Bolesna porażka Ferrari w F1. Zespół podjął niepotrzebne ryzyko?

Materiały prasowe / Pirelli Media / Na zdjęciu: Lewis Hamilton (po lewej) w walce z Carlosem Sainzem
Materiały prasowe / Pirelli Media / Na zdjęciu: Lewis Hamilton (po lewej) w walce z Carlosem Sainzem

Ferrari przegrało z Mercedesem walkę o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów F1 różnicą ledwie trzech punktów. Wynik rywalizacji mógłby być inny, gdyby nie fatalna strategia Carlosa Sainza w GP Abu Zabi. Szef zespołu broni podjętej decyzji.

Ferrari przystępowało do GP Abu Zabi ze świadomością, iż traci tylko cztery punkty do Mercedesa. Włosi w ostatnich tygodniach prezentowali lepszą dyspozycję w Formule 1 i uważano ich za faworytów w walce o drugą lokatę. Planu nie udało się jednak zrealizować. O ile Charles Leclerc dojechał do mety jako drugi, o tyle Carlos Sainz nie zdobył punktów na torze Yas Marina.

Sainz przeżył frustrujące kwalifikacje, w których zajął dopiero szesnaste miejsce. Ferrari założyło mu na start GP Abu Zabi twarde opony i liczyło na neutralizację w dalszej fazie wyścigu, w trakcie której 29-latek mógłby sporo zyskać na niemal darmowej wymianie ogumienia.

Hiszpan miał jednak wyraźne problemy z tempem. Ferrari dość szybko wezwało go na pit-stop i ponownie założyło mu opony z twardej gumy. To oznaczało, że Sainz musiał jeszcze raz odwiedzić mechaników, by wypełnić obowiązek regulaminowy związany z wykorzystaniem dwóch różnych mieszanek.

ZOBACZ WIDEO: Nowy system rozgrywek. Czy w PGE Ekstralidze pojawią się etatowi rezerwowi?

Jako że w GP Abu Zabi nie doszło do żadnej neutralizacji, Sainz zjechał do alei serwisowej na przedostatnim okrążeniu i oficjalnie zakończył udział w wyścigu z powodu problemów z silnikiem. Część ekspertów zaczęła twierdzić, że była to tylko wymówka Ferrari, która miała zasłonić strategiczną wpadkę zespołu.

Do sprawy odniósł się szef zespołu z Maranello. - Gdy musisz zjechać na pit-stop na 20. okrążeniu, to nie masz innego wyjścia jak założyć kolejny zestaw twardych opon. Gdybyśmy skorzystali z pośredniej mieszanki, to Carlos musiałby przyjechać do mechaników po raz kolejny na 30. okrążeniu - powiedział Frederic Vasseur, cytowany przez motorsport.com.

- Plan był taki, choć nie wiem czy tak to można nazwać, by wykorzystywać maksymalnie twarde ogumienie i czekać na samochód bezpieczeństwa albo czerwoną flagę. Problem nie leżał w strategii. Problemem było tempo. Carlos był wolny, a w takiej sytuacji wszystkie decyzje strategiczne są złe - dodał szef Ferrari.

Zdaniem Francuza, sytuacji nie rozwiązałby też start na pośrednim ogumieniu. - Po wyścigu zawsze można tak mówić, ale nie sądzę, aby to coś zmieniło. Tak jak powiedziałem, problemem było tempo, a nie opony. Carlos korzystał z tego samego ogumienia co Charles, a zobaczcie jaka była między nimi różnica. Mieliśmy problem i musieliśmy go zrozumieć - skomentował Vasseur.

Szef Ferrari podsumował, że zespół przegrał drugą pozycję w mistrzostwach przy okazji innych weekendów F1, kiedy to w prosty sposób gubił punkty i marnował swoje szanse. - Mieliśmy problemy w Miami czy Zandvoort. Były też weekendy, gdzie pojawiały się awarie - przypomniał.

Czytaj także:
- Kubica pęka z dumy. Komentuje, jaki pojazd dostał od Ferrari
- Red Bull zapłaci fortunę za rekordowy sezon. Kwota jest już oficjalnie znana

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.