Dla zapalonych graczy pytanie „czy e-sport to sport” ma tylko jedną, twierdzącą odpowiedź; miliony ludzi na całym świecie pasjonują się profesjonalnymi turniejami (w których pule nagród przekraczają dziesiątki milionów dolarów), a sama historia zawodów e-sportowych sięga... lat 70-tych ubiegłego wieku! Tym niemniej istnieje przekonanie, zwłaszcza wśród starszych pokoleń, że e-sport to tylko taka zabawa, a gra na komputerze czy konsoli do niczego dobrego nie prowadzi. Książka Marcina Kality pokazuje, że gaming to nie tylko rozrywka.
Kiedy kończy się zabawa
W tej sytuacji znamienity jest fakt, że Marcin Kalita, dziennikarz sportowy, autor m.in. książek o Realu Madryt czy Juventusie Turyn, tym razem pochylił się nad e-sportem.
Autor od zmierzenia się z pytaniem o „sportowość’ e-sportu rozpoczyna szalenie interesujące, pełne ciekawostek kompendium wiedzy na temat profesjonalnego gamingu. Książkę ciężko przyporządkować do jednego gatunku, Marcin Kalita odważnie sięgając po zróżnicowane środki zaprasza czytelnika do poznania świata, w istnienie którego starsze pokolenia (a pisząc „starsze” mam na myśli już 40-latków) mogą powątpiewać. I tak mamy przedstawioną pokrótce historię e-sportu z najważniejszymi jej wydarzeniami, mamy słowniki oparte o specyficzne dla branży wyrażenia i skróty, dostajemy do ręki przewodnik po najważniejszych grach i turniejach, a także podręcznik gracza, z przeglądem sprzętów i zbiorem sprawdzonych porad. Mamy także przypowieści ukazujące różne oblicza świata, który dla wielu wydać się może mocno odrealniony. Ale wystarczy spojrzeć na gaże najlepszych e-sportowców, by przekonać się, jak mocno w sportowej rzeczywistości zakorzeniony jest gaming.
Rozmowa jak sportowiec z e-sportowcem
Interesującym punktem w „E-sport. Zostań mistrzem” są wywiady. Autor w rozmowie z Marcinem Gortatem, światowej sławy koszykarzem NBA, rozmawia o łączeniu dwóch pasji – do sportu i e-sportu. Gortat, obecnie przedsiębiorca i filantrop, jest jednym z inwestorów Polskiej Ligi Esportowej. Jak sam mówi: „Świat się zmienia i za tym trzeba nadążyć. Tu bardzo dobrze widać postęp – rozwój technologii, gier (...) To fascynuje, ale także – nie ma co ukrywać – daje możliwość rozwijania biznesu”. Gortat nie jest jedyną gwiazdą sportu, która połknęła e-bakcyla. W książce poznajemy także ikony futbolu, które pomiędzy treningami czas przeznaczają na grę w FIFA.
Filip „Neo” Kubski to jedna ze światowych sław e-sportu, wygrywał ze swoimi drużynami największe turnieje, był wyróżniany tytułem e-sportowego Gracza Roku. W rozmowie z Marcinem Kalitą wraca do początków swojej kariery, zdradza nieco zza kulis świata gamingu, a także mówi o przygotowaniu e-sportowca do zawodów – i zawodu, bo dla szeregów graczy na świecie jest to podstawowe źródło utrzymania.
Nadążaj, czyli technologia
Książka zawiera również sporo informacji dotyczących technologii, poczynając od początków i pierwszych komputerów umożliwiających granie, po porady dotyczące współczesnych sprzętów i akcesoriów peryferyjnych, bez których żaden gracz nie może się obejść. Starsi czytelnicy na pewno z uśmiechem wspomną Altaira czy Commodore’a.
Jednym z ostatnich punktów poruszanych przez Marcina Kalitę jest próba prognozy, jak rynek i sam gaming będą się rozwijać. Już teraz najnowocześniejsze technologie wirtualnej (VR – ang. virtual reality) i rozszerzonej (AR – ang. augmented reality) rzeczywistości coraz mocniej angażowane są w świat e-sportu, a dotychczasowe doświadczenia oraz rozwój technologiczny pokazują, że w tym wypadku sky is the limit.
Ta książka jest dla Ciebie
Jak pisze wydawca, „jeśli marzysz o tym, by zostać profesjonalnym graczem i mistrzem e-sportu, ta książka jest dla Ciebie” – i ma rację. Jednak w tej pozycji kryje się dużo więcej, nie jest to tylko poradnik, nie jest to książka historyczna, nie jest to książka czysto techniczna, nie jest to literatura faktu – wymyka się tradycyjnym klasyfikacjom. Marcin Kalita w udany sposób łączy wszystkie te elementy, dodając swobodę i lekkość języka, warsztat dziennikarza i autora książek, oddając czytelnikom unikalne w swojej formie, bogato ilustrowane kompendium wiedzy na temat e-sportu.
Nawet laik zrozumie, specjalista doceni, osoba nieprzekonana będzie miała szansę konfrontacji swoich wyobrażeń z rzeczywistością. Lektura odpowie na wiele pytań (w tym takich, które wcześniej nie przyszły do głowy). To naprawdę jest książka dla każdego.