Zaskakująca decyzja TVP. "Taka jest polityka firmy"

PAP / Albert Zawada / Siedziba TVP w Warszawie
PAP / Albert Zawada / Siedziba TVP w Warszawie

W odróżnieniu od poprzednich sezonów tym razem redakcje internetowe nie przygotowują z konkursów skoków w Polsce materiałów wideo. Dlaczego? Okazało się, że związek narciarski sprzedał wszystkie te prawa jednemu nadawcy.

Od kilku lat na konkursy Pucharu Świata w skokach narciarskich w Polsce (Wiśle i Zakopanem) ściągały tłumy nie tylko kibiców. Również w biurze prasowym trudno było znaleźć jakiekolwiek wolne miejsce. Oprócz dziennikarzy nie brakowało również wielu operatorów kamer.

Redakcje internetowe z konkursów Pucharu Świata w naszym kraju przygotowywały nie tylko materiały pisemne. Wypowiedzi skoczków po kwalifikacjach i konkursach prezentowane były także w formie nagrań wideo. Zyskiwali na tym kibice, którzy mogli zobaczyć swoich ulubieńców nie tylko w telewizji, oraz sponsorzy. Logo firm, sponsorujących Puchar Świata i reprezentację Polski w skokach, miało szeroką ekspozycję.

W tym roku jest jednak inaczej. W biurze prasowym w Wiśle i Szczyrku oraz w piątek podczas treningów i kwalifikacji w Zakopanem było znacznie więcej miejsca niż w poprzednich latach. To przede wszystkim efekt nieobecności wielu operatorów kamer. Największe internetowe redakcje w kraju wysłały bowiem na polskie konkursy tylko dziennikarzy, bowiem za nagrywanie w mixed zone (strefa w której dziennikarze spotykają się z zawodnikami) w czasie zawodów trzeba było dodatkowo zapłacić, wykupując tzw. prawa newsowe.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: to nie jest żart. Tak trenują polscy skoczkowie

Jak to możliwe? Sprawa jest prosta: tym razem na polskie konkursy Polski Związek Narciarski sprzedał wszystkie prawa do transmisji jednemu nadawcy - Telewizji Polskiej. To TVP była i jest głównym nadawcą przekazu z konkursów w Wiśle, Szczyrku i Zakopanem.

Telewizja Publiczna posiada jednak prawa nie tylko do tego, by pokazywać wszystkie serie skoków. Nabyła też prawa do mixed zony. Żeby polskie internetowe redakcje mogły zatem, jak w poprzednich latach, przygotowywać materiały wideo w mixed zonie w czasie konkursów, musiały wykupić do tego sublicencję od publicznego nadawcy.

Jak przekazał nam Jakub Kwiatkowski, nowy dyrektor TVP Sport, cena za zakup tych praw wynosi 2 tys. euro i jest taka sama zarówno dla stacji telewizyjnych jak i mediów internetowych.

Dlaczego jednak TVP zdecydowała się na taki ruch i w Polsce sprzedaje prawa do nagrywania także mediom internetowym? - Taka jest polityka firmy - oświadczył Kwiatkowski. - Zapłaciliśmy przecież za prawa do tych transmisji. Skoro zatem zapłaciliśmy za to i ktoś chce też przygotować materiały wideo ze skoczni, to po prostu musi za to zapłacić - wyjaśnia nam.

Z informacji, które przekazał Kwiatkowski, na zakup praw do mixed zony zdecydowały się media z Niemiec i Słowenii. Z Polski, podczas konkursów PŚ w Wiśle i Szczyrku, z mediów internetowych nie było żadnego przedstawiciela, który nagrywałby wypowiedzi skoczków za pomocą kamery bądź telefonu komórkowego.

Czy zatem Polskiemu Związkowi Narciarskiemu nie przeszkadza fakt, że ich sponsorzy oraz sponsorzy konkursów nie są tak wyeksponowani jak w poprzednich latach podczas zawodów w Polsce? Każde jedno nagranie mniej to przecież mniejsza szansa, że logo firm zobaczą kibice, czyli potencjalni klienci.

- My jako związek sportowy sprzedaliśmy wszystkie prawa TVP. To już decyzja TVP, jak odsprzedają swoje prawa. My nie mamy na to wpływu i nie podejmujemy dyskusji - odpowiada nam Jan Winkiel, sekretarz generalny Polskiego Związku Narciarskiego.

Warto zwrócić uwagę, że to dość nietypowa sytuacja. Nawet w tak popularnej dyscyplinie jak piłka noża PZPN nie sprzedaje osobno praw do nagrywania wideo z piłkarzami kadry po meczu na Stadionie Narodowym na przykład w meczach eliminacyjnych czy towarzyskich.

Z Zakopanego Szymon Łożyński, dziennikarz WP SportoweFakty

Komentarze (7)
avatar
DDR
20.01.2024
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Chcieliście Tuska i ferajny to o co wam teraz chodzi ? 
avatar
LowcaKitu
20.01.2024
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
@Atito44: a za napisanie prawdy dostałeś 3 minusy i zero odpowiedzi. Na tych "wolnych" mediach tylko "wybrani' mogą dawać plusy i minusy 
avatar
LowcaKitu
20.01.2024
Zgłoś do moderacji
1
2
Odpowiedz
Macie teraz prawdziwy reżim pożyteczni idioci. A "wolne" media będą dalej manipulować - "proste" 
avatar
Henio 55
19.01.2024
Zgłoś do moderacji
4
5
Odpowiedz
SPRZEDALI NIELEGALNYM WLADZOM TVP CI Z BIEGIEM CZASU ODDADZA WSZYSTKO TVNowi I TAK AZ DO CALKOWITEGO PRZEJECIA TVP PRZEZ TVN I TO ZA DARMOCHE. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.