Polski kierowca bardzo dobrze wystartował tuż po zgaśnięciu czerwonych świateł. Robert Kubica zaciekle atakował startującego z drugiego pola Lewisa Hamiltona, jednak Brytyjczyk zdołał obronić swoją pozycję. Doskonałym startem popisał się Heikki Kovalainen z teamu McLaren, który wyprzedził swojego rodaka - Kimiego Raikkonena. Niestety start nie wyszedł Nickowi Heidfeldowi. Drugi kierowca BMW Sauber stracił swoją ósmą lokatę na rzecz Nico Rosberga reprezentującego barwy Williamsa.
Faworyt hiszpańskiej publiczności - Fernando Alonso nie zdołał ukończyć nawet jednego okrążenia. W kierowcę Renault uderzył Kazuki Nakajima, który nie po raz pierwszy bierze udział w tego typu incydencie. Dwukrotny mistrz świata zjechał do swoich mechaników, jednak uszkodzenia tylnego skrzydła okazały się zbyt poważne.
Po pierwszych trzech okrążeniach Felipe Massa zwiększał swoją przewagę nad drugim Lewisem Hamiltonem, który tracił do kierowcy Ferrari ponad dwie sekundy. Polak jadący na trzecim miejscu miał problemy ze swoim bolidem. Na konferencji prasowej krakowianin przyznał, że pod koła wpadła mu… reklamówka, która uniemożliwiała właściwe kierowanie bolidem. Na szczęście, po kilku minutach wszystko wróciło do normy i Robert Kubica zaczął powiększać przewagę nad Heikkim Kovalainenem.
David Coulthard i Felipe Massa byli pierwszymi kierowcami, którzy odwiedzili swoich mechaników w pit lane. Brazylijczyk wrócił na tor za Heikkim Kovalainenem, ale przed swoim partnerem z teamu - Kimim Raikkonenem. Prowadzenie w wyścigu objął w tym momencie Lewis Hamilton, który zjechał do boksu na 17. okrążeniu. Brytyjczyk po szybkim tankowaniu powrócił do dalszej rywalizacji za plecami Massy i Raikkonena. Na następnym okrążeniu w pit lane pojawił się Robert Kubica. Nasz rodak po zmianie opon i uzupełnieniu paliwa znalazł się tuż przed Nickiem Heidfeldem.
Druga część wyścigu przebiegała dość spokojnie. Prowadził Massa, drugi był Hamitlon, który zachowywał bezpieczną przewagę nad Robertem Kubicą. Na szczęście zawodnik BMW Sauber potrafił wykorzystać moc swojego bolidu i z okrążenia na okrążenie oddalał się od Kovalainena.
Na 37. okrążeniu po raz drugi w boksie pojawił się Felipe Massa. Wtedy serca fanów Scuderii Ferrari zabiły mocniej. O mały włos Brazylijczyk skończyłby przedwcześnie swój udział w Grand Prix Europy, ponieważ był bliski zderzenia się z Adrianem Sutilem przy wyjeździe z alei serwisowej. Cała sytuacja zostanie zbadana przez stewardów, więc niewykluczona jest kara dla któregoś z kierowców. Hamilton zjechał na tankowanie jedno okrążenie po Massie, co praktycznie pozbawiło go szans na zwycięstwo.
Drugi postój Kimiego Raikkonena skończył się nieszczęśliwie dla jednego z mechaników Ferrari. Fin ruszył ze swojego stanowiska serwisowego, gdy jeszcze w jego bolidzie była umieszczona maszyna tankująca, która staranowała jednego z mechaników. Niestety owy incydent pozbawił Icemana szans na zdobycie czwartego miejsca. Jak się później okazało, to nie był ostatni pechowy moment Raikkonena w tym wyścigu. W jego bolidzie awarii uległa jednostka napędowa i Fin musiał zjechać na pobocze na 15 okrążeń przed metą.
W końcówce nie wydarzyło się nic szczególnego. Spokojnie po swoje czwarte zwycięstwo w tym sezonie jechał Felipe Massa. Lewis Hamilton był drugi, z przewagą ponad 30 sekund nad polskim zawodnikiem. Czwarte miejsce zajął Kovalainen. Za nim linię mety przekroczył Jarno Trulli. Punkty zdobyli jeszcze: Sebastian Vettel, Timo Glock oraz Nico Rosberg.
