Można to zrobić w następujących kategoriach:
1. Aeroklub Roku - w Polsce jest ponad 60 aeroklubów regionalnych. Sytuacja finansowa większość z nich nie jest najlepsza. Jednak nie nad tym będzie się koncentrować komisja konkursowa. Najważniejsze w wyborze finałowych ośrodków będzie aktywność ośrodka w regionie np. przy organizacji regionalnych imprez lotniczych, czy ułatwianiu dostępu młodym ludziom do szkoleń, oraz działania mające na celu poprawę jakości świadczonych usług. Nie będzie tutaj decydować liczba członków, ponieważ często warunkują to czynniki demograficzne, które odebrały tym samym mniejszym, prężnie działającym aeroklubom szansę na zwycięstwo.
2. Człowiek Roku - lotnictwo składa się z wielu dziedzin, bardziej i mniej popularnych. Wybór więc jednej osoby reprezentującej wszystkie z nich byłby praktycznie niemożliwy. W związku z tym kategoria ta została podzielona na 10 działów obejmujących niemal wszystkie dziedziny lotnictwa: baloniarstwo, general aviation, lotnictwo komunikacyjne, lotnictwo wojskowe, mikrolity, modelarstwo, paralotniarstwo, spadochroniarstwo, szybownictwo, wiatrakowce. Miłośnicy mniej popularnych dyscyplin zostaną w końcu dostrzeżeni, a być może spowoduje to również wzrost popularności tych niszowych dyscyplin.
3. Debiut Roku - wszechobecny kryzys dosięgnął również lotnictwo, dlatego firmy, które podjęły ryzyko rozpoczęcia swojej działalności w branży lotniczej w tych niekorzystnych czasach zasługują na wyróżnienie. Podstawowym kryterium wyboru będzie więc okres rozpoczęcia działalności, który musi mieścić się między 2009, a 2010 rokiem. Nominacja w tej kategorii z pewnością będzie okazją do zaprezentowania swoich produktów/usług szerokiem gronu potencjalnych klientów.
4. Kobieta Roku - lotnictwo to dziedzina zdominowana przez mężczyzn. Ciężko więc jest wybić się kobietom, które w tym sporcie odnoszą niemałe sukcesy. O ile kategoria człowiek roku jest skierowana do obojga płci, o tyle w tej kategorii wyróżnione zostaną tylko przedstawicielki „płci pięknej”. Być może skłoni to inne kobiety do rozpoczęcia swojej przygody z lotnictwem i już za kilka lat te statystyki ulegną zmianie.
5. Linia Lotnicza Roku - w tej kategorii zostanie wybrana linia lotnicza, która wśród Polaków cieszy się największym zaufaniem. Zgłaszane mogą być zarówno linie czarterowe jak i rejsowe. Najważniejsze w wyborze czterech finałowych przewoźników będzie bezpieczeństwo, rozwój i jakość świadczonych usług.
6. Produkt Roku - kategoria ta dotyczy wszystkich firm działających w branży lotniczej, które w 2009 lub 2010 roku wprowadziły na polski rynek nowy produkt lub usługę. Dzięki temu rodzime nowości będą mogły zostać zaprezentowane polskim odbiorcą i przez nich docenione.
7. Promotor Roku - lotnictwo to niszowa dziedzina przemysłu, w której często bez pomocy z zewnątrz wiele projektów i działań nie mogłoby zostać zrealizowanych. Kategoria ta skierowana więc jest do wszystkich firm i instytucji z poza branży lotniczej, które w 2009 i 2010 roku wspierały lotnicze inicjatywy i za to właśnie zasługują na wyróżnienie.
8. Szkoła Lotnicza Roku - w Polsce jest wiele firm szkolących adeptów sztuki latania w różnych lotniczych dziedzinach. Szkoły te różnią się jakością oferowanych usług, kompetencją kadry szkolącej, stanem sprzętu przeznaczonego do szkolenia. Kategoria ta powstała, aby wyróżnić te firmy w których na pierwszym miejscu stawiane jest bezpieczeństwo, jakość i przyjazna atmosfera.
Od 28 sierpnia z kolei wystartuje głosowanie na finalistów wyłonionych w poszczególnych kategoriach. Potrwa ono do 31 grudnia 2010.
Zachęcamy wszystkich do udziału w plebiscycie. Dla głosujących przewidziane są nagrody. Więcej informacji na stronie www.lotniczeorly.pl.