Rajd Elmot rozpocznie zmagania w RSMP

Aż do połowy maja rajdowi kibice musieli czekać na inaugurację zmagań na trasach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Po odwołaniu Rajdu Krakowskiego pierwszą rundą RSMP będzie Rajd Elmot z bazą w Świdnicy.

W tym artykule dowiesz się o:

Mimo, że pod odwołaniu Rajdu Krakowskiego zawodnicy mieli o wiele więcej czasu na zebranie budżetu i przygotowanie samochodów, lista zgłoszeń Rajdu Elmot nie zachwyca długością. Znalazły się na niej bowiem 42 załogi. Niemal w komplecie stawiła się czołówka RSMP w topowych autach, w tym 5 załóg w samochodach S2000. Z jedynką na trasie zobaczymy Peugeota 207 S2000 Michała Sołowowa i Macieja Barana. Drugi numer startowy otrzymał Bryan Bouffier, który po rozstaniu z zespołem Peugeota nie był pewny startów w RSMP. Pomocną dłoń wyciągnął jednak Zbigniew Maliński, który wspierał Francuza już w sezonie 2008. Podczas Rajdu Elmot Bryana Bouffier zobaczymy w Mitsubishi Lancerze, jednak podczas kolejnych rund RSMP jest możliwa przesiadka do S2000.

Jako trzeci na oesy wyruszą Kajetan Kajetanowicz i Jacek Rathe, reprezentujący Subaru Poland Rally Team. Mimo udanego sezonu 2008 Kajetanowiczowi nie udało się zebrać budżetu na auto S2000, był więc zmuszony pozostać w rajdówce klasy N4. Kierowca z Cieszyna zmienił jednak Mitsubishi Lancera Evo IX na Subaru Imprezę N15. Wszystko za sprawą dyrektora Subaru Import Polska, Witolda Rogalskiego, który postanowił zatrudnić Kajetanowicza w Subaru Poland Rally Team. Popularny Kajto ma przed sobą trudne zadanie, musi bowiem udowodnić, iż najnowszy model N-grupowej imprezy jest w stanie wygrywać w klasie N4. Po testach kierowca wypowiadał się o rajdówce w samych superlatywach, ale prawdziwy sprawdzian Imprezy N15 i jej kierowcy nastąpi podczas Rajdu Elmot.

Czwarty numer startowy otrzymał Michał Bębenek, pilotowany przez brata Grzegorza. Zawodnicy z Bochni zapowiadają ostrą walkę już od pierwszego odcinka specjalnego i nie boją się silnej konkurencji w autach S2000. Jednymi z głównych rywali braci Bębenek będą Leszek Kuzaj i Robert Hundla w Peugeocie 207 S2000. Załoga ma za sobą ostre testy Peugeota, a już poprzedni sezon pokazał, że Kuzaj czuje się bardzo dobrze także w aucie S2000. W Peugeocie odnalazł się również Tomasz Kuchar, czego efektem były miejsca na podium w drugiej połowie sezonu 2008. W tym roku Kuchar został kierowcą Peugeot Sport Polska Rally Team, co było niemałym zaskoczeniem po początkowych problemach ze zgromadzeniem budżetu. Przypomnijmy, że główny sponsor Kuchara, firma Statoil wycofała się ze wspierania Wrocławianina. W sezonie 2009 Tomasz Kuchara jego pilota, Daniela Dymurskiego czeka nie lada wyzwanie, czyli zdobycie kolejnego tytułu mistrzowskiego dla teamu Peugeota.

Debiutantami w Peugeotach 207 S2000 będą natomiast Maciej Oleksowicz i Szymon Ruta. Pierwszy ze wspomnianych odbył już pierwsze testy nowej rajdówki i był pod dużym wrażeniem jej możliwości. Szymon Ruta miał już okazję zasiąść za kierownicą Peugeota podczas ubiegłorocznego Rajdu Barbórki Warszawskiej, jednak dopiero występ w Rajdzie Elmot będzie miarodajnym sprawdzianem możliwości kierowcy w nowym aucie. Do dobrze znanego Mitsubishi Lancera Evo IX wsiądzie natomiast Tomasz Czopik. Mimo zapowiedzi o zakończeniu kariery Czopika zobaczymy na starcie czterech rund RSMP, w tym na Rajdzie Elmot. Pilotem kierowcy z Częstochowy będzie Magda Lukas, znana z występów w załodze "Karotek" przed kilkoma sezonami. Lancera Evo IX zaprezentują także Kamil Butruk i Maciej Wilk, którzy zmienią jednak wypożyczalnię z Dytko Sport na Rallytechnology.