Po wyścigu powiedzieli:
Fernando Alonso i Nelson Piquet
Nico Rosberg i Kazuki Nakajima
Sebastian Vettel i Sebastien Bourdais
Lewis Hamilton i Heikki Kovalainen
Adrian Sutil i Giancarlo Fisichella
Rubens Barrichello i Jenson Button
Wyniki GP Europy
M | Kierowca | Kraj | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | Brazylia | Ferrari | 1:35:32,339 | |
2 | Lewis Hamilton | W.Brytania | McLaren | +5,611 | |
3 | Robert Kubica | Polska | BMW Sauber | +37,353 | |
4 | Heikki Kovalainen | Finlandia | McLaren | +39,703 | |
5 | Jarno Trulli | Włochy | Toyota | +50,684 | |
6 | Sebastian Vettel | Niemcy | Toro Rosso | +52,625 | |
7 | Timo Glock | Niemcy | Toyota | +1:07,990 | |
8 | Nico Rosberg | Niemcy | Williams | +1:11,457 | |
9 | Nick Heidfeld | Niemcy | BMW Sauber | +1:22,177 | |
10 | Sebastien Bourdais | Francja | Toro Rosso | +1:29,794 | |
11 | Nelson Piquet | Brazylia | Renault | +1:32,717 | |
12 | Mark Webber | Australia | Red Bull | +1 okr. | |
13 | Jenson Button | W.Brytania | Honda | +1 okr. | |
14 | Giancarlo Fisichella | Włochy | Force India | +1 okr. | |
15 | Kazuki Nakajima | Japonia | Williams | +1 okr. | |
16 | Rubens Barrichello | Brazylia | Honda | +1 okr. | |
17 | David Coulthard | W.Brytania | Red Bull | +1 okr. | |
Nie ukończyli: | |||||
- | Kimi Raikkonen | Finlandia | Ferrari | na 45 okr. | |
- | Adrian Sutil | Niemcy | Force India | na 41 okr. | |
- | Fernando Alonso | Hiszpania | Renault | na 2 okr. |
Klasyfikacja kierowców Formuły 1
M | Kierowca | Kraj | Team | Pkt |
---|---|---|---|---|
1 | Hamilton | W.Brytania | McLaren | 70 |
2 | Massa | Brazylia | Ferrari | 64 |
3 | Raikkonen | Finlandia | Ferrari | 57 |
4 | Kubica | Polska | BMW | 55 |
5 | Kovalainen | Finlandia | McLaren | 43 |
6 | Heidfeld | Niemcy | BMW | 41 |
7 | Trulli | Włochy | Toyota | 26 |
8 | Alonso | Hiszpania | Renault | 18 |
9 | Webber | Australia | Red Bull | 18 |
10 | Glock | Niemcy | Toyota | 15 |
11 | Piquet | Brazylia | Renault | 13 |
12 | Barrichello | Brazylia | Honda | 11 |
13 | Rosberg | Niemcy | Williams | 9 |
14 | Vettel | Niemcy | Toro Rosso | 9 |
15 | Nakajima | Japonia | Williams | 8 |
16 | Coulthard | W.Brytania | Red Bull | 6 |
17 | Button | W.Brytania | Honda | 3 |
18 | Bourdais | Francja | Toro Rosso | 2 |
19 | Fisichella | Włochy | Force India | 0 |
20 | Sato | Japonia | Super Aguri | 0 |
21 | Sutil | Niemcy | Force India | 0 |
22 | Davidson | W.Brytania | Super Aguri | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów
M | Team | Pkt |
---|---|---|
1 | Ferrari | 121 |
2 | McLaren | 113 |
3 | BMW Sauber | 96 |
4 | Toyota | 41 |
5 | Renault | 31 |
6 | Red Bull | 24 |
7 | Williams | 17 |
8 | Honda | 14 |
9 | Toro Rosso | 11 |
10 | Force India | 0 |
11 | Super Aguri | 0 |
Zwycięzcy Grand Prix Europy od 1983 roku:
2008 Walencja - Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)
2007 Nuerburgring - Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren)
2006 Nuerburgring - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2005 Nuerburgring - Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)
2004 Nuerburgring - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2003 Nuerburgring - Ralf Schumacher (Niemcy/Williams-BMW)
2002 Nuerburgring - Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari)
2001 Nuerburgring - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2000 Nuerburgring - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
1999 Nuerburgring - Johnny Herbert (W.Brytania/Stewart)
1997 Jerez - Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren)
1996 Nuerburgring - Jacques Villeneuve (Kanada/Williams)
1995 Nuerburgring - Michael Schumacher (Niemcy/Benetton)
1994 Jerez - Michael Schumacher (Niemcy/Benetton)
1993 Donington Park - Ayrton Senna (Brazylia/McLaren)
1985 Brands Hatch - Nigel Mansel (W.Brytania/Williams)
1984 Nuerburgring - Alain Prost (Francja/McLaren)
1983 Brands Hatch - Nelson Piquet (Brazylia/Brabham)
Zwycięzcy GP Europy według liczby triumfów (od 1983 roku):
6 - Michael Schumacher (Niemcy) 1994-95,2000-01,2004,2006
2 - Fernando Alonso (Hiszpania) 2005,2007
1 - Felipe Massa (Brazylia) 2008
- Ralf Schumacher (Niemcy) 2003
- Rubens Barrichello (Brazylia) 2002
- Johnny Herbert (W.Brytania) 1999
- Mika Hakkinen (Finlandia) 1997
- Jacques Villeneuve (Kanada) 1996
- Ayrton Senna (Brazylia) 1993
- Nigel Mansel (W.Brytania) 1985
- Alain Prost (Francja) 1984
- Nelson Piquet (Brazylia) 1983