Ciasny i kręty obiekt o długości 4,428 kilometra pozwolił przetestować większość aspektów nowej gamy opon Pirelli na sezon 2013. W trakcie czterech dni zespoły mogły poznać podstawową charakterystykę najnowszej generacji ogumienia P Zero i sformułować pierwsze pozytywne wnioski. Ekipy udadzą się następnie do Barcelony, gdzie w dniach 19-22 lutego odbędzie się kolejna oficjalna sesja testowa.
Paul Hembery: Cztery dni spędzone w Jerez, w trakcie których większość zespołów korzystała z nowych samochodów, pozwoliły nam zebrać pierwsze pozytywne wrażenia na temat zachowania na torze naszych tegorocznych opon, z całkowicie nowymi mieszankami i konstrukcją. Wygląda na to, że jesteśmy na właściwej drodze i zmiany, które chcieliśmy wprowadzić, rzeczywiście weszły w życie. Nowe opony są szybsze niż ich zeszłoroczne odpowiedniki i mają szersze okno optymalnej pracy. Jednak w tym roku warunki w Jerez nie były idealne, bo nawierzchnia tego toru jest bardzo szorstka - najbardziej spośród wszystkich odwiedzanych przez nas torów. Z tego powodu bardzo trudno jest wyciągnąć miarodajne wnioski - zwłaszcza, że asfalt był jeszcze bardziej szorstki niż rok temu. Zgromadziliśmy bardzo dużo danych na temat twardej i pośredniej mieszanki, niewiele na temat miękkiej i zero na temat supermiękkiej. Teraz czekamy na kolejne dwie sesje testowe w Barcelonie. Dla zespołów będą one kolejną bardzo wartościową okazją do poszerzenia wiedzy na temat tegorocznych opon.
TESTY W PUNKTACH:
[list]
Zespoły otrzymują po 100 kompletów opon rocznie na cele testowe. Ekipy skupiły się na pracy z różnymi mieszankami, aby zyskać wstępne dane na temat współpracy ich samochodów z nową, celowo szybko zużywającą się generacją ogumienia Pirelli - zarówno na świeżych, jak i używanych oponach. Pirelli przywiozło łącznie po 35 kompletów na samochód (20 wybranych przez Pirelli. 15 przez każdy zespół). Temperatura powietrza i nawierzchni pozostawała na niskim poziomie, w okolicach 15 stopni Celsjusza przez większość dni - co wiązało się z dużym ryzykiem występowania granulkowania. To zjawisko pojawia się w sytuacji, w której nierozgrzana opona ślizga się po nawierzchni i tarcie powoduje ścieranie wierzchniej warstwy gumy na kształt fal lub ziarenek. Do granulkowania dochodziło przede wszystkim w chłodnych, porannych warunkach - w niektóre dni było zaledwie 5 stopni - a szorstka nawierzchnia dodatkowo je potęgowała. Ponieważ warunki oraz układ pętli w Jerez nie są typowe dla żadnego innego toru, różnice czasowe pomiędzy mieszankami nie są całkowicie reprezentatywne dla reszty sezonu.[/list]
WIĘCEJ FAKTÓW Z TESTÓW:[list]
Najwięcej okrążeń w Jerez: Gutierrez (252 okr.); di Resta (240 okr.); Massa (227 okr.). Niektóre zespoły były w stanie przejechać do 700 kilometrów dziennie: ekwiwalent ponad dwóch wyścigów Grand Prix. Na oponach przejściowych i deszczowych nie przejechano ani jednego pomiarowego okrążenia, bo warunki cały czas pozostawały suche. Poza pracą nad samochodami i oponami, zespoły ćwiczyły także pit stopy. Po raz pierwszy zastosowano pomarańczowe oznaczenie twardej mieszanki, które zastąpiło stosowany w zeszłym roku srebrny kolor. Techniczny układ pętli w Jerez, z wolnymi zakrętami, bardzo mocno obciąża opony pod kątem trakcji: zwłaszcza tylne. Szorstkość nawierzchni w Jerez jest spowodowana niskim poziomem lepiszcza, przez co powierzchnia jest dość porowata.[/list]
TESTY W LICZBACH:[list][li]Całkowita liczba kompletów przywieziona do Jerez: 385 kompletów, czyli 1540 opon:
[list]
w tym supermiękkich: 7 kompletów w tym miękkich: 49 kompletów w tym pośrednich: 157 kompletów w tym twardych: 95 kompletów w tym przejściowych: 42 komplety w tym deszczowych: 35 kompletów[/list][/li][li]Całkowita liczba wykorzystanych kompletów: 251
[list]
w tym supermiękkich: 3 komplety w tym miękkich: 33 komplety w tym pośrednich: 137 kompletów w tym twardych: 74 komplety w tym przejściowych: 3 komplety[li] w tym deszczowych: 1 komplet
[/li][/list][/li]
Najdłuższe przejazdy: [/list]- 20 okrążeń na twardej mieszance
- 24 okrążenia na pośredniej mieszance
- 12 okrążeń na miękkiej mieszance
- 8 okrążeń na supermiękkiej mieszance
- 3 okrążenia na oponach przejściowych
- 1 okrążenie na oponach deszczowych
[list]
Najwyższa / najniższa temperatura powietrza: 3°C (3. dzień) / 22°C (1. dzień) Najwyższa / najniższa temperatura nawierzchni: 5°C (3. dzień) / 28°C (1. dzień)[/list]
CZASY OKRĄŻEŃ: Dzień 1
[olist]
Jenson Button, McLaren 1.18,861 twarde noweMark Webber, Red Bull 1.19,709 pośrednie noweRomain Grosjean, Lotus 1.19,796 twarde nowe[/olist] Dzień 2
[olist]
Romain Grosjean, Lotus 1.18,218 miękkie nowePaul di Resta, Force India 1.19,003 miękkie noweDaniel Ricciardo, Toro Rosso 1.19,134 pośrednie nowe[/olist] Dzień 3
[olist]
Felipe Massa, Ferrari 1.17,879 miękkie noweNico Rosberg, Mercedes 1.18,766 pośrednie noweSebastian Vettel, Red Bull 1.19,052 pośrednie nowe[/olist] Dzień 4
[olist]
Kimi Raikkonen, Lotus 1.18,148 miękkie noweJules Bianchi, Force India 1.18,175 miękkie noweSebastian Vettel, Red Bull 1.18,565 twarde nowe[/olist]