Każdy kibic wiedzieć to powinien - stalowe konie i zbroja współczesnych Gladiatorów
Przed pierwszym finałem Indywidualnych Mistrzostw Świata przybliżamy budowę motocykla oraz elementy wyposażenia zawodników. Wielu kibiców z pewnością wyłapie różnice w porównaniu do żużla klasycznego.
Dzięki fachowym wypowiedziom Władimira Piercewa, byłego medalisty mistrzostw Europy i uczestnika finałów mistrzostw świata pracującego obecnie jako trener w rosyjskim klubie Torpedo Szadrińsk, a także fotografiom wykonanym przez Stanisława Fiśkowa, mamy okazję przedstawić naszym czytelnikom niektóre detale dotyczące budowy motocykla oraz wyposażenia używanego przez zawodników startujących w wyścigach motocyklowych na lodzie.
Motocykla do wyścigów na lodzie prosto ze sklepu kupić nie można. Dzieje się tak z prostego powodu - ich seryjna produkcja nie istnieje. Każdy egzemplarz jest unikalny, bo złożony rękoma zawodników i mechaników z wcześniej zakupionych podzespołów. Te gromadzi zaledwie kilka funkcjonujących prywatnych firm, skupujących poszczególne elementy od ich producentów. Według danych z ubiegłego roku, na najlepszej jakości motocykl trzeba było wydać między 10 a 12 tysięcy Euro. Zdaniem specjalistów, motocykl może wydawać się idealnym tylko nowicjuszowi. Każdy bardziej doświadczony zawodnik wie, że bez dodatkowego tuningu się nie obejdzie.
Rama
Amortyzator
Koła i kolce
Tak duża ilość ostrych kolców w obracającym się kole jest niebezpieczna jak ostrze pracującej mechanicznej piły. Dlatego dla zwiększenia bezpieczeństwa zawodników koła, podobnie jak rama, zakryte są pokrowcami i osłonami z wyprofilowanych w łuk żelaznych prętów. Osłony na kolce w pewnym stopniu chronią także rywalizujących zawodników przed strzelającymi spod kół kawałkami lodu.
Silnik
Podrasowany silnik po 3-5 turniejach (często dwudniowych) wymaga remontu, a zazwyczaj wymiany tłoka i cylindra na całkowicie nowy. Kosztują one odpowiednio 250 i 280 Euro. Wśród czołowych rosyjskich zawodników panuje przekonanie, że części regenerowane nigdy nie dadzą już takiej mocy jak fabrycznie nowe.
Sprzęgło i skrzynia biegów
Dwustopniowa skrzynia biegów to podzespół, którego na żużlu nie ma. Bieg pierwszy służy wyłącznie do startu. Na biegu drugim zawodnik ściga się od wejścia w pierwszy wiraż aż do samego finiszu. Co ciekawe, do zmiany biegu nie jest potrzebne tradycyjne wciskanie dźwigni sprzęgła.
Kompletny motocykl do lodowego ścigania waży średnio 120 kilogramów i od startu, poprzez wiraż i do końca pierwszej prostej osiąga prędkość 117-120 kilometrów na godzinę. Radarowych pomiarów na stadionie Torpeda Szadrińsk dokonali niedawno rosyjscy policjanci.
Wyposażenie zawodnika
Kask - Cena atestowanego waha się w granicach 400 Euro. Dobrą osłonę głowy można kupić w prawie każdym specjalistycznym sklepie motoryzacyjnym.
Ochraniacz kręgosłupa - Rosjanie żartobliwie nazywają go "czerepaszka" (żółwik - dop. red.) ze względu na jego zewnętrzne podobieństwo do żółwiego pancerza. Zadaniem ochraniacza jest ochrona pleców i klatki piersiowej zawodnika. Wykonana jest z wytrzymałego tworzywa sztucznego. Niektórzy jeźdźcy dodatkowo korzystają ze stosowanego także w żużlu klasycznym ochraniacza kręgów szyjnych.
Okulary - Podobne do tych używanych w speedwayu. W dni z ostrym słońcem nakleja się na nie przyciemniające filtry. Gdy słońce nie przeszkadza, stosuje się naklejki przezroczyste. Naklejki spełniają dodatkową funkcję chroniąc zasadnicze szkła przed zarysowaniem kawałkami pryskającego spod kół lodu.
Rękawice - Różnią się one znacznie od używanych przez żużlowców. Niektórzy zawodnicy nakładają rękawiczki crossowe, jednak większość od dawna stosuje fiński pomysł, w którym na grzbiecie rękawicy zamocowane są plastikowe płytki przypominające pancerz pancernika. Płytki te również chronią ręce przed uderzeniami kawałków lodu.
Buty i ochraniacze - Najczęściej stosowane są wysokie buty crossowe lub do wyścigów szosowych. Podeszwy "dozbraja się" krótkimi kolcami zapobiegającymi poślizgom. Ponieważ zawodnik w wirażu praktycznie kładzie się na lód, lewa noga chroniona jest dodatkowo przez ochraniacze na kolano, goleń, kostkę stawu skokowego i stopę. Te lepszej jakości wykonane są z karbonu, tańsze z twardego tworzywa sztucznego.
KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>