Sen o potędze, czyli kulisy przyznania Polsce organizacji siatkarskiego mundialu

Na niecały miesiąc przed startem mistrzostw świata w siatkówce mężczyzn portal SportoweFakty.pl przypomina, jak wywalczono prawo do rozegrania tej imprezy w Polsce.

Gdy w 2008 roku ówczesny prezydent FIVB Ruben Acosta podpisywał wraz z PZPS-em i telewizją Polsat umowę dotyczącą przyznania Polsce praw do organizacji mistrzostw świata mężczyzn w 2014 roku, wiadomo było, że doszło do wydarzenia niezwykłego i na oczach całej siatkarskiej społeczności, tworzy się historia. Najważniejsza po igrzyskach olimpijskich impreza w tej dyscyplinie sportu, w końcu opuściła Japonię, wielokrotnego gospodarza wszelkich siatkarskich turniejów i trafiła do kraju, który najciężej ze wszystkich pracował na określanie go mianem "Volleylandu", ziemi obiecanej całej siatkówki. 
[ad=rectangle]
Decyzję o przyznaniu Polsce MŚ ogłosił 4 września 2008 roku w Warszawie wspomniany Acosta, wtedy honorowy prezes światowej federacji siatkówki. Wcześniej, wieloletni prezes FIVB prowadził jeszcze negocjacje z Polsatem, który zdecydował się na zapłatę ponad 15 milionów euro za prawa telewizyjne i marketingowe do imprezy (więcej niż Włosi, których ten pakiet w ramach mistrzostw świata w 2010 roku kosztował 12 milionów dolarów). Nikt nie ukrywał, że bez tego zastrzyku gotówki od jednej z największych prywatnych stacji telewizyjnych w Polsce, nikt nawet nie marzyłby o mundialu w Polsce. Urzędujący od 1984 roku Acosta, który w ciągu swoich rządów w FIVB zdołał uczynić z siatkówki sport medialny i opłacalny pod względem biznesowym, nie stracił na swojej decyzji: choć formalnie to Jinzhong Wei był przewodniczącym FIVB, to właśnie Meksykanin był głównym architektem projektu "siatkarskie MŚ nad Wisłą", dzięki czemu otrzymał dziesięcioprocentową prowizję od kontraktu zawartego z przedstawicielami polskiej siatkówki.

Co przekonało Acostę do tego dość odważnego kroku? Przecież Argentyna i Japonia, które rywalizowały z Polską o prawo do mundialu w 2014 roku, złożyły korzystniejsze oferty, poza tym przemawiało za nimi większe doświadczenie w organizacji imprez na najwyższym światowym poziomie. Polska już raz starała się o MŚ; było to w 1974, kiedy nasz kraj ubiegł Meksyk i to właśnie w tym kraju podopieczni Huberta Jerzego Wagnera świętowali swój pierwszy i jak do tej pory jedyny tytuł mistrzów świata. Ryzyko stracenia kolejnej szansy było spore. - Japońska telewizja oferowała więcej niż Polsat, ale ten kraj organizował poprzedni mundial, a w Argentynie mistrzostwa były w 2002 roku. Acosta uznał, że nie ma sensu, żeby mistrzostwa odbywały się stale w tych samych miejscach - tłumaczył w 2008 roku Mirosław Przedpełski.

Słowo stało się czynem!
Słowo stało się czynem!

Ale to nie wszystko. Przypomnijmy, że honorowy szef FIVB ogromną uwagę przywiązywał do tego, by każda międzynarodowa impreza siatkarska przyciągała swoim poziomem i rozmachem sponsorów, telewizje i rzesze kibiców. A Polska już wtedy to gwarantowała. Acosta był pod ogromnym wrażeniem finałów Ligi Światowej, jakie rozegrano w 2007 roku w katowickim Spodku. - Pomysł ubiegania się o mistrzostwa pojawił się półtora roku temu (rok 2006 - przyp.red) po problemach kalendarzowych, jakie wynikły w trakcie mistrzostw w Japonii. Początkowo prezes podchodził do tego z niedowierzaniem, wątpił, że jesteśmy w stanie ekonomicznie równać się z Japonią. Zmienił zdanie po finałach Ligi Światowej w Katowicach, którymi był zachwycony - mówił Przedpełski. - Urzekła go kolorowa oprawa tych zawodów i to, że jako pierwsi w historii pokazaliśmy finał LŚ w technologii HD - dodawał szef Polsatu Sport Marian Kmita. Przebieg tej imprezy utwierdził Acostę w przekonaniu, że warto było dać Polakom kilka lat wcześniej szansę na pojawienie się w siatkarskiej elicie, czyli wybłagane przez Janusza Biesiadę miejsce w "Światówce".

Były prezes PZPS podkreślał w wywiadach swoje zasługi w budowaniu marki Polski jako kraju siatkówki: według niego meksykański działacz zainteresował się naszym krajem w kontekście promocji zarządzanej przez siebie dyscypliny już w 1997 roku, podczas mistrzostw świata juniorek z 1997 roku, które odbyły się w Gdańsku. Przypominał też, że trzynaście lat temu poważnie rozpatrywano szanse Polski na organizację MŚ 2010, ale doszło do różnicy zdań pomiędzy członkami rady nadzorczej federacji, która zahamowała cały proces. Na pewno wpływ na przychylne zdanie Acosty o możliwościach polskiego środowiska siatkarskiego miał też rozgrywany w Spodku turniej finałowy Ligi Światowej z 2001, który według wielu ekspertów wyznaczył standardy realizacji telewizyjnej spotkań siatkarskich.

16 marca 2012 Mirosław Przedpełski i Jonzhong Wei na spotkaniu w Lozannie złożyli podpisy pod dokumentem potwierdzającym organizację siatkarskiego mundialu w naszym kraju. Było to ukoronowanie starań o tę wyjątkową imprezę, poparte pracą podczas organizacji takich zawodów jak mistrzostwa Europy kobiet (2009), finały Ligi Światowej (2011), mistrzostwa Europy juniorów (2012), mistrzostwa Europy seniorów czy mistrzostwa świata w siatkówce plażowej (2013), nie wspominając o zmaganiach w ramach World Grand Prix, turniejach międzynarodowych, których gospodarzem były polskie kluby. Od wspomnianej wyżej daty rozpoczął się najważniejszy etap przygotowań do mistrzostw, podczas którego nie wszystko potoczyło się zgodnie z planem... ale to już temat na inny artykuł.

Komentarze (7)
avatar
placid
8.08.2014
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
A na Laoli będą transmisje ? 
avatar
krzys
8.08.2014
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
zawsze można oglądać w necie na soccer live za darmo 
avatar
krzys
8.08.2014
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
zawsze można oglądać w necie na soccer live za darmo 
avatar
krzys
8.08.2014
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
CO z tego mamy MŚ jak POLSAT wszystkich ma w d.... i karze sobie płacic . MAM NADZIEJE ZE NIKT TEGO NIE zROZBI I NIE WYKUPI TRANSMISJI I POLSAT PONIESIE NA TYM OGROMNA STRATE, a my kibice obejr Czytaj całość
avatar
pz.radom
8.08.2014
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
To ja lubiący cyferki też coś dodam od siebie. Polsat kupił prawa do Mistrzostw za 15000000 euro. Sprzedał prawa transmisyjne do 168 Państw, co daje średnio około 90000 euro ( myślę że kwota os Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.