U progu sezonu zespoły mają na koncie 48 987 przejechanych kilometrów na wszystkich rodzajach opon Pirelli - zaprojektowanych specjalnie na sezon 2012 z uwzględnieniem najnowszych przepisów w Formule 1 - podczas 12 dni testowych w Jerez i Barcelonie. Deszcz, który padał trzeciego dnia jazd w Barcelonie umożliwił zespołom wypróbowanie po raz pierwszy przejściowych opon Cinturato "zielonych" i deszczowych Cinturato "niebieskich".
Na torze w Barcelonie, gdzie w zeszłym tygodniu odbyła się poprzednia czterodniowa sesja testowa, zespoły pokonały 16 775 kilometrów - czyli 3674 okrążeń - a najszybszy rezultat uzyskał ostatniego dnia Kimi Raikkonen z Lotusa. Na miękkich oponach P Zero "żółtych" pokonał jedno okrążenie w czasie 1.22,030.
Był to czas o 0,3 sekundy lepszy od najlepszego osiągnięcia z poprzedniej sesji testowej w Barcelonie. Podczas testów ocenia się szereg różnych parametrów, co utrudnia bezpośrednie porównywanie formy, ale cztery ostatnie dni w Barcelonie spędzono głównie na przygotowaniach do wyścigów.
Kluczem w pracy nad przygotowaniem do wyścigu jest pełne zrozumienie zachowania nowych opon Pirelli P Zero we współpracy z tegorocznymi samochodami. Auto, które łagodniej obchodzi się z oponami, umożliwia stosowanie bardziej elastycznej strategii wyścigowej, co może dać wyraźną przewagę. Tuż przed wylotem do Australii zespoły skupiły się na długich przejazdach i symulacjach wyścigu, wykorzystując cieplejsze i stabilniejsze warunki, które panowały popołudniami. Wykorzystano także okazję do przetrenowania pit stopów, które mogą decydować o zwycięstwie bądź porażce w wyścigu.
FAKTY Z TESTÓW:
- Romain Grosjean i Kimi Raikkonen z Lotusa jako jedyni uzyskali najlepsze czasy okrążeń podczas dwóch dni testów przed sezonem 2012. W pozostałe dni za każdym razem najszybszy był inny zawodnik: Schumacher, Rosberg, Alonso, Vettel, Hulkenberg, Maldonado, Kobayashi i Perez.
- Podczas wszystkich czterech dni testowych najlepsze czasy uzyskano na miękkich oponach P Zero „żółtych”. Obok pośrednich opon P Zero „białych”, właśnie z takiego ogumienia kierowcy będą korzystać w pierwszym tegorocznym wyścigu w Australii.
- Najwięcej okrążeń w Barcelonie pokonał Nico Rosberg z Mercedesa: 257 okrążeń, czyli 1196 kilometrów.
- Kierowcą, który przejechał największy dystans podczas wszystkich sesji testowych w Jerez i Barcelonie jest także Rosberg, który łącznie pokonał 2996 kilometrów. Najmniejszy dystans ma na koncie Jules Bianchi z Force India, który przejechał 213 kilometrów.
- Poza oficjalnymi sesjami testowymi zespoły mogą wykorzystać jeden dzień jazd do celów filmowych, z maksymalnym przebiegiem 100 kilometrów. Pirelli dostarcza na ten cel specjalne opony demonstracyjne, o innej specyfikacji niż ogumienie wyścigowe – nie projektowane z myślą o osiągach.
TESTY W LICZBACH:
Łączna liczba opon przywiezionych do Barcelony: 360 kompletów, czyli 1440 opon
- w tym supermiękkich: 38 kompletów
- w tym miękkich: 94 komplety
- w tym pośrednich: 114 kompletów
- w tym twardych: 69 kompletów
- w tym przejściowych: 31 kompletów
- w tym deszczowych: 14 kompletów
Łączna liczba wykorzystanych kompletów: 301
- w tym supermiękkich: 22 komplety
- w tym miękkich: 100 kompletów
- w tym pośrednich: 111 kompletów
- w tym twardych: 58 kompletów
- w tym przejściowych: 6 kompletów
- w tym deszczowych: 4 komplety
Najdłuższe przejazdy:
- 27 okrążeń na twardej mieszance
- 21 okrążeń na pośredniej mieszance
- 18 okrążeń na miękkiej mieszance
- 7 okrążeń na supermiękkiej mieszance
- Najwyższa/najniższa temperatura powietrza przez cztery dni: 23ºC / 7ºC
- Najwyższa/najniższa temperatura toru przez cztery dni: 30ºC / 7ºC
PODSUMOWANIE OPON:
Dzień 1
1. Grosjean 1.23,252 na miękkich nowych
2. Button 1.23,510 na miękkich nowych
3. Perez 1.23,820 na pośrednich nowych
Dzień 2
1. Grosjean 1.22,614 na miękkich nowych
2. Vergne 1.23,126 na miękkich nowych
3. Vettel 1.23,361 na pośrednich nowych
Dzień 3
1. Perez 1.22,094 na miękkich nowych
2. Button 1.22,103 na miękkich nowych
3. Ricciardo 1.22,155 na supermiękkich nowych
Dzień 4
1. Raikkonen 1.22,030 na miękkich nowych
2. Alonso 1.22,250 na miękkich nowych
3. Senna 1.23,296 na miękkich nowych
Dyrektor Pirelli Motorsport Paul Hembery powiedział: - Podczas ostatniego testu w Barcelonie razem z zespołami skupiliśmy się na zebraniu jak największej ilości informacji przed pierwszym wyścigiem sezonu. Przez wszystkie cztery dni wykonywano długie przejazdy i symulacje wyścigu, skupiając się głównie na pracy z miękkim ogumieniem P Zero [i]"żółtym" i pośrednim P Zero "białym". Dobrze, że udało się też pojeździć trochę na deszczowych oponach. Zespoły błyskawicznie poszerzają i dopracowują wiedzę na temat naszych opon na sezon 2012. Sprawdzają, jak długo wytrzymują w warunkach symulacji wyścigu - zarówno przy pełnym, jak i mniejszym obciążeniu paliwem. To będzie kluczowe jeśli chodzi o strategię w Australii. Informacje zwrotne są nadal pozytywne: kierowcom podoba się przyczepność generowana przez nowe opony, poprawiona w porównaniu z zeszłym sezonem. Są także zadowoleni z bardziej linearnego i przewidywalnego zachowania ogumienia. Jednak niezależnie od ilości testów, nie zastąpią one właściwego ścigania i dlatego nie możemy się już doczekać prawdziwego obrazu, który ujrzymy w Australii.
[/i]