Legenda tej najstarszej imprezy rajdowej na świecie urosła nie bez przyczyny. Był ot rajd inny niż wszystkie, a znakiem rozpoznawczym był tzw. zlot gwiaździsty. Załogi startujące w tej imprezie zaczynały swój występ podczas trasy dojazdowej. Ich start rozpoczynał się w kilku europejskich stolicach – swego czasu także z Warszawy, i stamtąd wyznaczonymi trasami załogi musiały dotrzeć pod kasyno w Monte Carlo. Ta dojazdówka zajmowała zawsze kilka dni i nieraz faworyci odpadali z samej imprezy nim tak naprawdę zaczęło się właściwe ściganie, bowiem na trasie dochodziło i do wypadków i awarii technicznych eliminujących startujących. Z biegiem czasu zlot gwiaździsty był redukowany, aż zupełnie zanikł, bowiem coraz to nowocześniejsze rajdówki były przygotowywane tylko na określoną ilość kilometrów prób sportowych, a nie kilka tysięcy kilometrów drogi dojazdowej. Ostatecznie zrezygnowano z tego ceremoniału, a dodatkowo restrykcje regulaminu WRC wymogły na organizatorach RMC podporządkowanie się regulaminowi rajdu takiego jak dla każdej innej eliminacji – czyli czwartkowy odcinek testowy i od piątku do niedzieli odcinki specjalne.
77 edycja Rallye Automobile Monte Carlo rozpocznie się w środę 21 stycznia 2009 roku, a zakończy w sobotę 24 stycznia i będzie w ramach rotacyjnego systemu Mistrzostw Świata rundą IRC, a do MŚ powróci rok później. W związku z tym podczas alpejskiego klasyka nie będzie można zobaczyć aut WRC i jak zapowiedział organizator zgłoszenia w tej kategorii nie będą przyjmowane. Splendoru całej imprezie doda na pewno dosyć szeroka oprawa medialna zapewniona przez stację Eurosport w tym relacje na żywo.
Na trasę zostanie dopuszczonych maksymalnie 100 załóg, a do ostatniej nocnej pętli już tylko 60 - takie regulaminowe zapiski nie były by możliwe w eliminacji Mistrzostw Świata. Zawodnicy będą mieli do przejechania w sumie czternaście odcinków specjalnych w tym cztery próby zupełnie po ciemku - to też odstępstwo od WRC, gdzie redukuje się ilość tego typu odcinków. Nie mogło również zabraknąć przejazdu przez najsłynniejszą rajdową przełęcz górską - Col de Turini. To na niej bardzo często dochodziło w poprzednich latach do przetasowań, wielkich dramatów i równie wielkich wygranych. Tourini często bywa zalodzona i zaśnieżona, podczas gdy start i meta odcinka potrafią być zupełnie suche, a kto trafi z doborem opon może wiele zyskać.
Start Monaco 07:40 (Etap 1 - 21 stycznia 2009 roku)
SS1 Roquesteron - junction D10/D5 23,00 km 09:15
SS2 La Motte Chalancon - St Nazaire le desert 23,50 km 13:22
SS3 St Jean en Royans - Col de Gaudissart 30,00 km 15:50
Serwis A (Valence) 17:30 (45 minut)
Całkowity dystans etapu 1 - 494,20 km w tym 76,50 km odcinków specjalnych
Start Valence 08:47 (Etap 2 - 22 stycznia 2009 roku)
SS4 Labatie d'Andaure - St Pierre sur Doux 20,00 km 10:28
SS5 St Bonnet - St Bonnet 25,36 km 11:01
SS6 Lamastre - Gilhoc - Alboussière 21,66 km 12:26
SerwisValence 13:46 (20 minut)
SS7 Labatie d'Andaure - St Pierre sur Doux 20,00 km 15:27
SS8 St Bonnet - St Bonnet 25,36 km 16:00
SS9 Lamastre - Gilhoc - Alboussière 21,66 km 17:25
Serwis Valence 18:30 (45 minut)
Całkowity dystans etapu 2 - 425,10 km w tym 134,04 km odcinków specjalnych
Start Valence 06:00 (Etap 3 - 23 stycznia 2009 roku)
SS10 Montauban sur Ouvèze - Eygalayes 31,40 km 09:23
Serwis Monaco 18:25 (20 minut)
SS11 Sospel - Turini - La Bollène Vésubie 32,58 km 19:40
SS12 Lantosque - Luceram 19,52 km 20:33
Serwis Monaco 20:00 (20 minut)
SS13 Sospel - Turini - La Bollène Vésubie 32,58 km 23:15
SS14 Lantosque - Luceram 19,52 km 00:08 (24 stycznia 2009 roku)
Service Monaco 01:20 (24 stycznia 2009 roku)
Całkowity dystans etapu 3 695,44 km w tym 135,60 km odcinków specjalnych
Meta w Monako odbędzie się na Place du Palais, a jej czas zostanie określony w późniejszym terminie.