Sport mocną stroną Polski na EXPO

Getty Images / Na zdjęciu: kolarz w stroju reprezentacji Polski
Getty Images / Na zdjęciu: kolarz w stroju reprezentacji Polski

EXPO w Astanie to nie tylko okazja do zaprezentowania dorobku kulturalnego, technologicznego czy naukowego, ale i sportowego. Polska wystawiła tam swoją drużynę kolarską i zorganizowała turniej piłkarski.

W tym artykule dowiesz się o:

Drużyna "Lang team" w składzie Paweł Franczak, Adrian Banaszek i Norbert Banaszek wystartowała w wyścigu ulicznym w stolicy Kazachstanu. Zawody były mocno obsadzone, w sumie wzięło w nich udział 20 drużyn z 15 krajów i nie zabrakło gwiazd, między innymi Aleksandra Winokurowa, mistrza i wicemistrza olimpijskiego. Do mety dotarło 61 zawodników wśród nich dwóch Polaków. Dobrze pojechał zwłaszcza Franczak, który na mecie był 15. Drugi z naszych reprezentantów, Banaszek, ukończył wyścig na 57. miejscu

Polskie dni sportu na EXPO to również turniej piłkarski. Nasza sekcja z własnej inicjatywy zorganizowała zawody dla pracowników innych pawilonów. Nie było to wcale małe i skromne przedsięwzięcie. Rozpoczęło się od losowania grup i oficjalnego przemarszu drużyn z terenu EXPO na teren Uniwersytetu. W zawodach wzięło udział dwadzieścia zespołów, ale tylko jeden z każdej grupy awansował do półfinału. Polsce zabrakło punktu. Zawody wygrała Holandia, drugie miejsce wywalczył zespół Zjednoczonych Emiratów Arabskich, trzecie Włosi.

Organizatorzy wręczyli także dwie nagrody indywidualne - dla najlepszego bramkarza (ZEA) i napastnika (Holandia). Nagrody rozdano przed polskim pawilonem. Ceremonia zakończyła się poczęstunkiem w polskiej restauracji.

Jeden z dziewięciu najlepszych

Inicjatywa turnieju wywarła bardzo pozytywne wrażenie na organizatorach EXPO. Podobnie zresztą jak cały polski pawilon. Stowarzyszenie architektów wybrało go jako jeden z dziewięciu najładniejszych, na sto, które prezentowały się w Astanie.

ZOBACZ WIDEO: Gorzkie słowa polskiego alpinisty. "Ci ludzie nie zachowują się jak ludzie gór"

Na postronnym obserwatorze nasz pawilon z początku nie musiał wcale robić wielkiego wrażenia. Więcej jest w nim bowiem prezentacji statecznych: makiet, przedstawiających lasy lub multimedialnych prezentacji regionów. Brakuje trochę interakcji z odwiedzającym, jak chociażby w pawilonie litewskim, gdzie za pomocą cyberokularów najładniejsze miejsca w tym państwie można zobaczyć z perspektywy balonu czy motorówki.

Można też narzekać, że nie ma elementu zaskoczenia, jak chociażby w pawilonie Izraela. Tam energia, główny motyw EXPO, przedstawiona jest za pomocą efektownego pokazu pięknej tancerki. Sto procent przekazu, sto procent wrażeń artystycznych.

Im więcej jednak zwiedzonych pawilonów, tym większe zrozumienie i docenienie dla naszego. Grecja postawiła na wystrój typowo wakacyjny. Pomost, niebiesko-biały parasol, motyw plaży. I na tym koniec. U Hiszpanów i Włochów trudno było w ogóle znaleźć elementy charakterystyczne dla ich klimatu. Kolejne sektory: Finlandii, czy nieco bardziej egzotyczne, jak choćby Jamajki, też niczym szczególnym się nie wyróżniały. Może jedynie ten ostatni - faktem, że rozbrzmiewała w nim polska muzyka rege.

Dlatego wyróżnienie dla naszego pawilonu wydaje się uzasadnione. Zwłaszcza, że cieszy się on dużym zainteresowaniem. Dziennie odwiedza go ok. 3 tysiące osób. Składa się z dwóch poziomów (jako jeden z nielicznych) i przedstawia technologie, lasy, odpoczynek i regiony. Prezentuje nowoczesne rozwiązania energetyki i spalania węgla oraz pokazuje jak wykorzystać lasy do redukcji emisji dwutlenku węgla. Wyróżniane są w nim dwie główne idee: gospodarka i ekologia, dlatego idealnie pasuje do motywu imprezy. Hasło klucz EXPO w Astanie to "Energia i przyszłość".

Teraz Łódź

Możemy pochwalić się też kuchnią. Choć została uruchomiona z kilkunastodniowym opóźnieniem, to jednak cieszy się wzięciem. W menu znajdziemy na przykład filet z kurczaka, barszcz czy polską wódkę. Zrobiona jest w nowoczesnym stylu. Przedstawia wnętrze wagonu restauracyjnego, obok stolików są okna na wzór tych z przedziału pociągu. Ma to związek z promocją Łodzi, która stara się o organizację światowej wystawy w 2022 roku. Restauracja zrobiona jest bowiem w stylu bufetu pubu "Łódź Kaliska".

Polska rywalizuje o organizację EXPO 2022 z Argentyną (Buenos Aires) i USA (Minneapolis). Wcześniej bezskutecznie ubiegał się o to Wrocław, w latach 2010 i 2012.

EXPO w Astanie trwa od 10 czerwca do 10 września. Na cztery dni przed jego zamknięciem zaplanowano forum gospodarcze i "Dzień Polski". W stolicy Kazachstanu wizytować ma wówczas prezydent Andrzej Duda.

Z Astany Mateusz Skwierawski

Komentarze (1)
Pietryga
23.08.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Sport to także polityka. Państwo winno sport wspierać. A tutaj tak nie jest. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.