Przerażające testy systemu Halo. "To było duże wyzwanie"

Materiały prasowe / Mercedes AMG F1 / Steve Etherington / Na zdjęciu: George Russell testuje system Halo
Materiały prasowe / Mercedes AMG F1 / Steve Etherington / Na zdjęciu: George Russell testuje system Halo

System Halo, który został wprowadzony do Formuły 1, musi wytrzymać nacisk odpowiadający masie piętrowego autobusu. Dlatego podczas testów wytrzymałościowych zespoły nie miały łatwego życia. Opisują je jako "dość przerażające" do oglądania.

W tym artykule dowiesz się o:

Tej zimy wiele zespołów Formuły 1 miało problemy, aby przejść wymagane przez FIA testy zderzeniowe. Wszystko za sprawą wkomponowania w karoserię samochodu systemu Halo. To dodatkowy pałąk nad głową kierowcy, który ma stanowić dla niego zabezpieczenie na wypadek trafienia jakimś przedmiotem.

Podczas testów sprawdzano m. in. odporność nowego systemu na uderzenie z góry. James Allison z Mercedesa zdradził, że konstrukcja całego podwozia w tej części samochodu musiała być tak zbudowana, aby utrzymać ciężar odpowiadający masie piętrowego autobusu.

Tak restrykcyjne są przepisy FIA, bo federacja ma świadomość, że chociażby odpadająca opona z innego samochodu może uderzyć w Halo z ogromną siłą.

- To było duże wyzwanie. Obciążenia były naprawdę spore. Wiedzieliśmy, na co się piszemy. Poświęciliśmy sporo czasu i energii na te testy. Oczywiście, w takich sytuacjach nie ma sensu budować kompletnego podwozia i poddawać go testom. Wykonaliśmy jednak kilka elementów. Mieliśmy atrapę Halo, jego niektórych części, również cały system. Wszystko po to, by sprawdzić zachowanie poszczególnych modułów - zdradził Matt Morris, główny specjalista McLarena ds. technicznych.

McLaren po przeprowadzeniu testów napotkał na spore problemy z systemem Halo i musiał dokonać modyfikacji w podwoziu. - Pojawiły się pewne kłopoty, ale planowaliśmy to na tyle wcześnie, że mogliśmy odpowiednio zareagować. Dlatego nasze podwozie, które zrobiliśmy na ten sezon, nie straciło atutów. Było blisko. Nie mówię, że nie mieliśmy kilku momentów, gdy prace nad samochodem były wstrzymane. Problem dotyczył chociażby trafienia przedmiotem o wadze londyńskiego autobusu. Kiedy oglądasz taki test i widzisz co się dzieje z pojazdem, to jest to dość przerażające - dodał Morris.

ZOBACZ WIDEO Robert Kubica wraca do F1. "W Polsce treningi mogą mieć więcej widzów, niż wyścigi"

Brytyjczyk ma świadomość, że inne zespoły też napotkały na problemy z systemem Halo. Wprowadzenie tej ochrony może doprowadzić do sporych zmian, jeśli chodzi o siłę ekip w F1. - To będzie interesujące, bo być może inni też będą mieć problemy. Wspomniany test zderzeniowy FIA jest bardzo skomplikowany, więc mnie to nie dziwi, że się pojawiają komplikacje. Mam jednak nadzieję, że wszyscy się z tym uporają, bo chcemy, aby wszyscy przystąpili do testów w jak najlepszej formie. To było jednak ciekawe wyzwanie - stwierdził.

Pracownik McLarena zdradził, że Halo może przybrać różny wygląd. W tej kwestii zespoły otrzymały wolną rękę. - Istnieje wiele sposobów, by zamontować ten system w karoserii i być może zobaczymy jakieś różnice. Halo dla wszystkich jest takie same, ale mamy owiewki, elementy aerodynamiczne. Różnice mogą być kosmetyczne - dodał Morris.

Zamontowanie dodatkowego pałąku nad głową kierowcy ma negatywny wpływ na aerodynamikę pojazdu. Dlatego system Halo będzie kolejną płaszczyzną, na której w F1 toczyć się będzie walka inżynierów. - To wyzwanie, aby w pierwszej kolejności zapewnić kierowcom ochronę, a później trzeba będzie pomyśleć o tym, jak wykorzystać ten system. Otwiera on pewne możliwości aerodynamiczne, które wydają się być ciekawe. Jestem pewien, że pojawi się sporo rozwiązań. Jest to szansa, aby się wykazać kreatywnością - ocenił Peter Prodromou, który w McLarenie zajmuje się aerodynamiką.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.