MŚ 2018: znów Brazylia. Analogii z MŚ 2014 jest dużo więcej

WP SportoweFakty / Adrian Sawko / Na zdjęciu: reprezentacja Polski po zdobyciu złotego medalu MŚ w 2014 roku w Spodku
WP SportoweFakty / Adrian Sawko / Na zdjęciu: reprezentacja Polski po zdobyciu złotego medalu MŚ w 2014 roku w Spodku

Jedni powiedzą: "zorganizowali sobie zawody i je wygrali". Inni, że "spełnili swoje i nasze marzenia". Bo cóż może być piękniejszego od zdobycia mistrzostwa świata we własnej ojczyźnie?

W tym artykule dowiesz się o:

Wiele dyscyplin o czymś takim może tylko pomarzyć. Katowicki Spodek mógł pomieścić tylko 12 tysięcy widzów, a podczas meczu finałowego mistrzostw świata w 2014 roku na pewno w środku było ich dużo więcej. Jak się tam znaleźli? Nie wiemy. Polski kibic jest zdolny do niemałych poświęceń. Przed halą 30, może 40 tysięcy ludzi, którzy choć nie mieli biletu na mecz, chcieli być kilkaset, może kilkadziesiąt metrów od najważniejszego wydarzenia w historii polskiej siatkówki w XXI wieku.

Mistrzostwa ułożyły się tak, że w finale znów (po 2006 roku) przyszło Biało-Czerwonym zmierzyć się z Brazylią. Wtedy też - podobnie jak w tym roku - mówiono, że to "już nie ta wielka drużyna", bez Giby, Dantego, Nalberta i wielu innych. W kadrze byli m.in. Wallace De Souza i Ricardo Lucarelli, dla których był to pierwszy występ na tak ważnych zawodach. Ale gdzie im miało być do tych legend?

Tymczasem Canarinhos wygrali wszystkie mecze w pierwszej i drugiej fazie turnieju. Na otwarcie trzeciej przegrali z... reprezentacją Polski. Później jednak wyrzucili z czwórki Rosję, a w półfinale toczyli zacięty pięciosetowy bój z Francją. Polacy po thrillerach w Łodzi w drugiej oraz trzeciej rundzie przystąpili do półfinału z drużyną Niemiec prowadzoną przez... Vitala Heynena. Wygrali w czterech setach i już w kraju rozpoczęło się wielkie święto.

Tamta drużyna złożona była z graczy, którzy chcieli medalem mistrzostw świata pożegnać się albo w ogóle z siatkówką, albo z grą w kadrze. Takich ludzi motywować nie trzeba. Lepszej okazji do przypieczętowania turnieju życia po prostu być nie mogło. Co musiało dziać się w głowach Mariusza Wlazłego, Michała Winiarskiego czy Pawła Zagumnego? Niby zawsze skoncentrowani na najbliższym meczu, nie słuchali tego, co działo się wokół nich w kraju, ale jednak tego wieczoru w Katowicach nastąpiła kumulacja wszystkich emocji.

ZOBACZ WIDEO: MŚ 2018. Artur Szalpuk: Nie interesuje mnie, kto jest faworytem finału

Nawet ci, którzy nie interesują się siatkówką na co dzień, nie mogli przejść obok takiego wydarzenia obojętnie. Zwłaszcza, że zobaczyć je mogła cała Polska, bo mecz finałowy został odkodowany i pokazany w kanale otwartym. W szczytowym momencie oglądalność tego spotkania przekroczyła 17 milionów widzów. To więcej niż spotkania polskich piłkarzy na Euro 2012.

Ilu z nas pamięta, co działo się podczas samego meczu? Historia tego spotkania dla wielu zaczyna się tak naprawdę wraz z ostatnią piłką zagraną do Mariusza Wlazłego. Potem Spodek zaświecił się na złoto. Trzeba było wrócić do powtórek i obejrzeć je na spokojnie, by z samego finału zapamiętać coś więcej. To był istny boom na siatkówkę.

Oni już nic nikomu udowadniać nie musieli. Tamten sukces był też niejako uhonorowaniem następnego fantastycznego pokolenia polskich siatkarzy. W kadrze Antigi z 2014 roku było zaledwie trzech wicemistrzów świata z 2006 roku w Japonii. Teraz mamy nowe pokolenie, które tak naprawdę debiutuje w tak wielkiej imprezie, patrz: Szalpuk, Śliwka, Kochanowski, Kwolek, Bieniek czy nawet doświadczony przecież Damian Schulz.

Czy tegoroczny finał będzie smakował lepiej? Tego nie jesteśmy w stanie stwierdzić. To jak mieć do wyboru czekoladę, ciasteczka i naleśniki. Wszystko na nasze kubki smakowe działa rewelacyjnie. W gronie tych, którzy w Turynie powalczą o złoto jest zaledwie pięciu graczy, którzy cztery lata temu poznali, jak to jest być na szczycie świata.

Swoją drogą można doszukiwać się małej analogii. Być może recepta na sukces to zawalone mistrzostwa Europy rok przed mistrzostwami świata? Któż wierzył jesienią w 2013 roku w mundialowe złoto? Pewnie mniej więcej tyle samo osób, co przed rokiem.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.