DTM: nadciąga hybrydowa rewolucja. Robert Kubica może pisać nową historię

Materiały prasowe / BMW / Na zdjęciu: Robert Kubica w samochodzie DTM
Materiały prasowe / BMW / Na zdjęciu: Robert Kubica w samochodzie DTM

Robert Kubica testował samochód DTM, który dysponuje mocą ponad 600 KM. Niemiecka seria wyścigowa myśli jednak już o przyszłości i nowych silnikach, które miałyby nawet 1000 KM. Dzięki temu DTM zbliżyłby się do poziomu F1.

Jeśli wizja powrotu Roberta Kubicy do F1 w roku 2021 nie ziści się, to Polak najpewniej najbliższą przyszłość spędzi w DTM. Wszystko wskazuje na to, że już w styczniu BMW ogłosi jego kontrakt, co może być początkiem wieloletniej współpracy z krakowianinem.

Kubica bardzo dobrze wypadł na testach DTM w hiszpańskim Jerez i inżynierowie BMW byli pod wrażeniem Polaka, który bardzo szybko oswoił się z ponad 600-konnym modelem M4 DTM. Charakterystyka jego jazdy mocno się różni od tej, jaką Kubica zna z F1, jednak nie sprawiło mu to większego problemu.

Czytaj także: Niewinny żart z Roberta Kubicy

Kierowcy DTM muszą się szykować na rewolucję. Gerhard Berger, szef niemieckiej serii wyścigowej i były kierowca F1, chciałby, aby samochody znacząco zyskały na mocy. Marzeniem Austriaka są silniki dysponujące aż 1000 KM. Tyle mają w tej chwili pojazdy w Formule 1.

ZOBACZ WIDEO Stacja Tokio. "Kurczę, co ona zrobiła?". Piotr Małachowski dostał niesamowite wsparcie

Elektryczna przyszłość?

Na początku listopada opublikowano wizję przyszłości - przedstawiono projekt wyścigów elektrycznych samochodów turystycznych o mocy 1000 KM. Można to nazwać połączeniem Formuły E z DTM. Nie wiadomo, kiedy seria miałaby wystartować i z jakich rozwiązań korzystałaby (akumulatory elektryczne albo ogniwa wodorowe), ale zapewne byłaby zagrożeniem dla "prawdziwego" DTM.

Dlatego Niemcy nie mogą udawać, że świat się nie zmienia. Już w roku 2022 w tej serii ma się pojawić technologia hybrydowa. Będzie to równoznaczne ze sporym wzrostem mocy. Według informacji "Motorsport Magazin", nowe silniki będą posiadać co najmniej 800 KM. Będą najmocniejszymi wozami w historii DTM.

- Z punktu widzenia kierowcy, nie dbam o to, jaki mam silnik. Może to być elektryczny, spalinowy, wodorowy. Jeśli dasz mu 1000 KM mocy, to kierowca zrobi wszystko, by je w pełni wykorzystać i pojechać na limicie. I ja chciałbym zobaczyć taką walkę koło w koło - mówił Gerhard Berger na zakończenie sezonu DTM.

Elementy hybrydowe w silniku pozwoliłyby wykrzesać więcej mocy niż obecne układy turbo, które mają 610 KM. Byłby to też naturalny ruch, jeśli popatrzymy na to, w jakim kierunku zmierza motoryzacja. Niektóre firmy już zapowiedziały, że w najbliższych latach zrezygnują całkowicie z jednostek spalinowych. DTM mógłby w ten sposób przyczynić się do obniżenia emisji CO2.

Kto za to zapłaci?

Hybrydy sprawdziły się w F1, ale potrzeba było na to sporo czasu. Niektóre elementy okazały się niezwykle drogie w produkcji, a przy tym mocno awaryjne. Firmy potrzebowały czasu, aby dopieścić stosowane przez siebie rozwiązania. Tymczasem DTM z założenia ma być serią wyścigową znacznie tańszą niż F1.

- Nie mamy setek tysięcy inżynierów na pokładzie, więc nie możemy definiować przyszłości. Możemy jednak zaoferować taką platformę, w której ktoś te technologie będzie chciał sprawdzać i rozwijać szybciej. Nie powinniśmy unikać działań, które mają na celu poprawę środowiska. Wszyscy widzimy, że to konieczne - twierdził Berger w Japonii przy okazji okolicznościowego wyścigu DTM w tym kraju.

Co na to zespoły? - DTM to seria dla kierowców, więc powinna się rozwijać i stawiać na nowe systemy - ocenił w "Motorsport Magazin" Jens Marquardt, szef BMW Motorsport.

Na nowe technologie gotowe jest też Audi, ale pod warunkiem, że silniki spalinowe pozostaną domeną DTM. - Hybrydyzacja ma sens. Jednostki spalinowe będą nam towarzyszyć jeszcze przez długi czas. One nie są takie złe, jak wszyscy wokół powtarzają - skomentował Hans-Joachim Rothen, członek zarządu Audi podczas rundy DTM.

Czytaj także: BMW zaprezentowało skład w DTM na sezon 2020

Aby koszty nie wzrosły drastycznie, silniki hybrydowe dostarczałby jeden, niezależny producent. - Najważniejsze, aby hybryda przyczyniała się do ochrony środowiska i nie zaszkodziło to konkurencji - podsumował Berger w "Motorsport Magazin".

Do pierwszych testów samochodów hybrydowych w DTM miałoby dojść już w roku 2021. Jeśli Kubica będzie wtedy związany z BMW, bez wątpienia przyjdzie mu pisać nową historię niemieckiej marki w tej serii wyścigowej.

Komentarze (9)
avatar
monkeysoundsystem
19.12.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
i tak są już ciężkie. baterie dołożą sporo kg.. 
avatar
Rower Kibica
19.12.2019
Zgłoś do moderacji
4
0
Odpowiedz
DTM: Robert Kubica coraz bliżej BMW. Kolejne zmiany w składzie kierowców niewykluczone DTM: BMW zaprezentowało skład. Nie ma Roberta Kubicy.DTM: Robert Kubica w tym roku nie dołączy już do BMW. Czytaj całość
avatar
UnDeRgRoUnD CB
19.12.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Wszystko fajnie-pięknie..tylko te elektryki to już nie motorsport ,dzwięk silników spalinowych zdetronizuje dzwięk rodem z "Jetsonowie".. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.