Przemysław Nosal: Środowisko kibiców podzielone w sprawie protestów kobiet

PAP / Radek Pietruszka / Protest w Warszawie
PAP / Radek Pietruszka / Protest w Warszawie

Protesty kobiet przykuły uwagę kibiców. Jeden z dużych portali kibicowskich nawoływał nawet do obrony kościołów, ale spotkał się z krytyczną reakcją środowiska. - To pokazuje, że kibice są bardzo podzieleni - tłumaczy socjolog Przemysław Nosal.

Z mediów płyną bardzo sprzeczne doniesienia. Można odnieść wrażenie, że odbywa się walka o kibicowskie dusze. Z jednej strony znany prawicowy publicysta Wojciech Wybranowski pisze, że kibice ruszą do obrony kościołów, z drugiej Szymon Jadczak z TVN zauważa, że wielu kibiców było na protestach razem z dziewczynami.
- To pokazuje, że środowisko kibiców jest bardzo zdecentralizowane - zauważa dr Przemysław Nosal, badacz ruchów kibicowskich, socjolog z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, autor wielu cenionych prac naukowych.

- Do tej pory kibice operowali na pojęciach dla nich dość mocno abstrakcyjnych. Przykładem byli uchodźcy, z którymi przecież nie mieli żadnego kontaktu. Tego wroga musieli więc najpierw sobie stworzyć. Podobnie jest z Żydami, Muzułmanami, czy używania pojęcia my-naród. To są sprawy bardzo ogólne, co ułatwiało wypracowanie wspólnego frontu. Teraz sytuacja jest inna, wróg nie jest wyimaginowany, bo sprawa dotyka fanów bezpośrednio, konkretnie ich partnerki, siostry, córki. Część z nich raczej wybierze lojalność wobec kobiet - zauważa Nosal.

Według socjologa środowisko będzie bardzo podzielone. Do tej pory przeprowadzano różne badania (choć śladowo), z który wynikało, że np. większość kibiców głosuje na Konfederację. Ale tu mamy realny sprawdzian, który pokazuje, że tych poglądów jest multum.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Nowy członek w rodzinie Messiego

- Spora część radykalnych fanów będzie broniła tzw. konserwatywnych wartości, ale nie dla wszystkich w haśle "Bóg, Honor, Ojczyzna" jest odniesienie do kościoła. Wielu katolików, w tym także kibiców, nie uważa, że Bóg mieszka w polskich kościołach. Patrząc na protesty - jest ich zaskakująco wiele - zauważa socjolog.

Świetny przykładem była sprawa popularnego profilu kibicowskiego "To my Kibole", który opublikował wezwanie do obrony kościołów i został wręcz zmasakrowany w komentarzach.

- W protestach widać kobiety, kibiców i rolników, wszystkich w jednym marszu, mających wspólny cel. Ta sytuacja też przeczy tezie, że jest jakiś wspólny front kibicowski. Środowisko jest bardzo zróżnicowane, nawet w zakresie jednego klubu. Wspólny front mogą trzymać jakieś małe grupki - zauważa Nosal.

Z drugiej strony sprawa protestów pokazuje też antysystemową twarz kibica. Wcześniej fani byli przeciwko PO, która z nimi walczyła. Nie brakowało więc komentarzy, że stoją po stronie opozycji (obecnie rządzącej). Ale ta sytuacja pokazuje, że sprawa jest bardziej złożona.

- Pamiętajmy, że kibice są bardziej antysystemowi niż prawicowi. Jeśli zatem pojawia się okazja, żeby pokazać niezadowolenie z tego, jak wygląda ich otoczenie, to chętnie podłączają się do protestu - zaznacza poznański socjolog.

ZOBACZ Dlaczego Polacy nie chodzą na mecze

ZOBACZ Chuligani walczą o wpływy

Komentarze (41)
avatar
tomas68
27.10.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Wystarczy zadać zwykłe pytanie wszelkiej maści kibicom,kibolom,itd. Czytaj całość
avatar
tomas68
27.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Bo tzw jednomyślność skończyła się w momencie zapłodnienia. 
avatar
jurko
27.10.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Koscioły obronia się bez kiboli. Większość kiboli to patologia. Wystarczy popatrzyć na mecze warszawkiej Legii i te gęby 
avatar
Karol79
27.10.2020
Zgłoś do moderacji
3
2
Odpowiedz
Każdy ma prawo popierać jedną czy drugą partię. Po to żyjemy w wolnym kraju, zeby prawo wyboru miał Każdy obywatel. Czytaj całość
avatar
Omen Nomen
27.10.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
manipulacja i podpuszczanie jednych na drugich cd... 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.