Od nowego sezonu rozgrywek włoskiej ligi do sponsoringowego portfolio zondacrypto dołączy klub piłkarski Parma Calcio 1913. Firma została Sponsorem Treningowym I drużyny oraz Oficjalnym Partnerem Kryptowalutowym klubu. Logotypy pojawią się na strojach treningowych I zespołu, w ich centralnym punkcie na froncie. Logo znajdzie się również na ściance do wywiadów, billboardach za bramką, bandach LED i w centrum treningowym, materiałach dla mediów i social mediach.
Milionowe zasięgi
Giełda kryptowalut zondacrypto aktywnie angażuje się w sponsoring sportu. W jej portfolio są m.in. kluby piłkarskie Juventus FC oraz Atalanta Bergamo, polskie Raków Częstochowa i Pogoń Szczecin, a także indywidualne kontrakty z wybranymi zawodnikami. Firma zondacrypto aktywnie angażuje się także w sponsoring prestiżowych imprez kolarskich, a mowa o Giro d'Italia oraz Tour de Pologne. Jest też partnerem Top Marques Monaco – jednego z najważniejszych wydarzeń dla miłośników motoryzacji i luksusu.
Firma jest zarejestrowana w Estonii i posiada polskie korzenie oraz polskiego prezesa. Jest liderem w swojej branży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Działa na rynku od ponad 10 lat i posiada licencje operacyjne we Włoszech, Szwajcarii, na Litwie, Słowacji, w Kanadzie, Estonii, a także spełnia wymogi unijnego rozporządzenia MiCA. Ma ponad 1,3 mln aktywnych użytkowników, którzy w samych tylko latach 2021-2024 wygenerowali 37 mln euro przychodów.
Edukacja i międzynarodowa rozpoznawalność
Byliśmy w Parmie na konferencji prasowej, na której oficjalnie ogłoszono początek nowej współpracy. Pojawili się na niej również Przemysław Kral, prezes zondacrypto, oraz Luca Martines, dyrektor zarządzający ds. korporacyjnych Parma Calcio 1913, z którymi mieliśmy okazję porozmawiać na temat tej konkretnej współpracy, rozwoju zondacrypto oraz tego, jakie korzyści płyną ze sponsoringu sportu.
Wojciech Grzesiak, Wirtualna Polska: Czym zajmuje się Oficjalny Partner Kryptowalutowy?
Przemysław Kral, CEO zondacrypto: Oficjalny Partner Kryptowalutowy to tak naprawdę wyłączna platforma inwestycji w kryptowaluty dla klubu, który sponsorujemy. To partnerstwo nie tylko honorowe, ale także bardzo praktyczne. To szkolenia, spotkania, pobudzanie społeczności naszej i klubowej, a przede wszystkim przybliżanie kibicom walut wirtualnych, możliwości, jakie się z nimi wiążą, oraz ryzyka. To także bardzo wielka odpowiedzialność. Mamy więc szereg aktywności, które składa-ją się na taki honorowy tytuł.
Luca Martines wspominał podczas konferencji, że planowane są działania z zakresu edukacji pod kątem inwestowania w kryptowaluty. Jak to wygląda?
Już to robimy. Na przykład z Atalantą Bergamo i z Uniwersytetem Ekonomicznym w Bergamo. Mamy szereg programów, które umożliwiają przybliżenie i poznanie świata kryptowalut i to nie tylko na szczeblu naukowym, ale również w praktycznym wykorzystaniu w prawdziwym życiu. W Parmie również będziemy edukować w kwestiach związanych z technologiami blockchain, nauką o kryptowalutach, inwestowaniu, ryzykach, możliwościach i całym spektrum zagadnień związanych z kryptowalutami.
Przed współpracą z klubem Parma Calcio 1913 zondacrypto już była sponsorem dwóch włoskich klubów, a także Giro d'Italia i Giro d'Italia Women. Dlaczego właśnie Włochy?
Polacy to są Włosi północy. Jest bardzo wiele podobieństw pomiędzy naszymi narodami. Wszyscy pytają, dlaczego nie Słowacja czy Czechy, ale na to też za chwilę przyjdzie czas. Jak popatrzymy na przekrój społeczny, adopcję krypto i zamiłowanie do nowych technologii, to mamy tu szereg synergii i podobieństw. Północ Włoch to bardzo bogaty region, który jest nastawiony na innowacyjność. Dlatego też teraz, po wejściu rozporządzenia MiCA (rozporządzenie w sprawie rynku kryptoaktywów, przyp. red.), chcemy być jedną z głównych instytucji kryptowalutowych.
Jaki jest klucz wyboru partnerów? W tym wypadku klubów piłkarskich.
Kibic piłkarski to nasz klient. To jest dokładnie ten przekrój wiekowy i społeczny. To głównie mężczyźni, ale to się powoli zmienia. Dlaczego wybraliśmy takie kluby? W przypadku Juventusu chyba nie trzeba nikomu mówić dlaczego. Wybraliśmy Atalantę Bergamo, ponieważ stawiam ją na równi z Juventusem pod względem organizacji, sposobu zarządzania, a do tego dochodzi gościnność. Teraz Parma. To bogate miasto, ale to też klub z ogromną tradycją i historią. Można powiedzieć, że Parma została wprowadzona do Serie A przez Polaków, więc dlaczego mielibyśmy nie mieć takiego klubu.
Dlaczego sponsoring sportu jest ważny? Jakie płyną z niego korzyści dla drużyny i sponsora? Poruszano m.in. kwestię, że po pojawieniu się informacji o współpracy nagle zwiększyło się zainteresowanie klubem Parma Calcio 1913, zwłaszcza wśród polskich kibiców. Są to więc nie tylko korzyści finansowe.
To prawda. Sport jest kojarzony bardzo dobrze i jest medium, które komunikuje wartości w sposób przystępny i ciekawy. Ludzie kojarzą sport z czymś przyjemnym, więc naturalną rzeczą jest partnerstwo z klubami sportowymi i to prawda, że akurat piłka bardzo dobrze przekłada się na liczbę klientów - tu mamy bardzo dobrą synergię. Tak samo my jesteśmy dla Parmy dobrym partnerem, bo promujemy markę w całej Europie, tak Parma jest dla nas dobrym partnerem, bo możemy się pochwalić kolejnym zespołem, któremu kibicujemy i który nam zaufał. Do niedawna nie było zbyt wielu klubów, które chciały mieć cokolwiek wspólnego z kryptowalutami. Teraz jak jest rozporządzenie MiCA i jesteśmy licencjonowanym podmiotem, to się zmieniło.
Z czego wynika popularność zondacrypto we Włoszech? Bo Włochy to drugi co do wielkości rynek, a pierwszym jest Polska.
W Polsce mamy ponad 80 proc. rynku, a we Włoszech bardzo szybko rośniemy. Stosujemy dość dużą i bogatą kampanię reklamową i to przynosi efekty. Poza tym Włosi uwielbiają smartfony. Nasza aplikacja umożliwia inwestowanie jednym kliknięciem i już się cieszę, bo widziałem wielokrotnie podczas meczów na stadionie, że kibice robią zakupy na giełdzie kryptowalut i to mnie cieszy. To naturalne, że podbijamy rynek, który jest przyjazny nowoczesnym technologiom.
Jakie są dalsze plany związane ze współpracami sponsorskimi w Polsce, we Włoszech albo może w innych krajach?
W tej chwili mogę powiedzieć tyle, że w najbliższym czasie dołączy do nas kolejny klub piłkarski we Włoszech. W Polsce będzie to bardzo ciekawy sport drużynowy, który będziemy sponsorować i który nie jest piłką nożną. Myślę, że już w październiku wszyscy o tym usłyszą. Bardzo się cieszę, bo kiedyś sam byłem aktywnym amatorskim zawodnikiem tego sportu, więc to dla mnie istotne. Czechy i Słowacja pewnie jeszcze nie, ale otwieramy oddział w Szwajcarii, ponieważ dostaliśmy licencję, więc tam na pewno zainwestujemy w sport.
Jak Feniks z popiołów
Parma Calcio 1913 to beniaminek Serie A. Klub powraca do rozgrywek pierwszej ligi włoskiej po tym, jak w sezonie 2020/2021 spadł do Serie B. Klub zdobywał m.in. Puchar Włoch (1992, 1999, 2002), Superpuchar Włoch (1999), Puchar UEFA (1995, 1999), Superpuchar Europy (1993) i Puchar Zdobywców Pucharów (1993). Ma też polskie akcenty w postaci 3 zawodników, a są nimi Adrian Benedyczak, Mateusz Kowalski oraz wypożyczony z Zagłębia Lublin Daniel Mikołajewski. To już trzecia taka współpraca giełdy zondacrypto po Juventus FC i Atalanta Bergamo.
Wojciech Grzesiak, Wirtualna Polska: Wróciliście z Serie B do Serie A. Jakie są cele zespołu Parma Calcio 1913 na nadchodzący sezon?
Luca Martines, dyrektor zarządzający ds. komercjalizacji w Parma Calcio 1913: W tym sezonie chcemy utrzymać się w Serie A i wzmocnić naszą drużynę. Kupiliśmy kilku ważnych zawodników. Teraz musimy wszystko skonsolidować, wzmocnić naszą pozycję i przygotować grunt pod walkę o europejskie puchary.
Jakie korzyści płyną dla Parma Calcio 1913 ze współpracy z zondacrypto?
To głównie fakt, że zondacrypto ma ogromny zasięg ponad 1,3 mln użytkowników, więc to doskonała ekspozycja zawodników. Współpraca przyciąga też duże zainteresowanie ze strony polskich kibiców. Już teraz odnotowaliśmy wzrost aktywności na naszych stronach internetowych, który jest napędzany właśnie odwiedzinami polskich użytkowników. Możemy więc dotrzeć do klientów i szerszej publiczności, żeby budować naszą markę także wśród tych, którzy nie znają klubu, a zondacrypto to doskonała platforma do takich działań.
Firma zondacrypto została partnerem treningowym pierwszego składu. Czy myśli pan, że ta współpraca się rozwinie?
Znaleźliśmy firmę, która ma doskonałe umiejętności i możliwości z zakresu promocji odpowiedzialnego korzystania z kryptowalut. Mają stabilne podstawy i promują edukację. Są mocni w swojej branży i mają solidną strategię. Promują coś więcej niż tylko biznes, a to dla nas bardzo ważne. Bardzo szybko nawiązaliśmy dobre relacje, więc liczymy na długofalową współpracę.