Igrzyska olimpijskie kontra pandemia. W Tokio chodzi o coś więcej niż sportową rywalizację

Getty Images / Kyodo News / Na zdjęciu: stadion olimpijski w Tokio
Getty Images / Kyodo News / Na zdjęciu: stadion olimpijski w Tokio

Japonię dotyka kolejna fala zakażeń, naród panikuje. Igrzyska będą bez kibiców, więc są obawy o spadek zainteresowania sportami olimpijskimi w przyszłości. W Tokio gra toczy się o przyszłość ruchu olimpijskiego na świecie.

W tym artykule dowiesz się o:

Dwa tygodnie przed startem igrzysk olimpijskich Tokio 2020 podjęto decyzję, że odbędą się one bez udziału kibiców, nawet lokalnych. Obostrzenia panujące na arenach zmagań i w wiosce olimpijskiej wielu uważa za przesadzone i absurdalne. Organizatorzy cały czas ostrzegają, że igrzyska mogą odwołać w każdej chwili, co byłoby porażką ruchu olimpijskiego. Problem pandemicznych igrzysk jest złożony i nie wynika tylko z obecności wirusa SARS-CoV-2.

Japończyków trzeba zrozumieć

Jak wynika z majowego badania przedstawionego przez Reuters, 70 proc. obywateli Japonii było i jest przeciwne organizacji igrzysk w obecnej sytuacji pandemicznej. Reklamowanie się na imprezie jest źle odbierane wizerunkowo. Co prawda Euro 2020 udało się zorganizować z kibicami na trybunach, ale trzeba jednak brać na poprawkę mentalność i styl życia Japończyków.

- Japończycy to bardzo świadome społeczeństwo, zdecydowanie inne niż w tych państwach, które najczęściej się zgłaszają po wielkie imprezy. One szukają uznania. W związku z tym Japończycy patrzyli na to chłodno - komentuje w rozmowie z WP SportoweFakty prof. Michał Lenartowicz, socjolog sportu z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. - Wydaje mi się też, że to jest taki lęk związany głównie z pandemią. Nie wynika z niechęci do sportu i imprez sportowych, to jest głównie sytuacyjne. Japonia przez większość swojej historii była państwem zamkniętym na otoczenie i ma w kulturze obawę przed napływem dużej liczby obcokrajowców, którzy są dzisiaj dla nich zagrożeniem - wyjaśnia.

ZOBACZ WIDEO: Restrykcje w Tokio wpłyną na formę zawodników? "Jedziemy tam wykonać dobrą robotę"

Japończycy dość specyficznie podchodzą do pandemii koronawirusa. Można powiedzieć, że szybko popadają w panikę. Wprowadzają spore ograniczenia już przy niewielkiej liczbie zakażeń. Obecnie liczba kolejnych dziennych przypadków przekracza 3000. W Kraju Kwitnącej Wiśni sytuację określa się mianem kolejnej fali. Do tego proces szczepień zaczyna zwalniać, na szczepienie decyduje się coraz mniej osób. Przez długi czas Japończycy dopuszczali do użytku jedynie preparat od Pfizera. Mimo to kwarantanna i izolacja nie omijają nikogo.

- Każda izolacja ma jakiś sens, jeśli grupy nie są mieszane. Izolowanie zabezpieczonych osób, czyli tych po przechorowaniu lub zabezpieczeniu, mija się trochę z celem. Jest to działanie na szkodę całego systemu szczepień - ocenia specjalnie dla nas Włodzimierz Gut, wirusolog.

Jako kraj wyspiarski Japonia chciałaby być jak najdalej od pandemii, żeby przetrwać ją w miarę spokojnie, tak jak np. Australia i Nowa Zelandia.

Ruch olimpijski bezpieczny?

Igrzyska odbędzie się bez udziału publiczności, przez co są obawy, że to znacząco wpłynie na zainteresowanie imprezą i ruchem olimpijskim na świecie. Aby do tego nie doszło, solidnie muszą na to zapracować oficjalny zespół odpowiedzialny za transmisję z igrzysk oraz krajowe telewizje, które będą odpowiadać za oprawę.

- Wielkie imprezy sportowe stały się w dużym stopniu "niezlokalizowane", w socjologii używa się pojęcia placeless. Dla większości odbiorców na świecie na ma specjalnego znaczenia, czy to jest Tokio, czy inne miasto, ponieważ areny sportowe są zestandaryzowane. Na ekranie ta rywalizacja na każdych igrzyskach wygląda bardzo podobnie. Takie same są boiska, korty, zmienia się jedynie logotyp igrzysk, sponsorów i ich log nie można prezentować. Jedynie zmienia się to, że telewidzowie nie będą widzieć innych widzów, uczestników spektaklu. Dla nich to będzie inne doświadczenie - mówi prof. Lenartowicz.

Swoje robi też bogata historia olimpizmu - ta starożytna, kiedy igrzyska regularnie się odbywały na terenie starożytnej Grecji czy Rzymu przez kilkaset lat oraz nowożytna od 1896 r.

- Historia igrzysk jest tak długa i zapotrzebowanie ze strony mediów na kontent sportowy jest tak wielkie, że nic negatywnego się nie wydarzy. Zbyt wielu interesariuszom zależy na tym, żeby ta impreza się rozgrywała - dodaje.

A jeśli odwołają?

Organizatorzy przestrzegają, że ze względu na wzrost zakażeń mogą odwołać imprezę nawet tuż przed ceremonią otwarcia. Na ponowne przełożenie zawodów nie ma już szans. Zrobiono to już raz, w zeszłym roku, z powodu pandemii koronawirusa, ale wiosną 2020 r. mało wiedzieliśmy o tym zagrożeniu. Dzisiaj krzywa zakażeń nie wskazuje jednak, by miało dojść do gwałtownego wzrostu liczby chorych.

- W sytuacji, gdyby nagle zaczęli padać jak muchy i zachorowałoby 40-50 tys. osób, mogliby to zrobić. Nie istnieją jednak tutaj podstawy. To musiałby być gwałtowny skok, który byłby zagrożeniem dla populacji - stwierdza Gut.

Gdyby igrzyska odwołano, działanie byłoby sprzeczne z pierwotną ideą olimpizmu barona Pierre'a de Coubertina. Impreza, która miała nieść światło pokoju i nadziei na lepsze, przegrałaby z globalną katastrofą, którą jest trwająca pandemia.

- Żaden odbiorca takiego komunikatu nie byłby zadowolony, bo to by wskazało na porażkę świata sportu i organizacji sportowych. Po zeszłorocznym okresie, kiedy większość imprez była odwołana lub przenoszona na późniejszy termin, jakoś świat sobie z pandemią poradził. Byłoby to bardzo dziwne, gdyby igrzyska olimpijskie, które są pod względem liczby uczestników największą imprezą, nie zostałyby przeprowadzone. Świadczyłoby to o słabości organizacyjnej i podatności na presję wewnętrzną. Gdyby odwołano, to wszyscy, łącznie z MKOl-em, uznaliby to za porażkę ruchu olimpijskiego. Nie wyobrażam sobie tego, choć te igrzyska coraz bardziej przypominają ruletkę - podsumowuje prof. Lenartowicz w rozmowie z nami.

Igrzyska olimpijskie w Tokio potrwają do niedzieli 8 sierpnia.

Czytaj też:
Igrzyska nie były po myśli Polaków
Heynen ocenił, który mecz będzie kluczowy

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.