Czarnym koniem zawodów może okazać się Radosław Typa, który zadebiutuje w Mitsubishi Lancerze Evo X ze stajni Pawła Dytko. Kierowca odbył kilkudniowe testy rajdówki i był mocno zaskoczony jej możliwościami. Podczas Rajdu Elmot pilotem Typy będzie Ryszard Ciupka, który zastąpi Macieja Wisławskiego. Popularny Wiślak wystartuje bowiem w kolejnej rundzie Rally America, pilotując Andrzeja Mancina. Pierwszym wspólnym startem załogi Typa/Wisławski będzie szutrowy Rajd Lotos. Zgłoszenie na Rajd Elmot wycofał Marcin Bełtowski, który wybrał rozgrywany w tym samym terminie słowacki Rajd Gemer. Klasę N4 podczas Raju Elmot uzupełnią także Zbigniew Maliński, Janusz Szafraniec i Marcin Abramowski, reprezentant Gulf Poland Rally Team.

Dla popularnego Abrama Rajd Elmot będzie powrotem na trasy RSMP po długiej przerwie. Zarówno kierowca, jak i jego pilot Jakub Gerber podkreślają, że występ na słynnych oesach Elmotu będzie bardzo ważny. Drugim reprezentantem teamu Gulfa będzie Tomasz Trembicki, który jako jedyny zgłosił się w aucie klasy N4 minus. Rodzynkiem będzie także Subaru Impreza Andrzeja Kopera, która na liście zgłoszeń widnieje w klasie Open. Siedem załóg zapowiedziało start w klasie A7. Listę zgłoszeń wśród dwulitrowych "osiek" otwiera powracający na oesy Maciej Lubiak, pilotowany przez Przemysława Zawadę. O zwycięstwo w A7 powalczą również debiutanci w RSMP, Piotr Jędrusiński i Tomasz Maciuszek. Paweł Stefanicki i Bartosz Bil zaprezentują natomiast najnowszą Hondę Civic FN2 R3. Tytułu mistrzowskiego w klasie A7 będą bronili Zbigniew Cieślar i Adam Ogierman. Na oesach Elmotu zobaczymy także Roberta Kujawskiego, Jerzego Parę i Pawła Serafina w Renault Clio.

W klasie A6 zobaczymy 9 załóg, w tym 7 w Citroenach C2 R2, zgłoszonych do Citroen Racing Trophy Polska. Faworytami będą na pewno Maciej Rzeźnik i Daniel Siatkowski w Suzuki Swifcie S1600. Pucharowe Citroeny zaprezentują natomiast Jan Chmielewski, Marcin Dobrowolski, Ariel Piotrowski, Sławomir Sawicki, Tomasz Porębski, Tomasz Gryc i Szymon Kornicki, debiutant na trasach RSMP. O punkty w A6 będzie również walczył Aleksander Jaroszewicz w Peugeocie 206. Dariusz Kuc jako jedyny zgłosił się w klasie N3, podobnie jak Artur Kurnicki w N2. Siedem załóg będzie rywalizować w klasie historycznej. Wojciech Koczeski zaprezentuje Subaru Legacy, a Sławomir Jarek BMW M3. Kacper Puszkiel i Alicja Konury wsiądą do dobrze znanego kibicom BMW 320, a Mariusz Woźniczko, Łukasz Ryznar i Rafał Stalmach zasiądą za kierownicami Opli Kadetów. Listę zgłoszeń zamkną Wojciech Grondal i Henryk Sosnowski w słynnym Fiacie 126p "Prawie jak Subaru".

Źródło artykułu: