Europa odjechała Polsce. "My wolimy się bić o takie inwestycje jak CPK"

PAP / Jakub Kaczmarczyk / Na zdjęciu: padok Toru Poznań
PAP / Jakub Kaczmarczyk / Na zdjęciu: padok Toru Poznań

Dorobiliśmy się nowoczesnych dróg i stadionów piłkarskich, ale dalej jesteśmy białą plamą, jeśli chodzi o infrastrukturę torową. Uciekają nam Czesi i Węgrzy, którzy mają MotoGP i F1, a tor Poznań co chwilę musi się mierzyć z protestami mieszkańców.

W tym artykule dowiesz się o:

Jeszcze kilkanaście lat temu polskie drogi były obiektem drwin, a stadiony piłkarskie przypominały skanseny. Wejście do Unii Europejskiej i późniejsze Euro 2012 zmieniły sytuację. Obecnie dysponujemy siatką autostrad i dróg ekspresowych, której pozazdrościć nam mogą zachodnie kraje. Nie inaczej jest z obiektami piłkarskimi, bo większość miast stanęła na wysokości zadania i wybudowała nowoczesne areny.

Jest jedna dziedzina, w której nadal jesteśmy białą plamą na mapie Europy. Chodzi o tory wyścigowe. Tak naprawdę mamy tylko jeden duży obiekt - jest to Tor Poznań. Został otwarty w 1977 roku, a nitka wyścigowa ma długość nieco ponad 4 km. Tyle że obiekt od lat trąci myszką. Organizacja na nim wyścigu Formuły 1 czy MotoGP to obecnie mrzonka.

Sąsiedzi pokazują nam miejsce w szeregu

Tymczasem nasi sąsiedzi mają się czym pochwalić. Czesi w roku 2025 powrócą do kalendarza MotoGP za sprawą toru w Brnie. Inicjatywa nie byłaby możliwa, gdyby nie wsparcie państwa, które wyłożyło na organizację zawodów ok. 100 mln koron (17 mln zł). - MotoGP to prestiżowe wydarzenie sportowe, które przyciąga dziesiątki tysięcy gości do Czech. Większość z nich przyjeżdża z zagranicy - mówił po podpisaniu kontraktu premier Petr Fiala.

ZOBACZ WIDEO: Miał konkurować ze Zmarzlikiem. Na razie nie potrafi się do niego zbliżyć

Z kolei Węgrzy co najmniej do końca 2032 roku będą organizować wyścig F1. Na Hungaroringu trwa właśnie kapitalny remont. Po tegorocznym GP Węgier od razu zburzono kluczowe budynki w padoku. W kilkanaście miesięcy w tym samym miejscu mają powstać pomieszczenia adekwatne do standardów XXI wieku.

Właściciel F1 poszedł Węgrom na rękę. Obniżył im kwotę, jaką trzeba wpłacić za prawa do organizacji Grand Prix, aby mogli oni pokryć koszty renowacji Hungaroringu. - Zaoszczędzimy 107 mld forintów (277 mln euro, czyli ponad 1 mld zł) do 2032 roku z tego tytułu - ujawnił Gergely Gulyas, minister z rządu Viktora Orbana.

Łączny koszt remontu Hungaroringu ma zamknąć się w kwocie 204 mln euro (ok. 870 mln zł). Węgrzy nie chcą na tym poprzestać. Nieoficjalnie wiadomo, że w roku 2025 pojawią się też w kalendarzu MotoGP. Najlepszych motocyklistów świata ma gościć nowo wybudowany tor Balaton Park. Jego budowa w ostatnich latach kosztowała ok. 200 mln euro.

Polska białą plamą

Dlaczego Polska, która jest największym krajem w regionie, nie doczekała się toru wyścigowego z prawdziwego zdarzenia? - To kombinacja kilku czynników. W Czechach tradycja wyścigów motocyklowych sięga lat 50. XX wieku, ale też mieli Karela Abrahama, który pojawił się w MotoGP i zwiększył zainteresowanie sponsorów i władzy. My mamy Roberta Kubicę, ale to jakoś się nie przekłada na budowanie torów - mówi w rozmowie z WP SportoweFakty dziennikarz i menedżer polskich kierowców Michał Fiałkowski.

- Może to kwestia priorytetów, jakie ustalono we wcześniejszych latach, nawet we wcześniejszych systemach politycznych. Dlatego udało się tam stworzyć pewną kulturę wyścigową - dodaje nasz rozmówca.

W latach 70. Bernie Ecclestone miał pomysł organizacji wyścigu za żelazną kurtyną. Szef F1 myślał nawet o Polsce, ale ostatecznie padło na Węgry. Pomógł w tym fakt, że przy organizacji GP Brazylii pracowała osoba, która pochodziła z Węgier i uciekła z komunistycznego kraju. Pierwsza edycja zawodów na Hungaroringu odbyła się w sezonie 1986.

