Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Łukasz Kuczera: Koronawirus może stworzyć szansę Orlenowi na kupno zespołu F1. Lepszej nie będzie (komentarz)

Na początku stycznia Daniel Obajtek nie wykluczał, że Orlen w przyszłości stworzy polski zespół w Formule 1. Taka okazja może się nadarzyć wcześniej, niż ktokolwiek mógł przypuszczać. Wszystko za sprawą kryzysu wywołanego koronawirusem.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Na zdjęciu od lewej: Daniel Obajtek i Robert Kubica Materiały prasowe / Orlen / Na zdjęciu od lewej: Daniel Obajtek i Robert Kubica

Kryzys jest szansą - powtarzają niektórzy biznesmeni, bo zwykle w takich sytuacjach spada wartość wielu spółek. To tworzy wiele okazji biznesowych. Za przykład niech posłuży Lawrence Stroll. Kanadyjski miliarder, właściciel zespołu Racing Point w Formule 1, nabył kolejny pakiet akcji Aston Martina, gdy tylko w marcu ceny na giełdzie zaczęły spadać.

O własnym zespole w F1 marzy też Orlen i jego prezes Daniel Obajtek. - Wszystko jest w zasięgu naszych marzeń. Zależy to jednak od sytuacji i planów, które mamy. Także od sukcesów ekonomicznych. Być może przyjdzie taki czas, że podejmiemy się takiego zadania - mówił jeszcze na początku stycznia w TVP Sport.

Szansa nadeszła wcześniej, niż Obajtek mógł to przewidzieć. Gdy prezes Orlenu wypowiadał swoje słowa, koronawirus dopiero rozprzestrzeniał się po Chinach i nikt nawet nie mógł sądzić, że tak mocno wstrząśnie światem w roku 2020. Skutki recesji wywołanej przez pandemię będą ogromne. Niektórzy już porównują ją do Wielkiego Kryzysu z lat 30. XX wieku.

ZOBACZ WIDEO: Koronawirus. Ministerstwo Zdrowia opublikowało specjalny film

W tarapatach znajdą się mali przedsiębiorcy, ale też giganci. Gdy przed dekadą szalał kryzys finansowy wywołany upadkiem banku Lehman Brothers, trzeba było ratować niektórych producentów samochodów. Nie wszystkie firmy obroniły się przed upadkiem, niektóre marki przeszły do historii.

W mocno powiązanej z rynkiem motoryzacyjnym Formule 1 też nie brakuje zespołów, które lada moment znajdą się nad przepaścią. To dopiero pierwszy miesiąc pandemii, a o problemach finansowych i skutkach kryzysu co chwilę mówią szefowie Alfy Romeo, Williamsa czy Haasa. Nie można wykluczyć scenariusza, że za kilka miesięcy któraś z tych ekip będzie szukać inwestora, aby w ogóle przetrwać.

Alfa Romeo, gdzie rezerwowym jest Robert Kubica, a Orlen tytularnym sponsorem, żyje w sporej części dzięki funduszom włoskiego producenta samochodów. Tyle że on jeszcze przed pandemią ledwo zipał, bo nowe modele Alfy Romeo nie sprzedają się tak, jakby tego oczekiwali właściciele grupy FCA. Kto wie, czy wskutek kryzysu ktoś nie postawi krzyżyka na marce Alfa Romeo. Zwłaszcza że FCA ma się łączyć z francuskim PSA i szukać oszczędności.

Również Gene Haas jest zmęczony ciągłym dokładaniem do biznesu, jakim jest zespół F1. Skoro amerykański milioner miał wątpliwości, co do dalszego pobytu w królowej motorsportu przed wybuchem pandemii, to teraz one się jeszcze nasilą. Jego majątek wart jest ok. 250 mln dolarów, a jak na warunki F1, to niewiele.

Dla ekip F1 idą bowiem trudne czasy. Koronawirus doprowadzi do tego, że w tym roku Formuła 1 zgromadzi znacznie mniejsze kwoty ze sprzedaży praw telewizyjnych i sponsorskich. Otrzyma też mniej pieniędzy od organizatorów rund F1, bo nie wszystkie dojdą do skutku. Z tego powodu w najmniejszych zespołach właśnie powstają dziury budżetowe i rosną z każdym dniem.

W najgorszym przypadku na koniec roku teamom będzie brakować kilkudziesięciu milionów dolarów. Wiele zależy też od tego, jak zachowają się poszczególni sponsorzy. Czy część z nich będzie mieć środki, aby wywiązać się z podpisanych umów? Czy przeleje całą transzę pieniędzy, skoro dojdzie do mniejszej liczby wyścigów? Na te pytania nikt nie zna odpowiedzi.

To martwi Frederica Vasseura, Claire Williams czy Gunthera Steinera. - Firma nie może teraz upaść - twierdził kilka dni temu Steiner, mówiąc o codziennych "spotkaniach kryzysowych" w Haasie. - Nasi sponsorzy też będą mieć problemy i mogą ograniczyć wydatki. Dlatego spodziewamy się o 15-20 proc. mniejszych przychodów. I to w sytuacji, gdy koszty po naszej stronie będą rosły - dodawał z kolei Vasseur.

Orlen, jeśli chce mieć kiedykolwiek zespół w F1, powinien przyglądać się sytuacji, bo lepsza okazja niż na koniec 2020 roku może nie nadejść. Jest tylko jeden problem. Polskim podatnikom taka inwestycja się nie spodoba, biorąc pod uwagę, że nasz kraj też zostanie dotknięty kryzysem i znajdą się inne, pilniejsze wydatki niż kupowanie ekipy F1.

