F1. Łukasz Kuczera: Orlen z własnym zespołem w stawce? To niewykluczone (komentarz)

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Daniel Obajtek (po lewej) i Robert Kubica
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Daniel Obajtek (po lewej) i Robert Kubica

Orlen został sponsorem tytularnym Alfy Romeo i po raz pierwszy polska firma będzie widnieć w nazwie zespołu F1. Na tym jednak nie koniec. Daniel Obajtek nie wyklucza, że pewnego dnia Orlen będzie chciał mieć swoją własną ekipę w F1.

W środę ogłoszono, że Orlen został sponsorem tytularnym Alfy Romeo. Obie strony nie podały oficjalnie długości kontraktu, wspomniały jedynie o "wieloletniej umowie". Według naszych informacji, jest ona skonstruowana według formatu 1+1 i współpraca może być kontynuowana po sezonie 2020 po spełnieniu określonych warunków.

Brak sztywnych zapisów, co do trwałości porozumienia wynika z sytuacji Roberta Kubicy. Orlen chce być dłużej w F1, ale razem z polskim kierowcą. Dlatego firma tak prowadziła negocjacje, by uniknąć sytuacji, w której pozostaje związana z danym zespołem F1, a nie ma już w nim Kubicy.

Czytaj także: Szef Alfy Romeo zachwycony Robertem Kubicą

Na tym jednak nie koniec. Jak poinformowano w "Sportowym wieczorze" w TVP Sport, Orlen ma bardzo ambitne plany związane z Formułą 1. Zaczęło się od współpracy z Williamsem i roli jednego z głównych partnerów, w Alfie Romeo firma z Płocka awansowała do miana sponsora tytularnego, a w przyszłości prezes Daniel Obajtek nie wyklucza posiadania własnego zespołu w F1.

ZOBACZ WIDEO Daniel Obajtek: Mamy szersze plany związane z Kubicą. Czeka nas pracowity rok

Plany Obajtka wydają się być bardzo odważne, ale też idealnie wpasowują się w jego styl rządów. To właśnie za jego kadencji Orlen zaczął masowo skupować inne firmy - w tej chwili trwają rozmowy ws. połączenia z Grupą Lotos, Orlen ogłosił też gotowość przejęcia spółki Energa, ma też uratować upadający Ruch. Do tego coraz częściej wymieniany jest w kontekście nabycia mBanku. Na naszych oczach tworzy się hegemon. Już teraz wartość Orlenu liczona jest w miliardach złotych, a po przejęciu kolejnych firm, będzie jeszcze większa.

Czy w tej sytuacji posiadanie zespołu F1 brzmi jak sci-fi? Nie do końca. Wszystko zależy od rozwoju sytuacji na rynku i okazji biznesowych. Taka powstała chociażby w roku 2018, gdy upadało Force India. W efekcie Lawrence Stroll przejął zespół z Silverstone za ok. 90 mln funtów. Promocja niczym w supermarkecie.

Nie jest bowiem tajemnicą, że w obecnych czasach łatwiej kupić już funkcjonujący zespół F1 niż zakładać nowy od zera, budując przy tym fabrykę, kupując sprzęt, rekrutując nowych pracowników, itd. Orlen, jeśli chce mieć swoją własną ekipę, musi czekać na okazję. Te nadejdą w roku 2021, gdy zmieni się model biznesowy F1. Limit wydatków ma uczynić królową motorsportu bardziej opłacalną, a nowe przepisy techniczne mają wyrównać stawkę. Do tego w tle trwa dyskusja o dołączeniu dwóch nowych ekip do F1 w niedalekiej przyszłości.

Alfa Romeo, z którą właśnie związał się Orlen, ma podpisany kontrakt sponsorski do końca roku 2021. Włosi po tym okresie mogą opuścić F1, a firma Sauber (jest właścicielem ekipy rywalizującej pod nazwą Alfa Romeo) będzie szukać gotówki dla swojego zespołu. Jeśli Orlen nadal będzie związany z szwajcarsko-włoską ekipą, będzie pierwszym kandydatem do rozmów.

Coraz gorzej wiedzie się też Williamsowi, którego cena akcji spada od miesięcy. Co jakiś czas pojawiają się plotki o przejęciu legendarnej ekipy przez nowych inwestorów. To też może być szansa dla Orlenu. Do tego są jeszcze takie podmioty jak Campos czy Panthera Team Asia, które chcą wejść do F1 i z pewnością byłyby skłonne do rozmów z Orlenem.

Czytaj także: Robert Kubica skomentował podpisanie kontraktu z Alfą Romeo

Obajtek w grudniu ogłosił plan nabycia spółki Energa, co będzie kosztować Orlen ok. 3 mld zł. Przykład upadającego Force India pokazuje, że zespół F1 można nabyć znacznie taniej, bo za ok. 0,5 mld zł. Taka inwestycja miałaby jeszcze większy sens, gdyby Robert Kubica był w stawce F1. Szkoda, że krakowianin ma już 35 lat, a jego następców nie widać. Bo za rok, dwa, gdy Orlen będzie mógł myśleć o posiadaniu własnej ekipy, dla Kubicy może już być za późno w F1.

Łukasz Kuczera

Komentarze (29)
avatar
MartinezZz
4.01.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Młody Alex Karkosik rozwija się bardzo dobrze w motosporcie. Jeździ teraz w Fromule Renault w teamie Fernando Alonso. Ma talent a do czasu jak Orlen zdecyduje się na kupno teamu to już pewnie b Czytaj całość
avatar
kb43
3.01.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
O nie, to byłaby dopiero kompromitacja. Jeżeli tak doświadczony Williams ciągnie ogony to co dopiero amatorzy. Teraz biadolą nad 10 mln Euro a co dopiero jak by przyszło wtopić prawdziwą kasę. Czytaj całość
avatar
wisus54
3.01.2020
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Energia i paliwa są towarem na którego zapotrzebowanie jest i będzie rosło. Dlatego uważam że Pan Obajtek mija się z prawdą twierdząc że Orlen wymaga promocji. Sprawa ma wymiar bardziej zaspoka Czytaj całość
avatar
wisus54
3.01.2020
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
Rozumiem prywatnych miliarderów którzy chcą zaspakajać kaprysy syna, ale Pan Obajtek nie dysponuje prywatnym kapitałem i szastanie naszymi pieniędzmi jest nie na miejscu. 
avatar
k 53 GKM
3.01.2020
Zgłoś do moderacji
1
2
Odpowiedz
Brawo ORLEN/Obajtek..Szok dla mnie co ten FACET robi..BRAWO.Prestizowa F1 w zasiegu reki ,,,,polskiej motoryzacji,,,,,)_)))))) 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.