To może być rewolucja! Kryptowaluty wkraczają do świata sportu, szlak przeciera Lionel Messi

Twitter / twitter.com/PSG_inside / Na zdjęciu: Leo Messi w PSG, gdy podpisywał kontrakt przed 2 laty
Twitter / twitter.com/PSG_inside / Na zdjęciu: Leo Messi w PSG, gdy podpisywał kontrakt przed 2 laty

Kryptowaluty wkraczają do świata sportu i mogą doprowadzić do rewolucji! Europejski szlak przeciera Paris Saint-Germain, który zatrudniając Lionela Messiego, część gaży wypłacił mu w formie pozapieniężnej.

Tokeny to forma waluty, której nie emituje bank centralny, lecz klub sportowy przy użyciu technologii zapożyczonej ze świata kryptowalut. Te z kolei są wirtualnymi pieniędzmi, przechowywanymi w internetowych portfelach. Opierają się na kryptografii, czyli technice szyfrowania danych, służącej do weryfikacji transakcji i tworzenia nowych jednostek, zwanych tokenami.

Kryptowaluty, a jest ich już ponad 4 tys., różnią się metodą przechowywania i obrotu. Przykładem technologii wykorzystywanej do przeprowadzania transakcji jest blockchain, inaczej łańcuch bloków. Na tej technologii opiera się m.in. bitcoin, czyli najbardziej znana kryptowaluta na świecie.

1 BTC (bitcoin) jest dziś wyceniany na ok. 43 tys. dolarów. Dla porównania, 1 token PSG kosztuje obecnie ok. 30 dolarów. I właśnie w tej jednostce część premii powitalnej otrzymał latem Lionel Messi. Argentyńczyk dostanie za pierwszy sezon gry na Parc des Princes 30 mln euro i nawet kilka mln z tej sumy zostanie "wypłacone" w formie kryptowaluty.

Gwiazdor jako magnes

Po co właściwie PSG taka inwestycja? - W ruchu, na jaki zdecydował się klub, chodzi głównie o popularyzację i promocję tokenów - tak, żeby każdy wiedział, że PSG je posiada. Messi to niesamowita machina marketingowa. Dzięki niemu można wpływać na kibiców, a także zwiększać ich aktywność. Piłkarz tej klasy wzmacnia wiarygodność całego przedsięwzięcia, a to jest akurat bardzo istotne, bowiem kryptowaluty wciąż budzą w społeczeństwie niemałe obawy - mówi WP SportoweFakty Daniel Kostecki, analityk rynków finansowych w Conotoxia Ltd.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: co wyczyniał piłkarz PSG? Trening "na Neymara"

Pierwsze oznaki mody na kryptowaluty dotarły już także do Polski. - Robi to Legia Warszawa, która próbuje promować swoje tokeny, a ich nabywcy mają możliwość czynnego udziału w życiu klubu. Mówimy tu o konkursach tylko dla posiadaczy tokenów, możliwości pojawienia się w loży VIP lub podejmowania niektórych decyzji marketingowych, np. dotyczących barw koszulek. Mechanizm jest prosty: kto ma więcej tokenów, ten ma większą siłę głosu, choć raczej nie będzie to głos w kluczowych decyzjach biznesowych, bo to działka akcjonariuszy - zaznaczył Kostecki.

Klubowe kryptowaluty też mogą przynosić zyski

Czy tokeny to realne źródło rosnących dochodów? - Są notowane na giełdach. Można za nie dostać bitcoiny, a te da się już wymienić na euro, dolary czy złote. Wartość tokenów nie jest stała, zmienia się w zależności od tego, co się w klubie dzieje. Wpływ mają liczba sprzedanych tokenów, wyniki sportowe, transfery itp. Kiedy ogłoszono, że Lionel Messi dostanie je w pakiecie powitalnym, ich cena gwałtownie wzrosła - dodał analityk.

Anonimowości nie będzie

Największą zaletą kryptowalut miała być anonimowość, jaką dają one posiadaczom. Z tymi klubowymi jest jednak inaczej. Tu trudno będzie uniknąć płacenia podatków.

- Kwestie podatkowe to coś, nad czym od dawna pracują regulatorzy. Rynek kryptowalut z natury miał być rynkiem anonimowym, o którym nikt zbyt wiele nie wie. Jednak w tokenach przy rejestracji trzeba podać wszystkie swoje dane, więc organy podatkowe mają tę wiedzę. W polskim prawie już jest nawet osobna kolumna w rozliczeniu PIT - powiedział Kostecki.

Pensje sportowców w kryptowalutach? To już się dzieje!

Co jakiś czas w świecie sportu słychać o kłopotach podatkowych największych gwiazd. Klubowe tokeny niewiele zmienią w ich sytuacji, ale już np. bitcoin pozwala na większą anonimowość. Czy mógłby się więc stać podstawowym środkiem płatniczym? Prognozy są ostrożne, choć są już na świecie sportowcy, którzy otrzymują swoje pensje w kryptowalutach.

- Ich popularność będzie rosła. To pewne, choć tylko do określonego poziomu. Na obecnym etapie nadal widoczne jest przyzwyczajenie do tradycyjnych walut. Inna sprawa, że w USA niektórzy koszykarze godzą się na wypłacanie całego wynagrodzenia w bitcoinach. To są póki co pojedyncze przypadki, ale sytuacja może się zmienić. Sportowcy widzą, co dzieje się z dolarem i jak spada jego siła nabywcza - podkreślił Kostecki.

Kryptowaluty mają zalety, o których przy tradycyjnych pieniądzach nie ma mowy. - Bitcoin jest walutą deflacyjną. Jego maksimum to 21 mln jednostek, a już "wykopano" ich ok. 18,5 mln. Jest więc dobrem rzadkim, coraz trudniej dostępnym i w przeciwieństwie do walut tradycyjnych nigdy nie będzie go więcej. Walcząc np. z kryzysem covidowym, na bardzo dużą skalę drukuje się pieniądze, wytwarzając inflację. Bitcoina nie można wydrukować. Z nim jest trochę jak z diamentami, których mamy ograniczoną ilość, do tego coraz trudniej się je wydobywa. Wartość takich dóbr będzie więc rosła - zakończył.

Czytaj także:
Co może dać reprezentacji Polski Matty Cash? To nie jest typowy "farbowany lis"
Polak pracował w Anglii. Mówi, co zrobił brexit

Komentarze (7)
avatar
Hatemaster
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Czyli PSG też nie stać na Messiego. 
avatar
Falubaz-ZG
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
To raczej jest jakiś spam. Ja w to nie wierzę. 
avatar
Nyctereutes
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Tylko kompletny idiota zgodzi się na wypłatę całego kontraktu w kryptowalucie. Przykład bitcoina - 6 września kurs ponad 200k zł, dosłownie 2 tygodnie później - 160k zł. I to nie jedyny przypad Czytaj całość
avatar
341941
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
To już nie jest sport.Sportowiec ma służyć biznesmenom i sam na tym korzystać miliony. 
avatar
Nie zaszczepię się
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Tokeny PSG to mogą sobie w tyłek wsadzić. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.