Przegląd kadr 2019. Mocarstwowe plany Strolla względem F1. Syn pod ogromną presją

Materiały prasowe / Force India / Na zdjęciu: Sergio Perez za kierownicą Force India
Materiały prasowe / Force India / Na zdjęciu: Sergio Perez za kierownicą Force India

Rok temu można było drżeć o przyszłość Force India. Teraz zespół funkcjonuje już pod inną nazwą. Racing Point ma mocarstwowe plany. W niedalekiej przyszłości chce zrzucić z podium F1 Red Bulla. Aby tego dokonać, musi liczyć na Lance'a Strolla.

Gdy zaczynał się sezon 2018, pojawiały się pogłoski o kiepskiej sytuacji finansowej Force India. Zespół miał prosić o wcześniejsze wypłacenie nagród z puli Formuły 1, ale nie zgodził się na to Williams. Ekipa Vijaya Mallyi znalazła jednak środki na rozpoczęcie rywalizacji i notowała dobre wyniki.

Aż nadeszło lato. W trakcie przerwy wakacyjnej kontrolę nad zespołem przejął zarząd komisaryczny. To on doprowadził do tego, że nowym właścicielem ekipy został Lawrence Stroll. Na zgliszczach Force India powstało Racing Point, które za parę lat może być czołową siłą w F1.

Struktura: po co zmieniać coś, co dobrze funkcjonuje?

Stroll nabył zespół, ale nie zdecydował się na rewolucję. Nie widzieliśmy masowych odejść pracowników. Wręcz przeciwnie, bardzo szybko spłacił zaległości. Zapowiedział nawet powiększenie personelu i budowę nowej fabryki.

ZOBACZ WIDEO: Kubica popełnił duży błąd? Włodzimierz Zientarski: Wszyscy na tym ucierpieli

Trudno jednak dziwić się decyzji kanadyjskiego miliardera, skoro przez tyle lat Force India cierpiało na braki w budżecie, a mimo to było w stanie notować świetne wyniki w F1 i wygrywać z bogatszymi rywalami. Jeśli ludzie byli problemem ekipy, to ci na najwyższych szczeblach. Zaczynając od właściciela Vijaya Mallyi, który od kilku lat oskarżany jest przez rząd w Indiach o oszustwa podatkowe i wkrótce może zostać poddany ekstradycji.

Stroll zaufał Otmarowi Szafnauerowi, którego jeszcze latem zrobił dyrektorem zarządzającym Racing Point. Za koordynowanie prac nad nowym samochodem odpowiedzialny jest Andrew Green, który stworzył też wcześniejsze, bardzo udane konstrukcje. Ten duet wydaje się być gwarancją sukcesu stajni z Silverstone.

Dlatego nie dziwi, że kanadyjski miliarder wprost mówi o tym, aby w perspektywie kilku lat bić się regularnie o podia i pozbawić Red Bull Racing miana trzeciej siły w F1. Skoro z małym budżetem Force India dwukrotnie kończyło rywalizację na czwartym miejscu, to kto wie, co jest w stanie osiągnąć mając znacznie większe środki.

Kierowcy: Lance Stroll pod presją

Zmiana właściciela doprowadziła do bodaj najbardziej kontrowersyjnej roszady wśród kierowców przed sezonem 2019. Miejsce w zespole stracił bowiem Esteban Ocon. Francuz, uważany za przyszłą gwiazdę królowej motorsportu, musiał ustąpić miejsca Lance'owi Strollowi. Aby było ciekawiej, obaj kierowcy znają się od lat i żyją w przyjacielskich relacjach.

Stroll znajdzie się pod olbrzymią presją w roku 2019. Nie dość, że ciągnie się za nim opinia pay-drivera, któremu ojciec finansuje starty w F1 i kupił zespół niczym zabawkę, to na dodatek wypchnął poza świat F1 kierowcę o ogromnym talencie. Jeśli wyniki 20-latka będą na niskim poziomie, szybko może go zmiażdżyć krytyka ekspertów.

W ciekawym położeniu znajdzie się też Sergio Perez. Meksykanin od wielu lat ma opinię kierowcy, który łączy umiejętności z odpowiednią porcją gotówki. Tyle że ekipa Strolla już nie będzie tak mocno potrzebować funduszy Pereza. 29-latek będzie musiał udowodnić swoją przydatność na torze. Każdy nieudany występ będzie powodować większą presję, a w karierze tego kierowcy zdarzały się już momenty, gdy nie wytrzymywał ciśnienia i doprowadzał do kolizji z zespołowym kolegą.

Finanse: kanadyjskie konsorcjum zapewnia przyszłość

Stroll za przejęcie Force India zapłacił 90 mln funtów. Nie wyłożył tylko własnych pieniędzy. W skład konsorcjum weszli też jego bliscy przyjaciele, z którymi prowadzi biznesy od wielu lat. Kanadyjczyk sam określił transakcję jako "okazję biznesową".

Racing Point podpisało już pierwszą, nową umowę sponsorską. SportPesa ma zapłacić za dwa lata współpracy ok. 18 mln dolarów i być jednym z głównych darczyńców zespołu. Wiąże się to ze zmianami malowania, bo z samochodów zniknąć ma charakterystyczny różowy, który wynikał z podpisanego kontraktu z firmą BWT.

Miliarder z Kanady na przykładzie swoich firm modowych pokazał, że wie jak odnosić sukces finansowy. To on wypromował szereg marek i w ten sposób dorobił się miana miliardera. Posiadanie zespołu F1 nie jest dla niego fanaberią. Już zapowiedział, że w niedalekiej perspektywie chce na tym zarabiać.

[b]Racing Point po sezonie 2018:[/b]
Najlepszy wynik w wyścigu 3 (1 raz)
Najlepsza pozycja startowa 3 (1 raz)
Nieukończone wyścigi 8
Ukończone okrążenia (proc. całości) 2248 (88,78 proc.)
Okrążenia na prowadzeniu (proc. całości) 0 (0 proc.)
Pozycja w mistrzostwach 5** (4)*
Punkty w mistrzostwach 111** (187)*

* - dla porównania dorobek z sezonu 2017

** - wskutek zmiany właściciela w połowie sezonu dorobek zespołu wyzerowano, w statystyce uwzględniono punkty Force India i Racing Point

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.