Sepang - wymagający tor dla opon Pirelli
Pośrednia i twarda mieszanka opon Pirelli P Zero została przygotowana na GP Malezji. Na torze Sepang oprócz wysokiej temperatury, jest także najbardziej szorstki asfalt w całym sezonie F1
Andrzej Prochota
W ten weekend GP Malezji, czyli: szorstka nawierzchnia, upalne warunki i wysoka wilgotność sprawiają, że wyścig jest prawdziwym testem dla kierowców, samochodów i ogumienia. Prawie każdego popołudnia nad torem przechodzi tropikalna burza i to oznacza, że po raz pierwszy w tym sezonie możemy zobaczyć opony Cinturato w akcji podczas wyścigowego weekendu.
- Malezja ma wszystko, co potrafi utrudnić życie oponom: szybkie zakręty z dużymi przeciążeniami bocznymi, szorstki asfalt, wysokie temperatury powietrza oraz wyboistą nawierzchnię (tor zbudowano na podmokłym terenie). Dlatego degradacja mechaniczna i termiczna jest tu bardzo ważnym czynnikiem. W Malezji stosuje się raczej wysoki docisk, zatem do zróżnicowanych wymagań, którym ogumienie musi stawić czoła, dochodzą jeszcze siły działające w osi pionowej.
- W Sepang deszcz pada prawie codziennie, więc warstwa gumy odkładana na nawierzchni jest cały czas zmywana. Dlatego trudno jest przewidzieć ewolucje warunków, a do tego dochodzi podwyższone ryzyko neutralizacji oraz przerywania zawodów ze względu na trudne warunki (Grand Prix Malezji kilkakrotnie była przedwcześnie zakańczana). Odprowadzanie wody z toru jest problematyczne, zatem na nawierzchni powstają kałuże.
- W razie opadów podczas wyścigu o zwycięstwie lub porażce może rozstrzygnąć właściwe określenie momentu zmiany rodzaju ogumienia. Trzeba trafić w punkt, w którym po założeniu innego typu opon można uzyskiwać lepsze czasy okrążeń. Jak dotąd w tym roku nie jeżdżono dużo po mokrej nawierzchni, więc jeśli podczas treningów będzie padało, to podstawowym zadaniem dla ekip będzie zebranie informacji o optymalnych punktach zmian. Takie dane mogą okazać się kluczowe w wyścigu.
- W Malezji najbardziej obciążona jest lewa przednia opona, więc na jej stan kierowcy będą musieli szczególnie uważać - zwłaszcza na początku wyścigu, kiedy samochody z pełnym ładunkiem paliwa są ciężkie i łatwo jest zablokować przy hamowaniu koło, skracając żywotność opony.
Przewidywane warunki atmosferyczne podczas wyścigu:
Temperatura 24-34 stopnie Celsjusza, wilgotność 80 procent, duże ryzyko ulewnych opadów deszczu późnym popołudniem.