarali Lewisa Hamiltona za zignorowanie żółtych flag. Po dodatkowej analizie nagrań w niedzielę decyzja była inna - Hamilton musiał pogodzić się z utratą drugiej pozycji startowej i ruszał jako piąty.

Tyle że bardzo szybko "czerwone byki" straciły nadzieję na wygraną Maxa Verstappena dzięki tej sztuczce, bo u Holendra na 14. okrążeniu doszło do awarii jednostki napędowej. To był dopiero zwiastun tego, co miało się dziać tego dnia na Red Bull Ringu.

Bardzo szybko komunikaty u problemach z czujnikami w skrzyniach biegów zaczęli otrzymywać Valtteri Bottas i Lewis Hamilton. Dlatego Mercedes, choć przewodził stawce, to nie mógł szykować szampanów. - Zrozumcie, sytuacja jest krytyczna. Nie najeżdżajcie na krawężniki - grzmiał w pewnym momencie dyrektor techniczny James Allison.

ZOBACZ WIDEO: Kolarstwo. Tour de Pologne pierwszym wyścigiem etapowym w sezonie. "Zgłaszają się wielkie nazwiska!"

Nietęgie miny w Mercedesie musiały się pojawić w momencie, gdy awarie zatrzymały Lance'a Strolla i George'a Russella, bo obaj kierowcy korzystają z jednostek napędowych i podzespołów Mercedesa. I to właśnie kierowca Williamsa sprawił problemy innym, bo zatrzymał swój bolid niemal na środku toru. Dlatego konieczny był wyjazd samochodu bezpieczeństwa na 51. okrążeniu. W efekcie stawka się zrównała.

Gdy neutralizacja spowodowana przygodą Russella dobiegła końca, namieszali mechanicy Alfy Romeo, którzy nie dokręcili koła w bolidzie Kimiego Raikkonena. Fin rozbił się tuż za wyjazdem z alei serwisowej i wywołał kolejną neutralizację.

Na 61. okrążeniu doszło do kontaktu Alexandra Albona z Lewisem Hamiltonem, który podczas neutralizacji zmienił opony na miękką mieszankę i miał w ten sposób przewagę świeższego ogumienia nad prowadzącymi kierowcami Mercedesa, którzy nie zjawili się na dodatkowy pit-stop. Taj chciał to wykorzystać, ale Hamilton mu nie odpuszczał i doprowadził do kolizji, po której Albon wypadł z toru. Sędziowie za to zdarzenie dali aktualnemu mistrzowi świata F1 karę pięciu sekund. To był kluczowy moment wyścigu.

Po chwili sędziowie znów przystąpili do akcji - karę pięciu sekund otrzymał też Sergio Perez, który przekroczył prędkość w alei serwisowej, w której chciał wyprzedzić Lando Norrisa. Efekt był taki, że gdy kierowcy ostatecznie wjechali na linię mety, kibice musieli sięgnąć po kalkulatory. Hamilton, choć jako drugi wjeżdżał na metę, został wyprzedzony przez Charlesa Leclerca i Lando Norrisa, bo nie zbudował sobie nad nimi przewagi większej niż pięć sekund.

- Mieliśmy szczęście - powiedział wprost Leclerc, bo Ferrari od początku weekendu spisywało się fatalnie w Austrii. Ucieszony był też Norris, dla którego to pierwsze podium w karierze F1. - Trudno było pokonać Lewisa, ale nie ma lepszego sposobu na rozpoczęcie sezonu - podsumował niedzielne wydarzenia Bottas.

Kibice mogą powiedzieć to samo. Zanosiło się na nudny wyścig, pod dyktando Mercedesa, a fani otrzymali rywalizację pełną zwrotów akcji i z niespodziankami.

GP Austrii - wyścig - wyniki:

Pozycja Kierowca Zespół Czas/strata
1.Valtteri BottasMercedes71 okr.
2.Charles LeclercFerrari+2.700
3.Lando NorrisMcLaren+5.491
4.Lewis HamiltonMercedes+5.689
5.Carlos SainzMcLaren+8.903
6.Sergio PerezRacing Point+15.092
7.Pierre GaslyAlpha Tauri+16.682
8.Esteban OconRenault+17.456
9.Antonio GiovinazziAlfa Romeo+21.146
10.Sebastian VettelFerrari+24.545
11.Nicholas LatifiWilliams+31.650
Nie ukończyli:
12.Daniił KwiatAlpha Tauri
13.Alexander AlbonRed Bull Racing
14.Kimi RaikkonenAlfa Romeo
15.George RussellWilliams
16.Romain GrosjeanHaas
17.Kevin MagnussenHaas
18.Lance StrollRacing Point
19.Daniel RicciardoRenault
20.Max VerstappenRed Bull Racing

Czytaj także: GP Austrii. Złamano protokół sanitarny GP Austrii. Kierowcy zaprotestują przeciwko rasizmowi

Źródło artykułu: