Pierwsze pole position Mercedesa od roku 1955

W swojej 111. Grand Prix Nico Rosberg zdobył swoje pierwsze pole position w karierze i pierwsze dla Mercedesa od Grand Prix Włoch 1955, kiedy to w czasówce triumfował Juan Manuel Fangio. Rosberg uzyskał rezultat 1.35,121 i był to zdecydowanie najlepszy czas weekendu.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Zespołowy kolega Nico Rosberga, Michael Schumacher stanie jutro obok niego w pierwszym rzędzie startowym. Obaj dobrze wykorzystali miękkie opony P Zero "żółte". Rosberg był o pół sekundy szybszy i szczególnie dobrze wykorzystał tylne opony, aby zapewnić sobie odpowiednią trakcję, to jeden z kluczowych aspektów w Szanghaju i z dużą przewagą zdobył pole position.

W finałowym segmencie kwalifikacji Rosberg wykonał tylko jeden przejazd, dzięki czemu zaoszczędził dodatkowy komplet miękkich opon na jutrzejszy wyścig. Wszystkie trzy części czasówki były bardzo wyrównane: pierwszą siedemnastkę dzieliło zaledwie 0,8 sekundy, a w Q2 pierwsza dziesiątka zmieściła się w 0,3 sekundy.

Pierwsza dziesiątka rozpoczęła ostatni segment na miękkich oponach P Zero "żółtych". Duet Mercedesa w składzie Rosberg i Schumacher, a także Lewis Hamilton z McLarena i Kimi Raikkonen z Lotusa, rozpoczęli od jednego wczesnego wyjazdu, a pozostała szóstka pojawiła się na torze później. Lewis Hamilton jako jedyny wykonał dwa przejazdy, ale mimo zakwalifikowania się z drugim czasem, do wyścigu wystartuje z siódmego pola - to wynik karnego przesunięcia o pięć miejsc za zmianę skrzyni biegów.

Podczas pierwszej części kwalifikacji, rozgrywanej w suchych warunkach przy temperaturze powietrza 21 stopni, więcej kierowców niż zazwyczaj zdecydowało się na założenie miękkich opon w końcówce - w tym Jenson Button z McLarena, który przejechał jedno okrążenie, aby rozgrzać żółtą mieszankę, a także obaj kierowcy Ferrari. Najlepszy rezultat uzyskał na miękkich oponach Sergio Perez, jedna z gwiazd wyścigu o Grand Prix Malezji.
Dwa Saubery były także samochodami, które jako pierwsze pojawiły się w drugiej części czasówki na miękkich oponach, stosowanych przez wszystkich zawodników w tym segmencie. Największą niespodzianką było odpadnięcie Sebastiana Vettela z Red Bulla, który startował z pole position w trzech poprzednich edycjach Grand Prix Chin. Niemiec wystartuje do wyścigu z 11. pola, co oznacza, że będzie mógł wybrać rodzaj mieszanki, na którym rozpocznie zawody. Zaoszczędził także zestaw miękkich opon, a wybór rodzaju ogumienia przysługuje także Romainowi Grosjeanowi, który nie uzyskał czasu okrążenia w Q3.

Kamui Kobayashi z Saubera uzyskał swój najlepszy wynik kwalifikacyjny w karierze, zdobywając czwarte miejsce (trzecie po karze dla Hamiltona), a mistrz świata z sezonu 2007 Kimi Raikkonen wystartuje z czwartej pozycji: najlepszej od powrotu do Formuły 1 na początku tego sezonu.

Dyrektor Pirelli Motorsport Paul Hembery  powiedział: - Chcielibyśmy pogratulować Nico Rosbergowi i Mercedesowi dzisiejszych osiągnięć. Nico, Michael i Mercedes wykorzystali opony w świetny sposób. Niewielkie różnice pomiędzy kierowcami w dwóch pierwszych sesjach podkreśliły zaciętość rywalizacji, na którą liczymy także jutro. Spodziewamy się, że różnice w tempie pomiędzy obiema mieszankami będą wynosić około 0,6-0,8 sekundy na okrążeniu i oczekujemy dwóch-trzech pit stopów na samochód. Kolejny raz zespół Saubera wykonał świetną pracę z oponami, a czwarty czas Kamuiego w kwalifikacjach zdecydowanie to podkreśla. Degradacja opon w Chinach jest tradycyjnie dość wysoka: dzisiaj zespoły wyraźnie starały się oszczędzać opony, a strategia z pewnością będzie bardzo ważna. Prawdopodobieństwo deszczu jutro jest niewielkie, ale tor może być rano trochę mokry, więc przy starcie być może nawierzchnia będzie wilgotna.

Opony wykorzystane przez pierwszą "10":

Rosberg – miękkie
Hamilton – miękkie
Schumacher – miękkie
Kobayashi – miękkie
Raikkonen – miękkie
Button – miękkie
Webber – miękkie
Perez – miękkie
Alonso – miękkie
Grosjean – nie uzyskał czasu

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×