Renault otwiera się na fanów

Zespół chce, aby Formuła 1 stała się bliższa kibicom. Dlatego rozpoczyna akcję odkrywania tajemnic z życia F1. Jako pierwszy odkryty sekret została kierownica bolidu.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Prosta w Barcelonie ma niemal kilometr i jest jednym z najdłuższych odcinków w tym sezonie. Bolid pokonuje ten dystans w 11 sekund, co jak na Formułę 1 jest długie. Kierowca wjeżdża na prostą z piątym biegiem, więc może się skupić na jak najszybszym pokonaniu tego odcinka. Robert Kubica przyznaje, że wtedy właśnie można odpocząć przed wykonaniem następnego okrążenia.

- Kiedy siedzę w bolidzie, to wydaje mi się, że prosta się nie skończy. To doskonały moment na zmianę ustawień lub rozmowę z inżynierem przez radio - opowiada Polak.

W jaki sposób kierowca może zmienić ustawienia? Do czego służą kolorowe przyciski na kierownicy?

- Najważniejsze instrumenty pokładowe, którymi kierowca może zmienić ustawienia bolidu, to zmiana mechanizmu różnicowego, balansu hamulców i kąta nachylenia przedniego skrzydła - tłumaczy Alan Pername, szef inżynierów. - Podczas jazdy bolidem ze zmniejszającą się ilością paliwa na pokładzie, gdy opony tracą przyczepność, kierowca może zmienić parametry. Dzięki temu podniesie osiągi bolidu i jego prowadzenie. Robert i Witalij wiedzą o zachowaniu pojazdu podczas jazdy, ale oczywiście sugerujemy im zmiany także przez radio. Widzimy wszystko na pomiarach telemetrycznych - kończy Pername.

Kierowca zmienia ustawienia przeciętnie raz na pięć okrążeń. Na kierownicy znajdują się inne przyciski, które można wykorzystać podczas wchodzenia w zakręty. W Szanghaju Witalij Pietrow zmieniał ustawienie przyciskiem multimap podczas każdego okrążenia, aby lepiej hamować silnikiem na ostrym łuku, zakończonym prostą. Także na zakrętach kierowcy zmieniają balans hamulców. Bardzo często regulują także przednie skrzydło ze swojego kokpitu. Po naciśnięciu guzika można zmienić nachylenie maksymalnie o 6 stopni. Jest to bardzo przydatna funkcja.

- Dzięki tej funkcji można szybko i łatwo zmienić ustawienia bez potrzeby zjeżdżania do boksu. Wypuszczamy kierowcę z ustawieniami na wyścig, a Witalij ocenia jak zachowuje się bolid z różnymi nachyleniami - tłumaczy Mark Slade, inżynier wyścigowy rosyjskiego kierowcy.

Wszyscy dobrze znają się na swoich kierownicach, a pewne ustawienia są aktywowane dopiero po potwierdzeniu przez radio. Obroty silnika można zmniejszyć, aby włączyć tryb oszczędzania. Jego uruchomienie skutkuje obniżeniem obrotów podczas zmiany biegów. Przycisk "mix" aktywuje paliwooszczędny tryb pracy silnika. Na kierownicy wyświetlane są także różne informacje dotyczące wyścigu, szczególnie czasy okrążeń.

- Możemy pokazywać dowolne informacje, ale nie chcemy podawać danych o stanie samochodu. Najbardziej przydatne są czasy okrążenia. Kierowca ma zapisany najlepszy czas, a w kolejnych miejscach system podaje aktualny pomiar, w porównaniu z dotychczasowym najlepszym czasem - kończy Slade.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×