Same wydatki, zyski znikome. Europejskie puchary fanaberią dla bogaczy

Materiały prasowe / KS Azoty Puławy/Grzegorz Sierocki / Na zdjęciu: drużyna Azotów Puławy
Materiały prasowe / KS Azoty Puławy/Grzegorz Sierocki / Na zdjęciu: drużyna Azotów Puławy

Opłata wstępna, wydatki na organizację spotkań i przeloty. Łącznie nawet kilkaset tysięcy złotych. W zamian... tylko prestiż. To rzeczywistość europejskich pucharów w piłce ręcznej. W pełni zrozumiałe, że polskie kluby niechętnie patrzą na rozgrywki.

W tym sezonie trzy polskie zespoły zrezygnowały z udziału w europejskich pucharach. MMTS Kwidzyn nie udźwignął występów w Pucharze EHF, Energa AZS Koszalin, ani żadna drużyna sklasyfikowana na miejscach 4-7 w Superlidze kobiet nie chciała grać w Challenge Cup. Tym decyzjom nie można się dziwić. Europejskie puchary w piłce ręcznej nijak mają się chociażby do renomowanych (i opłacalnych) piłkarskich rozgrywek.

CZYTAJ: Wstępne letnie plany VIVE

Pieniądze w błoto?

Samo zgłoszenie do kwalifikacji Pucharu EHF to wydatek od 375 euro (pierwsze dwie rundy) do 500 euro (trzecia runda). W Challenge Cup, najmniej prestiżowych zmaganiach, sumy są porównywalne. Udział w fazie grupowej Pucharu EHF wymaga wyłożenia trzech tysięcy, ćwierćfinał kosztuje tysiąc euro, turniej finałowy dwa tysiące. To jedynie wierzchołek góry lodowej, bo EHF nie partycypuje w jakichkolwiek kosztach.

ZOBACZ WIDEO Karol Bielecki: Więcej w karierze przegrałem niż wygrałem [cała rozmowa]

Klub muszą same opłacić sędziów i delegata. W przybliżeniu ok. 10 tys. złotych. Do tego dochodzą inne kwestie organizacyjne (hala, hotele, itd.). Największą bolączką się jednak przeloty. Jeśli los zafunduje wypad na drugi koniec Europy, kasa może uszczuplić się o ponad 50 tys. złotych (albo i więcej). To horrendalne pieniądze jak na polskie warunki. Gwoli ścisłości, ciągle piszemy o udziale w jednej rundzie. Puchary - plus minus - mogą pochłonąć nawet 10 proc. całosezonowego budżetu. Dodajmy do tego nawarstwiające się zmęczenie i katastrofa gotowa. Gra nie jest warta świeczki.

Uczestnicy kombinują, próbują obejść system. EHF jedynie przygląda się i przytakuje. W styczniu 2019 roku Pogoń Szczecin porozumiała się z Alavarium/Love Tiles Aveiro, rozegrała dwumecz na wyjeździe, kluby podzieliły się kosztami. To coraz częstsza praktyka, nie tylko wśród zespołów z dwóch różnych krańców Europy.

Prestiżem się nie najesz

Europejskie puchary to pod względem wydatków studnia bez dna. W zamian EHF oferuje... tylko prestiż. W skrócie - rozegranie trzech rund i porażka tuż przed fazą grupową gwarantuje tylko mniejszą bądź większą dziurę w budżecie. Przejście kwalifikacji także nie oznacza, że na stole pojawi się sowita premia. Tak naprawdę konkretne pieniądze (ale i tak niepowalające na kolana) można zapewnić sobie jedynie dzięki udziałowi w turnieju finałowym.

W Pucharze EHF zwycięzca zgarniał do tej pory 100 tys. euro. Przegrany w finale 50 tys., trzecie miejsce oznaczało 25 tys. euro bonusu, czwarta lokata 10 tys. Tutaj dochodzimy do sedna. Nawet triumf w rozgrywkach nie zniweluje strat poniesionych przy udziale!

Dlaczego więc kluby wysyłają zgłoszenia? Liczą na prestiż i uwagę sponsorów. Dla europejskich średniaków (w tym polskich zespołów) to okno wystawowe na resztę kontynentu. Bogacze z Niemiec nie muszą oglądać każdego eurocenta dwa razy, więc chętnie podchodzą do rywalizacji i zmierzają po tytuł. Zarobki będą znikome, ale klub zyska na renomie, przy okazji Bundesliga ugruntuje swoją pozycję ligi numer jeden. W ostatnich pięciu latach Niemcy zupełnie zdominowali Puchar EHF.

W tym miejscu nie będziemy deprecjonować zeszłorocznego triumfu Perły Lublin w Challenge Cup i tegorocznego finału Pogoni, ale prawda jest taka, że to rozgrywki dla europejskiej drugiej ligi, z jeszcze mniejszą pulą nagród. U mężczyzn puchary zgarniają ostatnio Rumuni czy Portugalczycy. Przy całym szacunku, dla tych zespołów czy nawet Perły to po prostu dowód na stopniowy skok jakościowy i jedyna okazja, by w gablocie pojawił się jakikolwiek europejski puchar.

Liga Mistrzów albo nic

Przyzwoite środki gwarantuje tylko Liga Mistrzów, choć nie są to "kokosy" nawet jak na piłkę ręczną. Start w fazie grupowej gwarantuje 60 tys. euro. Za awans do fazy TOP 16 na konto wpłynie 30 tys., za ćwierćfinał 45 tys. Zwycięzca zgarnie aż 635 tys. euro, czyli ponad dwa miliony złotych. Nawet odliczając koszty udziału, daje to kwotę znacznie wyższą niż w pozostałych pucharach. Dla przykładu - za czwarte miejsce w Final4 PGE VIVE Kielce zyskało łącznie 235 tys. euro.

Na Lidze Mistrzów nie jest się przynajmniej stratnym, a prestiż nieporównywalnie większy, biorąc pod uwagę dostępność transmisji i zainteresowanie sponsorów. Piłkarze ręczni i prezesi mogą jednak tylko popatrzeć z zazdrością na zarobki futbolistów. Sam awans do fazy grupowej Ligi Mistrzów oznacza zastrzyk w postaci ponad 15 mln euro... To jakieś cztery razy więcej niż cały tegoroczny budżet PGE VIVE Kielce.

W tym sezonie w europejskich pucharach biorą udział VIVE i Orlen Wisła Płock (Liga Mistrzów), MKS Perła Lublin (Liga Mistrzyń), kobiece Metraco Zagłębie Lubin, KS Azoty Puławy, KPR Gwardia Opole i NMC Górnik Zabrze (Puchar EHF).

Komentarze (3)
avatar
HANDBALL PL
15.07.2019
Zgłoś do moderacji
3
0
Odpowiedz
Jakiś czas temu pisałem komentarz na ten temat. Niestety ale puchary nie licząc LM to kłopot dla klubów. Według mnie nawet grupa EHF to żaden magnes na sponsorów i prestiż. EHF co rok podnosi w Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.