Co roku wyścig na F1 na Węgrzech oglądają tłumy
Co roku wyścig na F1 na Węgrzech oglądają tłumy

- Z kolei Czesi wracają teraz do MotoGP dzięki mocnemu wsparciu rządu. Bez takiego dofinansowania trudno o poważną imprezę i tor w naszym kraju. Dobrze, że spółki Skarbu Państwa w ostatnich latach dostrzegły motorsport, ale brakuje właśnie "kropki nad i" w postaci takiego obiektu. My wolimy się bić o takie inwestycje jak CPK - dodaje Fiałkowski.

- Tor wyścigowy to nie zawsze jest inwestycja, która się kalkuluje i wymaga też wsparcia sektora prywatnego. W Czechach przez lata obiekt należał do ojca Abrahama, który go częściowo finansował - zauważa Fiałkowski.

Obawy o Tor Poznań

Na torze w stolicy Wielkopolski regularnie odbywają się motocyklowe mistrzostwa Polski, niedawno gościły tam też ciężarówki w ramach mistrzostw Europy. Organizowane są też otwarte dni treningowe dla fanów motocykli i samochodów. Zarządcy obiektu nie mają jednak łatwego życia. Okoliczni mieszkańcy narzekają m.in. na hałas dochodzący z okolic toru. Kilkukrotnie podejmowano już różne inicjatywy, które miały "zabić" poznański obiekt.

- Ostatnio te protesty przybrały na sile i słyszałem nawet plotki, że finał sezonu motocyklowych mistrzostw Polski może się tam nie odbyć, ale na szczęście się udało. Poznań na miarę możliwości się rozwija, stara się poprawiać infrastrukturę, ale to wszystko idzie bardzo powoli - mówi Fiałkowski.

F1 w czasach Roberta Kubicy zastrzegła nawet nazwę GP Polski, co pokazuje, że pewne przymiarki do organizacji wyścigu u nas były. Sondowano możliwość organizacji zawodów ulicznych we Wrocławiu, później temat wracał w kontekście Łodzi i Gdańska.

- Przegapiliśmy najlepszy moment na budowę toru z prawdziwego zdarzenia. On był kilkanaście lat temu, gdy był pierwszy boom wokół Roberta Kubicy. Wtedy powinniśmy więcej zrobić. Zwłaszcza na szczeblu rządowym, ale też biznesowym. Mamy przecież potężne polskie firmy, w przypadku których ta inwestycja miałaby sens. Szkoda, że w tak dużym kraju nie znalazł się biznesmen-miłośnik motorsportu, gotowy wybudować taki tor - mówi nam Fiałkowski.

Brno w trakcie MotoGP
Brno w trakcie MotoGP

Polska ma obecnie wysyp młodych talentów. Przed rokiem włoską Formułę 4 wygrał Kacper Sztuka, obecnie świetne wyniki w hiszpańskiej F4 osiąga Maciej Gładysz, a mistrzostwo brytyjskiej GB3 Championship walczy Tymoteusz Kucharczyk. Wśród motocyklistów świetnie rozwijają się Milan Pawelec czy Piotr Biesiekirski.

- My wykonujemy mnóstwo pracy na najniższym szczeblu. Mamy świetnych kartingowców, motocyklistów. Jeśli prywatne firmy będą ich wspierać, to wykiełkuje nam masa, obok której nie będzie można przejść obojętnie, bo ona będzie porywać miliony - uważa Fiałkowski.

A czy funkcjonowanie poważnego toru w Polsce zmieniłoby coś w karierach obecnych talentów? - Jeden obiekt wiele nie zmieni. Nasi chłopacy i tak muszą wyjeżdżać do Włoch czy Hiszpanii, bo tam jest wyższy poziom i możliwość trenowania przez cały rok. Tor pomagałby jednak w wyłapywaniu takich talentów i szukaniu nowego Roberta Kubicy - podsumowuje nasz rozmówca.

Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty

Czytaj także:
- Kubica komentuje historyczny sukces. "Z zewnątrz wyglądał na dość łatwy"
- "Nie będę kłamać". Ogromne rozgoryczenie po wyścigu F1

Komentarze (172)
avatar
rsc
11.09.2024
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
Po co nam tor wyścigowy ? Na drogach aż roi się od mistrzów kierownicy,którzy sieją postrach wśród zmotoryzowanych.Tor wyścigowy to jest zabawka dla bogatych snobów a CPK dla kraju zyski by prz Czytaj całość
avatar
Janek Kowal
9.09.2024
Zgłoś do moderacji
3
0
Odpowiedz
Oto p.Kuczera - znany autor antypolskich artykułów. Napisze najgorsze za kasę ze szmatławca WP, w którym i ja kiedys pisywałem. 
avatar
LowcaKitu
9.09.2024
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
Jeszcze brakuje ośmiu gwiazdek w tym paszkwilu 
avatar
hjk hjk
9.09.2024
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Masakra. Takie wielkie gwiazdeczki klubowe a oprócz podania do tyłu w stronę swojej bramki nic nie potrafią. Dno zaorać niech w ogóle nie występują bo szkoda pieniędzy. Lepiej przeznaczyć na si Czytaj całość
avatar
-Placek
8.09.2024
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Ze Szkocją było słaba gra ale dzisiaj to III liga 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.