"To już jest tragedia". Niemcy odczuwają brak Schumachera

Materiały prasowe / Ferrari / Na zdjęciu: Michael Schumacher
Materiały prasowe / Ferrari / Na zdjęciu: Michael Schumacher

Michael Schumacher sprawił, że w pewnym momencie F1 stała się sportem narodowym w Niemczech. Teraz sytuacja wygląda inaczej. Niewiele brakowało, a w sezonie 2023 w stawce nie byłoby ani jednego Niemca. - To jest tragedia - mówi Norbert Haug.

Michael Schumacher zdobył siedem tytułów mistrza świata Formuły 1, budując swoją markę od połowy lat 90., aż stał się legendą Ferrari i królowej motorsportu. W najlepszym okresie (2000-2004) wyścigi F1 w Niemczech zaczęły oglądać miliony Niemców, a tory kartingowe pękały w szwach. Dzieci chciały bowiem podążać drogą Schumachera.

Sukcesy "Schumiego" doprowadziły do tego, że nikt nie myślał o usunięciu GP Niemiec z kalendarza F1, a kraj miał jedną z liczniejszych reprezentacji w stawce. W jego ślady poszli też Sebastian Vettel, który zdobywał mistrzostwa F1 w latach 2010-2013 i Nico Rosberg (2016). Jednak żaden z nich nie zdołał porwać za sobą tłumów. Efekt? Obecnie sytuacja wyścigów w Niemczech wygląda fatalnie.

GP Niemiec już przed kilkoma laty wypadło z kalendarza F1, bo impreza przynosiła straty i promotorzy nie chcieli przepłacać za prawa do organizacji zawodów. Mick Schumacher nie był w stanie nawiązać do osiągnięć ojca i stracił miejsce w stawce. Gdyby nie fakt, że w Haasie zastąpił go doświadczony Nico Hulkenberg, to Niemcy po raz pierwszy od początku lat 90. nie mieliby swojego kierowcy w F1.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: przypatrz się dobrze! Wiesz, kto pomagał gwieździe tenisa?

- To już jest tragedia. Każdy entuzjasta sportów motorowych powinien się wstydzić. W latach 1994-2016 mieliśmy mistrzów świata z Niemiec, sukcesy Schumachera, Vettela i Rosberga. Mercedes ze swoimi zespołami partnerskimi też wygrywał tytuły mistrzowskie. Potem ekipa fabryczna Mercedesa zdominowała F1 w sezonach 2014-2021 - wspomniał w stacji RND Norbert Haug, były szef Mercedesa w F1.

- Przez kilkanaście lat Niemcy organizowały po dwa wyścigi F1 i za każdym razem trybuny pękały w szwach. Na torach było ponad 100 tys. ludzi. Do tego zawody w RTL oglądało ponad 12 mln osób. Obecnie widownia F1 w Niemczech wynosi 3 mln - dodał Haug.

Skrytykował też pośrednio swojego byłego pracodawcę i zwrócił uwagę na to, że Mercedes ma siedzibę w brytyjskim Brackley i mocniej zależy mu na rozwoju kierowców z Wielkiej Brytanii. - W roku 2010 mieliśmy jeszcze siedmiu kierowców z Niemiec w F1. Teraz jest tylko Hulkenberg, który w najlepszym wypadku pełnić będzie drugorzędną rolę. Schumacher został rezerwowym, ale chociaż w konkurencyjnym zespole (Mercedes - dop. aut.) - ocenił były szef niemieckiego zespołu.

- Od lat nie mieliśmy GP Niemiec. Nie dało się chyba opracować i stworzyć mniej ambitnej linii rozwoju niemieckiej strategii pod kątem F1. To dotyczy przede wszystkim Mercedesa, który funkcjonuje w oparciu o bazę w Wielkiej Brytanii i ma za kierowców dwóch świetnych Anglików - dodał Haug.

Nadzieją dla Niemiec może być pojawienie się Audi w F1 w roku 2026. - Audi, Mercedes, automobilkluby AvD i ADAC, niemieccy sponsorzy. Oni wszyscy powinni działać razem, pracować z młodymi ludźmi. Tak, aby nasz kraj nie padł ofiarą osób, które nienawidzą samochodów i lekceważą fakt, że dobrobyt Niemiec w dużej mierze zbudowany został na produkcji aut i ich eksporcie - podsumował Haug.

Czytaj także:
Sędziowie zmienili wyniki. Polak zwycięzcą pierwszego etapu Dakaru!
Ciężarówka niemal wjechała w kibiców. Chwile grozy na Dakarze

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.