Liga Centralna: milowy krok w profesjonalizacji kolejnych rozgrywek piłki ręcznej w Polsce

WP SportoweFakty / Dawid Lis / Branding Ligi Centralnej
WP SportoweFakty / Dawid Lis / Branding Ligi Centralnej

ZPRP, przy współpracy z Superligą sp. z o.o., powołał do życia Ligę Centralną Piłki Ręcznej Mężczyzn, stanowiącą bezpośrednie zaplecze dla PGNiG Superligi. Rywalizuje w niej 14 drużyn, a jej celem nowo jest m.in. profesjonalizacja klubów.

Liga Centralna Mężczyzn wystartowała 18 września 2021 roku. Do udziału w rozgrywkach zostało zgłoszonych 14 drużyn z całej Polski, które rywalizują ze sobą w 26. seriach spotkań systemem mecz i rewanż.

Kierunki rozwoju Ligi Centralnej

W czwartek, 21 października odbyło się spotkanie przedstawicieli ZPRP, Superligi sp. z o.o. oraz klubów występujących w Lidze Centralnej. Wzięli w nim udział m.in. Prezes ZPRP Henryk Szczepański, Prezes Superligi sp. z o. o. Piotr Należyty, Wiceprezes ZPRP Sławomir Szmal, Dyrektor Biura ZPRP Marek Janicki, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych ZPRP Monika Listkiewicz oraz Komisarz Rozgrywek ZPRP Piotr Mystkowski. Uczestnicy zebrania podsumowali dotychczas wykonaną pracę, start nowoutworzonej Ligi Centralnej, a także omówili strategię i plany rozwoju na kolejne lata. Przedstawiono również doświadczenia PGNiG Superligi w zakresie budowy wartości ligi jako produktu.

- Liga Centralna podlega stopniowej profesjonalizacji. Celem jest tworzenie kadr i drużyn gotowych na zaciętą rywalizację na szczeblu ogólnopolskim, również po awansie do PGNiG Superligi. Chcemy tym samym zmniejszyć dysproporcje sportowo-organizacyjne, pomiędzy dwoma najwyższymi szczeblami rozgrywek szczypiorniaka w Polsce. Aktualnie bardzo mocno pracujemy nad kolejnymi projektami związanymi z rozwojem Ligi Centralnej. Traktujemy ją jako jeden z kluczowych projektów Związku Piłki Ręcznej w Polsce - mówi Marek Janicki, Dyrektor Biura ZPRP.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Wygląda jak modelka. "Polska" krew!

Od sezonu 2022/2023 w Lidze Centralnej będą mogły występować tylko te drużyny, które do końca lipca 2022 roku przekształcą się w spółkę prawa handlowego.

- Ogromnie się cieszę z powstania Ligi Centralnej. Gratulacje dla całego środowiska z tej decyzji i dotychczas wykonanej pracy. Jest nam niezwykle miło, że jako Superliga sp. z. o.o. możemy współpracować ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce i klubami w zakresie procesu profesjonalizacji rozgrywek w oparciu o nasze wieloletnie doświadczenia. Dotyczy to szczególnie obszarów sponsoringu, promocji, mediów i komunikacji. Powstanie Ligi Centralnej to ważny krok w budowie kolejnych silnych ośrodków zawodowej piłki ręcznej. Dzięki nim młodzi zawodnicy będą mogli ogrywać się w meczach na wysokim poziomie, kibice cieszyć się wspaniałymi widowiskami, biznes i samorządy korzystać z możliwości promocji przez sport, a czołowe kluby stworzyć odpowiednie zespoły i struktury umożliwiające rywalizację w PGNiG Superlidze - mówi Piotr Należyty, Prezes Zarządu Superligi Sp. z o.o.

Awans do PGNiG Superligi

Prawo do awansu z Ligi Centralnej do PGNiG Superligi uzyskają drużyny, które w końcowej klasyfikacji zajmą miejsca 1-3. Bezpośredni awans uzyska zespół, który na koniec sezonu zajmie pierwsze miejsce w tabeli i spełni wymagane kryteria licencyjne. Możliwość awansu, poprzez barażowy dwumecz, uzyska też drugi zespół w tabeli Ligi Centralnej, który zmierzy się z trzynastym zespołem PGNiG Superligi.

Jeśli któraś z dwóch pierwszych drużyn, ze względów organizacyjno-prawnych, nie zgłosi akcesu do gry w PGNiG Superlidze, wówczas takie prawo przypadnie zespołowi, który uplasował się na trzeciej pozycji w Lidze Centralnej Mężczyzn.

Kto faworytem do awansu?

Na starcie rozgrywek trudno wskazać zdecydowanego faworyta. Aktualnym liderem tabeli po 5. seriach jest AZS AWF Biała Podlaska, 2. miejsce zajmuje Arged KPR Ostrovia Ostrów Wielkopolski, a trzecią pozycję okupuje KPR Legionowo. Tuż za ich plecami, z taka samą liczbą punktów, znajduje się SPR GKS Autoinwest Żukowo. W lidze Centralnej nie brakuje zespołów z miast, które miały już okazję ogrywać się na Superligowych parkietach, to między innymi: Olsztyn, Przemyśl, Wągrowiec, Legionowo, Wrocław czy wspominana wcześniej Legnica.

Podczas meczów Ligi Centralnej kibice będą mogli oglądać zawodników z ciekawym dorobkiem. W drużynie Śląska Wrocław występuje 24-letni obrotowy, Paweł Salacz, który w CV ma osiem występów i siedem rzuconych bramek w barwach reprezentacji Polski. Z kolei w MKS Grudziądz spotkali się Kamil Mokrzki, Sebastian Rumniak, Adam Twardo, których łączy m.in. mistrzostwo Polski wywalczone w sezonie 2010/2011 z Orlenem Wisłą Płock. Bramkarz KPR Ostrovia Ostrów Wlkp., Patryk Foluszny ma za sobą grę w niemieckiej Bundeslidze - w HSC 2000 Coburg w latach 2016-2018.

hummel partnerem technicznym

Oficjalnym partnerem technicznym Ligi Centralnej została marka hummel, która dostarcza sprzęt sportowy dla wszystkich czternastu drużyn. Duńska firma stała się też oficjalnym dostawcą piłek.

Kluby rywalizujące w Lidze Centralnej prowadzą internetowe transmisje meczów, które można obejrzeć na profilach drużyn w mediach społecznościowych. Część meczów transmitowanych jest również na kanałach ZPRP.

Czytaj także:
Norwegowie budują gwiazdozbiór
Mecz tygodnia dla Barcy

Komentarze (2)
bartek33
24.10.2021
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
Byłoby świetnie gdyby uaktualniono wreszcie stronę dotycząca Ligi Centralnej. W zakładce nadal jest podział na grupy I ligi oraz tabele z ubiegłego roku. To ma być profesjonalizm, czy "zdobywan Czytaj całość
avatar
Legionowiak 2.0
22.10.2021
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
KPR Legionowo, dzięki Lidze Centralnej ma szansę na powrót do PGNiG Superligi, której nam w Legionowie bardzo brakuje! KPR dawaj! Po zwycięstwa i awans dla naszego miasta Legionowa! 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.