Hurkacz przegrał Wimbledon w głowie? Ta diagnoza nie pozostawia złudzeń

Materiały prasowe / ATP / Na zdjęciu: Hubert Hurkacz
Materiały prasowe / ATP / Na zdjęciu: Hubert Hurkacz

- W decydujących momentach Huberta zawiódł serwis, który był jego największym atutem. Według mnie doszło do reakcji zablokowania. Realna perspektywa zwycięstwa utrudniła życie polskiemu tenisiście - mówi Marcin Kwiatkowski, psycholog PKOL-u.

Hubert Hurkacz przegrał - w IV rundzie Wimbledonu - z Novakiem Djokoviciem 1:3. Spotkanie jednak równie dobrze mogło zakończyć się zwycięstwem polskiego tenisisty, gdyby zachował on zimną krew w najważniejszych momentach tego, skądinąd świetnego, widowiska.

Przegrał w głowie

Stało się inaczej. Ostatecznie Serb wykorzystał momenty zawahania Polaka, między innymi w pierwszym secie, gdy ten miał trzy piłki, aby wygrać partię.

- To był dobry mecz w wykonaniu Huberta Hurkacza. Co stanęło na przeszkodzie, by pokonać Novaka Djokovicia? Moim zdaniem, czynnik psychologiczny. W tenisie mówimy o czymś takim, jak reakcja zablokowania. W skrócie polega to na tym, że perspektywa wygrania może wywołać silne napięcie u zawodnika. Zbyt duża motywacja w połączeniu z lękiem może prowadzić właśnie do swoistej blokady, jak wskazuje psycholog sportu James Loehr - mówi Marcin Kwiatkowski, psycholog sportu w rozmowie z WP SportoweFakty.

ZOBACZ WIDEO: Ludzie Królowej #4. Anna Kiełbasińska walczy nie tylko z rywalkami. "Od dwóch lat jestem na lekach"

"Był do pokonania"

Nasz rozmówca zwraca uwagę na pewien paradoks. - Przez cały turniej największym atutem Huberta był serwis, lecz w decydujących momentach jednak go zawiódł. Dzień przerwy pomógł Hurkaczowi. W trzecim secie zaczął ryzykować przy stanie 5:4, czego wcześniej nie robił. Po wygranej odsłonie spotkania odniosłem jednak wrażenie, że gdy w jego głowie pojawiła się myśl, że Djoković jest do pokonania, znowu doszło do reakcji zablokowania. Po tym, jak Serbowi udało się przełamać Huberta w czwartej odsłonie, mecz zaczął uciekać bezpowrotnie. A szkoda, bo była szansa na zwycięstwo - zauważa Kwiatkowski.

Psycholog PKOl podkreśla, że najważniejsze w tenisie jest wygranie kilku kluczowych piłek. - To tak zwane "big points". Chodzi tu o decydujące piłki, które przesadzają losy seta albo i całego spotkania. W takich chwilach trzeba myśleć tylko i wyłącznie o jednej akcji, nie wybiegać w przyszłość i uniknąć spekulacji pokroju „a co, jeśli teraz zdobędę punkt i wygram seta?". To nie pomaga. Myślę, że ten czynnik nie został spełniony. Zawodnicy na treningach uczą się, jak sobie z tym radzić - mówi.

Recepta na sukces jest jedna

Od dłuższego czasu środowisko jest podzielone w kwestii dalszych sportowych losów Hurkacza. Jedni twierdzą, że ten w przyszłości i to wcale niedalekiej może stać się jednym z pięciu najlepszych tenisistów na świecie. Drudzy zaś zdecydowanie negują taką tezę.

- Szkoda, że Hubert nie rozstrzygnął tego spotkania na swoją korzyść i też kilku innych, do niego podobnych. To jedyna droga, by piąć się w górę i stawać lepszą wersją samego siebie. Właśnie takie zwycięstwa są przepustką do czołowej piątki rankingu. Pewność siebie, doświadczenie... Wszystko wzrasta. Jeżeli Hubert zacznie wygrywać takie spotkania, czyli o wysoką stawkę, stykowe, z absolutnie topowymi tenisistami, wtedy zanotuje awans w rankingu i zacznie grać jeszcze lepiej. Niemniej mecz z Djokoviciem i tak należy określić jako dobry i absolutnie nie należy Huberta za taką porażkę piętnować - podsumował Marcin Kwiatkowski.

Bogumił Burczyk, dziennikarz WP SportoweFakty

Zobacz także:
Davis Cup: wiadomo, gdzie zagrają Polacy
Sensacyjne wieści ws. rywalki Świątek

Komentarze (1)
avatar
RobertW18
22.07.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ależ to żadne odkrycie. Wciąż widzowie piszą z przekąsem o tym, że ten zawodnik toczy boje w trzech setach, a w zawodach wielkoszlemowych w pięciu - na ogół z niezbyt mocnymi przeciwnikami. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.