To już 13. wygrana młodego Niemca w karierze. Mistrz świata na czele stawki jechał niemal przez cały wyścig, prowadzenie stracił tylko na chwilę, po pierwszym pit stopie, ale odzyskał je, gdy po nowy komplet opon zjechał jego partner z zespołu. Vettelowi w pewnym zwycięstwie nie przeszkodził nawet wypadek z piątkowego pierwszego treningu, przez który musiał opuścić także drugą sesję. W klasyfikacji generalnej Vettel ma już 93 punkty i drugiego Lewisa Hamiltona wyprzedza o 34 punkty.
O ile dla Niemca wyścig był nudny, to za jego plecami trwała pasjonująca walka. Po starcie na drugie miejsce przesunął się Nico Rosberg, ale po kilku okrążeniach stracił doskonałą pozycję i spadł nawet na 6. miejsce. Kierowca Mercedesa stał się "ofiarą" systemu DRS - dzięki wykorzystaniu ruchomego tylnego skrzydła wyprzedzali go Mark Webber, Fernando Alosno i Jenson Button. Dopiero pod koniec wyścigu, dzięki mniej zużytym oponom, Niemiec wyprzedził Buttona i wyścig ukończył na 5. miejscu, na pewno poniżej oczekiwań swoich i swojego zespołu.
Dość spokojny wyścig miał Webber, który po słabym - niemal już tradycyjnie - starcie spadł na 3. miejsce. Odzyskał je na trasie, ale później na 30. okrążeniu wyprzedził go Alonso. Australijczyk zrewanżował się na 52. "kółku" i wykorzystując DRS przemknął obok Hiszpana i pognał po 22. podium w karierze.
Bardzo pechowy wyścig pojechał partner Rosberga, Michael Schumacher. Były mistrz świata w pierwszej części wyścigu musiał dwukrotnie zameldować się po nowe przednie skrzydło po tym, jak uszkadzał je po walce z Witalijem Pietrowem i Adrianem Sutilem. Mimo takich przygód, po ostatniej zmianie opon był 10., ale wdał się w walkę z Jaime Algerusarim i Felipe Massą i stracił punktowane miejsce.
Pechowo wyścig, a właściwie zmiany opon, ułożyły się dla Hamiltona i Massy. Brytyjczyk na 35. okrążeniu zjeżdżał będąc na 4. pozycji, jego mechanicy mieli jednak problemy z wymianą prawej przedniej opony, stracił kilka sekund i ostatecznie wyjechał na 10. pozycji. Na mecie zameldował się tuż za podium.
Podobny problem do Brytyjczyka miał Massa z tą różnicą, że chodziło o prawą tylną gumę. Po długim pit stopie kierowca Ferrari spadł z 6. na 13. miejsce, a wyścig ukończył tuż za punktowaną dziesiątką.
Zadowolony może być zespół Lotus Renault, bowiem po raz pierwszy w tym sezonie obaj kierowcy zdobyli punkty - Heidfeld był 7., a Pietrow 8. Kierownictwo stajni pewnie przeprowadzi jednak rozmowę wychowawczą ze swoimi zawodnikami, bowiem w pewnym momencie doszło między nimi do zupełnie bezsensownej walki, w efekcie której Rosjanin został wypchnięty na pobocze, szczęśliwie dla niego - bez większych konsekwencji.
Wyścig w Turcji przyniósł kibicom ogromne emocje. Dzięki systemowi DRS oglądaliśmy ogromną liczbę manewrów wyprzedzania. Swoje "dołożyły" także opony Pirelli, które degradowały się bardzo szybko i aż 13 kierowców zdecydowało się na aż 4-krotne wizyty u mechaników. Co ciekawe, Jerome d’Ambrosio wyścig przejechał na dwa pit stopy.
Kolejny wyścig - Grand Prix Hiszpanii na Circuit de Catalunya - odbędzie się 22 maja.
Czytaj również:
GP Turcji: Najszybsze okrążenia ->
Wyniki GP Turcji
M | Kierowca | Kraj | Zespół | Czas |
---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel | Niemcy | Red Bull | |
2 | Mark Webber | Austrlia | Red Bull | +8,8 |
3 | Fernando Alonso | Hiszpania | Ferrari | +10,0 |
4 | Lewis Hamilton | Wlk. Brytania | McLaren | +40,2 |
5 | Nico Rosberg | Niemcy | Mercedes | +47,5 |
6 | Jenson Button | Wlk. Brytania | McLaren | +59,4 |
7 | Nick Heidfeld | Niemcy | Lotus Renault | +1:00,8 |
8 | Witalij Pietrow | Rosja | Lotus Renault | +1:08,1 |
9 | Sébastien Buemi | Szwajcaria | Toro Rosso | +1:09,3 |
10 | Kamui Kobayashi | Japonia | Sauber | +1:18,0 |
11 | Felipe Massa | Brazylia | Ferrari | +1:19,8 |
12 | Michael Schumacher | Niemcy | Mercedes | +1:25,4 |
13 | Adrian Sutil | Niemcy | Force Idnia | +1 okr. |
14 | Sergio Perez | Meksyk | Sauber | +1 okr. |
15 | Rubens Barrichello | Brazylia | Williams | +1 okr. |
16 | Jamie Alguersuari | Hiszpania | Toro Rosso | +1 okr. |
17 | Pastor Maldonado | Wenezuela | Williams | +1 okr. |
18 | Jarno Trulli | Włochy | Lotus | +1 okr. |
19 | Heikki Kovalainen | Finlandia | Lotus | +2 okr. |
20 | Jerome d’Ambrosio | Belgia | Virgin | +2 okr. |
21 | Narain Karthikeyan | Indie | HRT | +3 okr. |
22 | Vitantonio Liuzzi | Włochy | HRT | +5 okr. |
Niesklasyfikowani: | ||||
- | Paul di Resta | Wlk. Brytania | Force India | na 44 okr. |
- | Timo Glock | Niemcy | Virgin | DNS |