Łukasz Kuczera 

Czytaj także:
McLaren opracował specjalną maskę
Zła informacja dla Roberta Kubicy

Czy chciałbyś, aby Orlen posiadał własny zespół F1?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty

Komentarze (22):

  • Ian Brzozowski Zgłoś komentarz
    Wyglada na to ze lumpy sie bardzo zadomowily na tym portalu (melinie).
    • A my swoje Zgłoś komentarz
      Kuczera głąbie! Najbardziej obrażany pismaku w WP! Czy ten koronawirus, dzięki któremu obajtek zaistnieje w F1, ma już jakiś pomnik? Bo mógłbyś tam kwiaty złożyć. Boże! Jakim
      Czytaj całość
      padliniarzem trzeba być, by pisać takie gówniane imaginacje, swoje sny i mrzonki. Wejdę tu za 3 tygodnie i zobaczymy co nowego.
      • gregk Zgłoś komentarz
        O jest i sponsor artykułów...ale się dzieje w F1...aż dwa bardzo "ważne" artykuły
        • Arek Kaczmarek Zgłoś komentarz
          Condor to też miała być okazja ..i kopalnie ..i rafinerie..Czy tak trudno zrozumieć ,że na świecie są prywatni inwestorzy z większym kapitałem do wydania niż Orlen i oni by nie kupili
          Czytaj całość
          dochodowego TEAM-u F 1 ? Kupili by ,ale umieją liczyć swoje pieniądze ,nie podatników.Tylko VERVA !!!
          • Fata Zgłoś komentarz
            Obajtek-srajtek z krzywym uśmieszkiem pisowca i łgarskim PRem godnym partyjnego pisdzielca plus ten śmiszny Kuczera-fuszera, który nie umi nic innego robić, jak tylko pierdzieć w kółko
            Czytaj całość
            tymi samymi newsikami-owsikami. Kuczero- ja rozumiem, że musisz za coś żyć, ale weź i nie męcz ludzi tym pie... niem o tym samym i tworzeniem kolejnych pączkujących drożdży! I weź się za normalną, porządną robotę. Idź ulice zamiatać, albo sprzątać. To będzie przynajmniej pożyteczne. Bo te twoje popierdywanie w net nie jest,,,,
            • Nick Shany Zgłoś komentarz
              A kto cie Obajtek upoważnił do dysponowania pieniędzmi SUWERENA? Premier? Prezydent? Nadprezes? No kto?
              • Nawod Zgłoś komentarz
                Narodowy projekt za pieniądze podatników. Władcy państwowego koncernu ORLEN przy pomocy figuranta Roberta Czerwona Latarnia trzepią olbrzymią kasę do własnych kieszeni. Inny Narodowy
                Czytaj całość
                Projekt kupno jachtu i opłynięcie nim dookoła Ziemi legł w gruzach gdyż najlepsi polscy żeglarze przejrzeli na oczy i wypisali się z bandy grabieżców.
                • witekp Zgłoś komentarz
                  Cena baryłki ropy z której robi się 120 litrów paliwa spadła o 30$ czyli o 120 zł. Wypada po złotówce od litra paliwa. Ceny na stacjach spadły o 50 groszy na litrze. Cena 5,20 za litr
                  Czytaj całość
                  była gdy baryłka kosztowała 120$ . Obajtek z Pinokiem kroją nas kierowców na ponad 100 miliardów złotych i jako ochłap rzucają nam Kubicę i F1. Na środki ochrony dla lekarzy i testy na koronawirusa zabrakło, a raczej zabrakło wyobraźni. Tyle w temacie
                  • Zdzisław Sobolewski Zgłoś komentarz
                    Orlen zespół a my zapłacimy za czyjeś kaprysy !
                    • Bogusław ZG Zgłoś komentarz
                      A może od razu kosmodrom Bajkonur? Czemu nie, stać ich. Jak ropa kosztowała 120 dolarów to paliwo było po 5,5 PLN, przy cenie ropy 70 dolców paliwo po 5.0 PLN, teraz ropa po 20 dolarów,
                      Czytaj całość
                      paliwo po 4.0 złote. Użytkownicy samochodów zapłacą nawet za lot na księżyc. Do dzieła!
                      • Artur Ka Zgłoś komentarz
                        A lansowanie Obajtka zapłaci kto? kierowcy na stacjach... Uwielbiam Roberta, ale wydawanie milionów za wszelką cenę na jego ściganie, to przesada. Wiem, wiem... Obajtek mówił, że Orlen
                        Czytaj całość
                        zarobił jeszcze na Robercie. Ale ile? niech konkretnie powie ile wydali, a o ile wzrosły dochody... Podwyższenie akcyzy na paliwa, po dodaniu wcześniej opłaty na budowy dróg każe się zastanowić czy PiSowcy kłamią? Tak, kłamią... opowiadają o nadwyżkach budżetowych. Jeśli by takowe były, to po co dokładać kierowcom kolejnych opłat? A jeśli się mylę, to wychodzi na to, że nas skubią na potęgę. Dojna zmiana...
                        • kabareciarz Zgłoś komentarz
                          F-1 jest to najwyższej klasy instytut badawczy - jeżdżenie samochodzikami tego instytutu jest tym samym co uśmiercanie myszek testowych w laboratoriach. Czy w każdej dziedzinie jest
                          Czytaj całość
                          ciemny lud co to kupi?
                          • mar-bor Zgłoś komentarz
                            Pozdrowienia dla nadgorliwca, który z uporem usuwa komentarze na tym forum ! Jakie trzeba mieć biedne życie, aby zajmować się taką robotą....
                            Zobacz więcej komentarzy (9)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×