Technologia F1 w kolarstwie: Contador i Cavendish testują u McLarena

Alberto Contador chcąc poprawić swoją pozycję na rowerze testował tunel aerodynamiczny, który Specialized - jako jedyny producent rowerów - wybudował kosztem 2 milionów dolarów w Kalifornii.

Krzysztof Straszak
Krzysztof Straszak

Dzięki czteroletniej już współpracy McLarena z amerykańskim producentem rowerów Specialized, gigantem z 27 oddziałami na świecie, został uruchomiony program badań w siedzibie McLarena w Woking, w Wielkiej Brytanii. Gościli tam, testując technologię F1 i pozując do zdjęć przed modelem bolidu m.in. Contador, Vincenzo Nibali i Mark Cavendish.

Współdziałanie obu marek doprowadziło do stworzenia modelu Venge, w którym użyto sześć typów włókna węglowego ułożonych w różny sposób. Na tym rowerze w 2011 roku Matthew Goss wygrał wyścig Mediolan - San Remo, a Cavendish został mistrzem świata.

Systemy symulacji zaczerpnięte z Formuły 1 mają poprawić wydajność pozycji na siodełku i pedałowania, co jest szczególnie ważne podczas jazdy na czas i na kostce brukowej w wyścigu Paryż - Roubaix.

Sprawdzany jest także pomysł Jarno Trulliego. Były kierowca Formuły 1 zaproponował, by na rowerach zostały zamontowane miniaturowe szkatułki potrafiące gromadzić dane. Wkrótce ma być także możliwe badanie funkcji życiowych, jak hydratacja czy pocenie się.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×