Zespoły sprawdziły deszczowe opony Pirelli w Barcelonie

Po raz pierwszy w tym roku zespoły Formuły 1 napotkały mokre warunki, podczas ostatniego dnia czterodniowych testów w Barcelonie.

W tym artykule dowiesz się o:

Poprzednie trzy dni były suche, dzięki czemu ekipy mogły sprawdzić pełną gamę opon P Zero. Wszystkie rodzaje zostały zmodyfikowane przed sezonem na torze, który jest każdemu doskonale znany. Jednak niespodziewanie chłodne warunki w piątek ograniczyły ilość użytecznych danych, które można było zebrać.

Ostatnia sesja testowa przed sezonem odbędzie się także w Barcelonie, w dniach od 28 lutego do 3 marca.

- Zespoły doświadczyły dość wysokiego poziomu degradacji w Barcelonie, a przyczyną były warunki atmosferyczne. Sytuacja w Barcelonie znacznie odbiegała od warunków, których możemy się spodziewać w trakcie sezonu. Mieliśmy do czynienia z niższą temperaturą powietrza i nawierzchni niż w przypadku wyścigu, a ostatniego dnia nawet padał deszcz. Przez to opony znalazły się poza oknem optymalnej pracy, a to zaowocowało problemami w postaci ziarnienia. Warunki szczególnie nie odpowiadały supermiękkiej mieszance - poza niskimi temperaturami przyczynił się do tego także układ toru oraz szorstkość nawierzchni. Na nietypowy poziom degradacji wpływ miał ponadto fakt, że zespoły wciąż dokonują dużych korekt w ustawieniach swoich nowych samochodów i testują pełną gamę naszych opon. W Melbourne opony powinny się już znaleźć w obrębie zakładanego przez nas okna pracy, co wyeliminuje niezwykły poziom degradacji, doświadczony przez niektóre zespoły - powiedział Paul Hembery.

FAKTY Z TESTÓW [list]

  • Zespoły otrzymują po 100 kompletów opon rocznie na cele testowe. Po pierwszym kontakcie z gamą ogumienia na sezon 2013 podczas pierwszych testów w Jerez, ponownie skupiono się na poszerzaniu wiedzy o nowej charakterystyce ogumienia oraz współpracy opon z nowymi samochodami. W Barcelonie po raz pierwszy na torze znalazły się wszystkie nowe auta.

  • Temperatura otoczenia i nawierzchni była ogólnie niska: pomiędzy 10 i 15 stopni Celsjusza, czyli mniej niż podczas poprzedniej sesji w Jerez. Powodowało to ziarnienie ogumienia, do którego dochodzi w sytuacji uślizgu nierozgrzanej opony, gdy jej tarcie o nawierzchnię toru odrywa od bieżnika kuleczki lub wałeczki gumy.

  • Większość wstępnych prac nad nowymi samochodami została już wykonana w Jerez, zatem zespoły mogły się skupić na dłuższych przejazdach i symulacji wyścigu z różnym obciążeniem paliwem. W pierwszym wyścigu sezonu, w Australii, przewiduje się od dwóch do trzech pit stopów. Niektóre zespoły przy symulacji wyścigu w Barcelonie wykonywały cztery postoje i to pokazuje, że w bardziej typowych warunkach w Melbourne powyższe założenie powinno zostać spełnione.
  • [/list]
    WIĘCEJ FAKTÓW Z TESTÓW [list]
  • Różnica w osiągach między mieszankami na suchy tor wynosiła około 0,5 sekundy na okrążenie, ale niespotykane warunki atmosferyczne w Barcelonie sprawiają, że ta ocena nie jest jednoznacznie wiążąca.

  • Najwięcej okrążeń w Jerez: Bottas (355), Alonso (283), Chilton (241).

  • W piątek zespoły po raz pierwszy sprawdziły przejściowe opony Cinturato "zielone" i deszczowe Cinturato "niebieskie". Ogumienie na mokry tor ma zmienioną konstrukcję tylnych opon, co ma poprawić trakcję i zredukować ryzyko wystąpienia nagłej nadsterowności.

  • Najlepszy czas testów uzyskał drugiego dnia Sergio Perez (1.21,848), z łatwością poprawiając najlepszy czas uzyskany w Barcelonie rok temu: 1.22,030.

  • Barcelona to bardzo techniczny tor, który sprawdza większość aspektów ogólnej formy samochodu. Na Circuit de Catalunya najbardziej obciążone są lewe opony.

  • [/list] TESTY W LICZBACH

    • Całkowita liczba kompletów przywieziona do Barcelony: 407, czyli 1628 opon [list][li]supermiękkich: 24 komplety
    • miękkich: 87 kompletów
    • pośrednich: 132 komplety
    • twardych: 97 kompletów
    • przejściowych: 40 kompletów
    • deszczowych: 27 kompletów

    [/li][li] Całkowita liczba wykorzystanych kompletów: 30

    • supermiękkich: 5 kompletów
    • miękkich: 53 komplety
    • pośrednich: 127 kompletów
    • twardych: 84 komplety
    • przejściowych: 24 komplety
    • deszczowych: 10 kompletów

    [/li]

  • Najdłuższe przejazdy:
  • [/list]- 24 okrążenia na twardej mieszance
    - 36 okrążeń na pośredniej mieszance
    - 31 okrążeń na miękkiej mieszance
    - 16 okrążeń na supermiękkiej mieszance
    - 29 okrążeń na oponach przejściowych
    - 22 okrążenia na oponach deszczowyc [list]
  • Najwyższa / najniższa temperatura powietrza: 20°C (2. dzień) / 7°C (4. dzień)
  • Najwyższa / najniższa temperatura nawierzchni: 26°C (2. dzień) / 6°C (4. dzień)

  • [/list] CZASY OKRĄŻEŃ:

    Dzień 1
    [olist]
  • Nico Rosberg, Mercedes 1.22,616 pośrednie nowe

  • Kimi Raikkonen, Lotus 1.22,623 pośrednie nowe

  • Fernando Alonso, Ferrari 1.22,952 pośrednie nowe

  • [/olist] Dzień 2[olist]
  • Sergio Perez, McLaren 1.21,848 miękkie nowe

  • Sebastian Vettel, Red Bull 1.22,197 miękkie nowe

  • Kimi Raikkonen, Lotus 1.22,697 pośrednie nowe

  • [/olist] Dzień 3[olist]
  • Fernando Alonso, Ferrari 1.21,875 miękkie nowe

  • Nico Hulkenberg, Sauber 1.22,160 miękkie nowe

  • Romain Grosjean, Lotus 1.22,188 miękkie nowe

  • [/olist] Dzień 4[olist]
  • Lewis Hamilton, Mercedes 1.23,282 pośrednie nowe

  • Jenson Button, McLaren 1.23,633 pośrednie nowe

  • Jean-Eric Vergne, Toro Rosso 1.24,071 miękkie nowe

  • [/olist]

    Źródło artykułu: