W piątek wieczorem rozpoczyna się Columna Medica Baja Poland - największy rajd terenowy w naszym kraju. Wokół Szczecina rywalizować będą najlepsi kierowcy rajdowi w Europie z Krzysztofem Hołowczycem na czele. Specjalną funkcję w imprezie pełni też załoga Kamena Rally Team, która ledwie kilka dni temu ogłosiła występ w Rajdzie Dakar 2026. Jej 11-tonowa ciężarówka DAF pełni funkcję "zerówki", czyli pojazdu wyjeżdżającego na trasę przed uczestnikami i sprawdzającego warunki do jazdy.
Kamena Rally Team jedzie dla zmarłego majora
W czwartek, tuż przed startem Columna Medica Baja Poland, Kamena Rally Team otrzymał bolesny cios. W wypadku myśliwca F16 w Radomiu zginął major Maciej Krakowian, który od lat wspierał polską ekipę. W filmie promocyjnym polskiego zespołu, ogłaszającym jej występ w Dakarze 2026, wykorzystano nawet efektowne obrazki z akrobacji Krakowiana za sterami amerykańskiego samolotu.
ZOBACZ WIDEO: 95 proc. tarć jest wymyślonych. Mrozek wprost o atmosferze w ROW-ie
Członkowie Kamena Rally Team poznali Krakowiana kilka lat temu przy okazji wyjątkowego eventu. Zespół rajdowy został zaproszony do wykonania "ekstremalnej flagi" z okazji 11 listopada. Rajdowy pojazd rozpylał na ziemi czerwoną farbę, zaś w powietrzu znalazł się samolot grupy akrobatycznej Żelazny z białym dymem. Scenę domknął przelot myśliwca F16. Cały projekt koordynował właśnie zmarły major Krakowian.
- Jedziemy dla niego - mówią nam członkowie Kamena Rally Team, którzy mimo tragedii z udziałem przyjaciela, nie zmieniają planów związanych z Columna Medica Baja Poland. Tym samym kibice zgromadzeni na trasie odcinków specjalnych będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć w akcji historyczny samochód rajdowy, który zapisał się w dziejach najtrudniejszego maratonu świata, jakim jest Rajd Dakar.
11-tonowa ciężarówka w akcji
W kabinie ważącej 11 ton ciężarówki DAF 3300 zasiądą doskonale znani kibicom rajdów terenowych Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz. To właśnie oni triumfowali w Columna Medica Baja Poland 2024, wygrywając rywalizację w grupie SSV w ramach Pucharu Świata FIA. W tym roku, wraz z Adamem Grodzkim (pomysłodawcą projektu i mechanikiem), dokonują przesiadki, której skala jest wręcz niewyobrażalna. Tym razem pojadą DAF-em 3300 z 1985 roku - maszyną o mocy ponad 800 KM.
- To trochę tak, jakby przesiąść się z najmniejszego pojazdu, jakim można startować w rajdach terenowych, na chyba największy, jaki może być - mówi Dariusz Baśkiewicz, nawigator załogi.
Pomysł na ten niezwykły projekt zrodził się w najbardziej naturalnym dla tego sportu miejscu - na biwaku Rajdu Dakar. - Poznaliśmy tam Adama Grodzkiego, kolekcjonera ciężarówek, który marzył o takim starcie. Szybko zaiskrzyło i od rozmów przeszliśmy do działania, kontaktu z zespołem De Rooy i sfinalizowania projektu - dodaje Baśkiewicz.
Dakarowy potwór z bliska
DAF 3300 z 1985 roku to unikatowa konstrukcja, owoc inżynieryjnej fantazji holenderskiego zespołu DAF i legendarnego kierowcy - Jana de Rooya. Ciężarówka, napędzana dwoma silnikami o łącznej mocy blisko 800 KM, była w stanie rozwijać na pustyni prędkość nawet 200 km/h. Jeden silnik napędza oś przednią, a drugi tylną, co daje tej maszynie niesamowite możliwości w trudnym terenie.
Co najważniejsze, załoga Kamena Rally Team pojedzie dokładnie tym samym egzemplarzem, którym 40 lat temu Jan de Rooy zajął drugie miejsce w rajdzie Paryż-Dakar. Charakterystyczna konstrukcja - ze ściętym tyłem, spowodowała że ten niesamowity pojazd zyskał przydomek "byk".
Pierwsze spotkanie z legendą było dla załogi niezapomnianym przeżyciem. - Gdy wdrapałem się na fotel i zobaczyłem tę wysokość, tę zupełnie inną perspektywę, to zrobiło niesamowite wrażenie. Kiedy go odpaliliśmy i zaczęliśmy się nim poruszać, odczucia były po prostu kosmiczne - wspomina Dariusz Baśkiewicz.
DAF 3300 w liczbach:
- 2 - liczba silników napędzających pojazd
- ~800 KM - łączna moc obu jednostek napędowych
- 200 km/h - prędkość, jaką ten pojazd mógł osiągnąć (bez ogranicznika)
- 11,6 l pojemności ma każdy z dwóch silników napędzających wyczynową wersję DAF-a 3300
- 140 km/h - prędkość maksymalna ograniczona regulaminem
- 11 ton - masa własna pojazdu
- 1985 - rok, w którym ten egzemplarz zajął drugie miejsce w rajdzie Paryż-Dakar
Próba generalna przed Rajdem Dakar
Dla Kamena Rally Team udział w Columna Medica Baja Poland to kluczowy etap przygotowań do startu w przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar Classic. Mimo że załoga nie będzie klasyfikowana w sportowej rywalizacji, pokona całą, liczącą ponad 350 km trasę odcinków specjalnych, w tym morderczą próbę na poligonie w Drawsku Pomorskim. Będzie to bezcenny sprawdzian dla odrestaurowanej maszyny, logistyki i zgrania całej ekipy.
- Czujemy dużą ekscytację, bo to dla nas ogromne wyzwanie. Pojazd dużo większy, cięższy, z zupełnie innymi parametrami. Kochamy trudne zadania, a nasze bogate rajdowe doświadczenie na pewno będzie bardzo pomocne - podsumowuje Dariusz Baśkiewicz.
Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty