Jeśli chcemy się dowiedzieć, jaka jest teoretycznie najsilniejsza drużyna piłkarska na świecie, sięgamy do rankingu FIFA. Jeśli zaś chcemy analogicznie poznać najlepszą drużynę Counter-Strike: Global Offensive, patrzymy w ranking HLTV. Co to takiego? Fanowska strona HLTV.org powstała w 2002 roku jako forum skupiające miłośników gry Half-Life oraz jej najbardziej popularnej modyfikacji, czyli Counter-Strike’a.
Ten duński projekt do dziś jest jednym z największych portali poświęconych tematyce CS:GO i co miesiąc odwiedzają go prawie cztery miliony kibiców w poszukiwaniu informacji na temat aktualnych rozgrywek, zespołów i zawodników. Dla nas jednak ważne jest to, że HLTV od dawna gromadzi i przetwarza statystyki, a potem na ich podstawie przygotowuje rankingi indywidualne i drużynowe. I te rankingi mają w społeczności fanów CS:GO renomę taką, jak ranking FIFA w świecie piłki nożnej.
K/D to za mało
Jak ocenić, który gracz jest lepszy w takiej drużynowej grze, jak Counter-Strike: Global Offensive? Najprostsza i najbardziej oczywista odpowiedź na to pytanie brzmi następująco – ten, który ma najwięcej eliminacji i został najmniej razy wyeliminowany. Czyli ma najlepszy KDR, kill-to-death ratio, stosunek tych pierwszych do tych drugich. Niestety, ta odpowiedź nie jest wystarczająca. Z kilku powodów. Współczynnik ten na przykład faworyzuje graczy, którzy grali mniej. Jeśli ktoś zagra kilka fantastycznych rund, to będzie miał lepsze K/D nawet od mistrza świata, który gra od lat. Ale zdecydowanie nie jest lepszym graczem, prawda?
Dlatego właśnie w 2010 roku HLTV wprowadziło pierwszą wersję swojego słynnego rankingu. W przeliczaniu umiejętności gracza brał on pod uwagę trzy główne współczynniki. Po pierwsze, średnią liczbę eliminacji przeciwników na rundę. Po drugie, bez zaskoczenia, jak często udaje się przeżyć rundę. Trzecia zmienna była jednak bardziej skomplikowana, bowiem opierała się na ilości rund, w których udało się wyeliminować więcej niż jednego przeciwnika. Te trzy współczynniki były następnie porównywane ze średnimi wartościami dla całego CS:GO a różnica była sumowana i przedstawiana jako liczba z zakresu od 0 do 3. Wartością przeciętną było 1.
Trzy zmienne również nie wystarczą
W 2017 roku HLTV wprowadziło nowy system, zwany Ratingiem 2.0. Oprócz wcześniej wymienionych trzech współczynników brał on pod uwagę kilka dodatkowych. Pierwszym był ADR, czyli average-damage-per-round – średnia obrażeń zadawanych przeciwnikom w rundzie. Drugim tzw. KAST, kill-assist-survival-traded, czyli odsetek rund, w których gracz albo uzyskał eliminację, albo asystę, albo przeżył lub zginął zabijając jednego wroga. Ta wartość określała średnią przydatność drużynową, czyli to, jak często dany gracz robił cokolwiek dla swojego zespołu.
Oprócz tego znacznie poszerzono zakres trzeciej zmiennej, która wcześniej zbierała wyłącznie statystyki dotyczące eliminacji podwójnych, potrójnych itd. Od wersji 2.0 wliczały się tutaj również eliminacje otwierające, ilość eliminacji w sytuacji gdy gracz został sam przeciw kilku wrogom i kilka innych statystyk. Dodatkowo w rankingu 2.0 statystyki dla obu stron były zliczane osobno i dopiero na koniec łączone, by nie wypaczać wyniku w przypadku graczy, którzy częściej grają w ataku lub w obronie. Ranking jako taki jednak nie uległ zmianie – nadal wyrażała go liczba oscylująca w okolicach przeciętnej jedynki. Tylko tym razem za tą wartością stało o wiele więcej istotnych zmiennych. Ten system stosowany jest do dziś i uznaje się go za najlepszy z istniejących rankingów oceniających umiejętności zawodowych graczy CS:GO.
A co z drużynami?
Oczywiście, poszczególne organizacje również mają swój ranking HLTV. On także obliczany jest na podstawie kilku zmiennych, które jednak nie mają nic wspólnego z opisanym wcześniej rankingiem indywidualnym graczy*. Jest to ulepszona i zaktualizowana wersja systemu, który wykorzystuje sama gra. Bierze pod uwagę osiągnięcia i zdobycze organizacji w ciągu ostatniego roku, aktualną formę z ostatnich dwóch miesięcy a także z ostatnich 10 imprez LANowych. Pozycja w rankingu wyrażona jest w formie punktowej, przy czym punkty bardzo łatwo stracić. Sam system posiada wbudowaną erozję punktową, a dodatkowo bardzo wiele tracą drużyny, które wymieniają zawodników.
Aktualizowany na bieżąco ranking drużynowy dzieli się na światowy, regionalny dla poszczególnych kontynentów oraz rankingi krajowe. I podobnie jak indywidualne można go w dowolnej chwili sprawdzić na HLTV.org. W tym momencie najlepszym graczem CS:GO w oparciu o dane z ostatnich 12 miesięcy jest Ukrainiec Aleksander „s1mple” Kostyliew z drużyny Na’Vi, którego ranking wynosi 1,33. Pierwszy Polak w rankingu, Kamil „reiko” Cegiełko z drużyny Honoris, znajduje się na 36. pozycji z wynikiem 1,16. Pierwszą drużyną z kolei jest wspomniane już ukraińsko-rosyjskie Natus Vincere. Najlepszy polski zespół w światowym rankingu, x-kom AGO, znajduje się na pozycji 23.
Lokalny polski ranking liczy sobie 13 drużyn z punktami. Osiem z nich można będzie już wkrótce zobaczyć w rozgrywkach PGE Dywizji Mistrzowskiej w ramach Polskiej Ligi Esportowej.
*istnieje też osobna wersja rankingu drużynowego, bazująca na tym samym algorytmie, co indywidualny Rating 2.0. Można ją znaleźć tutaj.