Renault R. S. 17 z bliska. Takim samochodem pojedzie Robert Kubica

Materiały prasowe / Renault Sport F1 / Na zdjęciu: bolid Renault
Materiały prasowe / Renault Sport F1 / Na zdjęciu: bolid Renault

2 sierpnia Robert Kubica przetestuje model R. S. 17 podczas testów F1 na Hungaroringu. Różni się on znacząco od konstrukcji z 2011 i 2012, które Polak zna dość dobrze.

W tym artykule dowiesz się o:

Na początku 2011 roku Robert Kubica zdążył sprawdzić samochód przygotowany przez Renault z myślą o sezonie 2011, po czym kilka dni później uczestniczył w fatalnym wypadku w rajdzie samochodowym we Włoszech. To na ponad sześć lat pozbawiło Polaka szans jazdy pojazdem Formuły 1. W czerwcu i lipcu Kubica otrzymał do testów model E20 z 2012 roku. Jest on jednak znacznie słabszy od najnowszej konstrukcji R. S. 17.

Silnik
Pojazd Renault wyposażony jest w sześciocylindrowy, hybrydowy silnik 1.6, którego pracę wspiera jedna turbosprężarka. Obroty jednostki napędowej zostały ograniczone elektronicznie do poziomu 15 tys. na minutę. W trakcie wyścigu francuski samochód może zostać zalany maksymalnie 105 kg paliwa. Model R. S. 17 posiada też system odzyskiwania energii MGU-K. Ma on moc 120 kW.

Renault podaje, iż waga samego silnika wynosi 122 kg. Jego moc szacowana jest na ponad 900 KM, jednak Francuzi nie podają dokładnych danych. Kierowca w trakcie jednego sezonu może wykorzystać maksymalnie cztery jednostki napędowe. Ten zapis regulaminowy został wprowadzony nie tylko w celu obniżenia kosztów, ale też wymuszenia na zespołach tworzenia niezawodnych silników. Jednostka napędowa powstaje we francuskim Viry-Chatillon.

Wymiary i waga
Szerokość samochodu z przodu wynosi 1,6 metra. Z tyłu jest on nieco węższy - 1,5 m. Wysokość pojazdu to 0,95 m. Pojazd przygotowany pod wyścig musi ważyć 722 kg. Wlicza się do tego masę ciała kierowcy, zamontowane kamery oraz paliwo.

Podwozie
Zostało zaprojektowane przez Renault i wyprodukowane przez francuski zespół. Stworzone jest z włókna węglowego i aluminium, co gwarantuje sporą wytrzymałość, ale i niską masę. Przy projektowaniu podwozia uwzględniano rozmiary silnika w modelu R. S. 17 i jego wagę. Produkowane w Enstone.

Zawieszenie
W sporej części również zbudowane z włókna węglowego. Z przodu samochodu znajdują się drążek skrętny oraz przepustnice. Podobnie jak w przypadku podwozia, produkowane jest w Enstone.

Skrzynia biegów
Ośmiostopniowa z biegiem wstecznym, półautomatyczna. Przy jej budowie użyto elementów tytanowych. Posiada system "quickshift", który pomaga w szybszym zmienianiu biegów i wybraniu najlepszego momentu na zmianę.

Hamulce
Tarcze hamulcowe wyprodukowano z karbonu. Za dostarczanie zacisków odpowiada firma Brembo.

Kokpit
Siedzenie jest wyjmowane. Wykonano je z kompozytu węglowego. O bezpieczeństwo kierowcy dbają sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Obok kierownicy umieszczono łopatki zmiany biegów oraz regulator tylnego skrzydła.

Zmiany w porównaniu do poprzednich lat
Tegoroczne opony są szersze o 25 proc. w porównaniu do tych z sezonu 2016. Rozmiar tylnych wzrósł z 325 mm do 405 mm, zaś przednich z 245 mm do 305 mm. Gwarantuje to znacznie lepszą przyczepność. Biorąc też pod uwagę zmiany w konstrukcji podwozia oraz ciągły rozwój jednostek hybrydowych V6 samochody F1 są obecnie o ok. trzy sekundy szybsze niż przed rokiem.

ZOBACZ WIDEO Morderczy triatlon dla najtwardszych: DATEV Challenge Roth 2017 (WIDEO)

Źródło artykułu: