Tradycyjnie Grand Prix Monako rozpocznie się w czwartek. Ze względu na to, iż wyścig odbywa się na ulicach Monte Carlo i aby nie dezorganizować życia mieszkańców, sesje treningowe odbywają się dzień wcześniej. Natomiast piątek jest dniem wolnym dla kierowców. Dlatego emocje z Formułą 1 rozpoczną się dzień wcześniej w porównaniu do pozostałych Grand Prix.
[ad=rectangle]
Jedno okrążenie ulicznego toru ma długość 3,340 kilometrów. Taki krótki dystans sprawia, że kierowcy łącznie będą mieli do pokonania aż 78 "kółek". Pierwszy wyścig odbył się w roku 1950, a w historii mistrzostw świata Formuły 1, tylko włoski tor Monza gościł więcej razy najlepszych kierowców świata. Rekord okrążenia od sezonu 2004 należy do Michaela Schumachera i wynosi 1:14,439. Prawdopodobnie zostanie on poprawiony w ten weekend ze względu na przebudowę zakrętów 12-14 i cały dystans wyścigu skróci się o 3 mety w porównaniu do poprzednich Grand Prix.
Wyścig o GP Monako przez wielu uważany jest za jeden z najbardziej prestiżowych w całym kalendarzu. Chyba każdy kierowca marzy o tym, aby odebrać trofeum za wygraną, które wręcza sam książę Albert II. Tor nie wybacza błędów i nawet najmniejszy może zakończyć się wycofanie z wyścigu, a nawet z kwalifikacji. Wie o tym Fernando Alonso, który w roku 2010 rozbił się w 3. treningu i mechanicy nie zdołali naprawić bolidu na czasówkę.
Faworytami do zwycięstwa tradycyjnie będą kierowcy Mercedesa, zwłaszcza Nico Rosberg. Niemiec wygrał tutaj ostatnie dwa wyścigi i z pewnością będzie chciał powtórzyć ubiegłoroczny wynik. Jeśli tak się stanie, to Rosberg zmniejszy swoją stratę do Lewisa Hamiltona i walka o mistrzostwo świata zacznie się praktycznie od nowa. Dodatkowo, dzięki wygranej Nico Rosberg może zostać czwartym kierowcą w historii, który wygrał na ulicach Monte Carlo trzy lub więcej razy z rzędu. Pokrzyżować szyki mogą duety Ferrari oraz Williams Martini Racing. Rok temu niespodziankę sprawił Jules Bianchi, który startował z 21. pozycji a na mecie zameldował się na 9. miejscu, zdobywając tym samym historyczne dwa punkty dla Marussi. Niestety radość ekipy nie trwała długo, bowiem pięć miesięcy później Francuz miał groźny wypadek w GP Japonii i aktualnie nadal jest w śpiączce.
Aktualna klasyfikacja kierowców ->
Aktualna klasyfikacja konstruktorów ->
Bardzo ważne będą sobotnie kwalifikacje. Według statystyk, start z pierwszego pola to prawie 46 procent szans na wygraną. Dziewięć z ostatnich dziesięciu Grand Prix padło łupem zawodników, którzy zdobyli pole position. Wystartowanie z pola 2. i 3. także jest szansą na sukces. Kierowców, którzy wygrali wyścig ruszając właśnie z tych pozycji było odpowiednio 13 i 10. Wyjątkiem jest natomiast Olivier Panis, który w roku 1996 jako pierwszy minął linię mety, pomimo startu z 14. pola. Bardzo często na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. W poprzednim roku Safety Car pojawił się dwukrotnie.
W najbliższy weekend zobaczymy także nową oponę Pirelli. Super-miękka mieszanka zadebiutuje w tym roku podczas zawodów na torze w Monte Carlo. Przed sezonem 2015 Pirelli zdecydowało się zmienić skład tylko tej mieszanki. Nowy produkt ma jeszcze bardziej poprawić przyczepność i wydajność, ale również być odporniejszy na tworzenie się tzw. pęcherzy.
- Monako jest często opisywane jak tor na którym wyprzedzanie jest niemożliwe, ale widzieliśmy w przeszłości jak degradacja opon i strategia często prowadziły do zmian pozycji i ataków - powiedział Paul Hembery.
Najwięcej zwycięstw w Grand Prix Monako mają kierowcy, który już nie jeżdżą w Formule 1 - Ayrton Senna (6), Damon Hill i Michael Schumacher (5) oraz Alain Prost (4). Najlepiej na torze powinny czuć się bolidy McLarena, które były najszybsze aż 15 razy, ale w tym roku raczej ciężko będzie o sukces. Najwięcej startów z pole position miał Senna - 5 razy.
Rozkład jazd w Grand Prix Monako:
21 maj - (czwartek)
1. trening - 10:00
2. trening - 14:00
23 maj - (sobota)
3. trening - 11:00
kwalifikacje - 14:00
24 maj - (niedziela)
wyścig - 14:00
#dziejesiewsporcie: Kuriozalna decyzja sędziego
Źródło: sport.wp.pl