Kim są polscy kibice siatkówki, jakie mają wykształcenie, czemu wybierają widowiska siatkarskie? Na zlecenie klubu Trefl Gdańsk SA zbadała to w województwie pomorskim firma Sponsoring Insight.
Badanie fanów zostało przeprowadzone tuż przed rozpoczęciem mundialu. Zarówno ono, jak i późniejsze mecze mistrzostw świata potwierdziły, że siatkówka jest sportem rodzinnym, odpowiednim dla wszystkich, niezależnie od wieku czy płci. Zainteresowanie tym sportem deklarują ludzie w wieku od 15 do 70 lat, a proporcje między mężczyznami i kobietami rozkładają się w stosunku 55-45%. Siatkarzom kibicują szczególnie osoby w wieku 15-24 (30%), 30-39 (20%) i 40-49 (18%) lat. Siatkówka rysuje się przy tym jako sport dla ludzi posiadających wykształcenie wyższe, bowiem aż 38% fanów tej dyscypliny ukończyła studia lub jest w ich trakcie.
[ad=rectangle]
Badania potwierdzają także, że siatkówkę najlepiej ogląda się w towarzystwie.
46% kibiców siatkarskich na mecze przychodzi ze znajomymi, 33% z rodziną, a 21%
z partnerem lub partnerką. Wśród powodów, które mają szczególne znaczenie dla kibiców przy podejmowaniu decyzji o uczestnictwie w meczu siatkówki, prym wiedzie bezpieczeństwo na terenie obiektu, na którym odbywa się wydarzenie. W skali od 1 do 10 kibice siatkówki ocenili jego ważność na 7,93. Ocenę 7,7 wśród badanych uzyskała chęć wspierania ulubionej drużyny, 6,9 stawka meczu, zaś 6,7 łatwość dojazdu do hali. Dla 77% ważna jest chęć wspierania ulubionej drużyny, 69,9% uzależnia swoje uczestnictwo od stawki meczu, zaś 67% - od łatwości dojazdu do hali. Co ciekawe, kibice w podobnym stopniu wybierają oglądanie meczów na żywo i za pośrednictwem telewizji (47-53%).
Zainteresowanie siatkówką mężczyzn zadeklarowało 29% osób z grupy 56% respondentów zainteresowanych sportem w regionie pomorskim, który objęło badanie. Oznacza to, że na Pomorzu dyscyplina ta jest sportem numer dwa, ustępując popularności jedynie piłce nożnej (43%) i wyprzedzając siatkówkę kobiet, koszykówkę i lekkoatletykę.
Badanie, na zlecenie klubu Trefl Gdańsk SA, prowadzącego występujący w PlusLidze zespół LOTOS Trefl Gdańsk, zrealizowała firma Sponsoring Insight metodą CATI na grupie 1300 mieszkańców województwa pomorskiego w wieku 15+. Celem było m. in. zbadanie zainteresowania siatkówką w regionie, stworzenie szczegółowego profilu kibica oraz określenie powodów uczestnictwa w wydarzeniach sportowych.