Według stanu na 23 maja, zgłosiło się już 10 klubów m.in. z Sopotu, Gdańska, Iławy, Białegostoku, Warszawy, Olsztyna, Szczecina czy Katowic.
Tegoroczne Klubowe Mistrzostwa Polski PZŻ składają się z czterech rund. Pierwsza runda odbędzie się w połowie lipca w Gdyni w ramach Volvo Gdynia Sailing Days. Kolejne odbędą się w Szczecinie, Świnoujściu oraz w Sopocie gdzie przy molo w połowie września zostanie rozegrany finał.
- W tym roku zdecydowaliśmy się na skrócenie czasu rozgrywania ligi. Cztery rundy rozegramy w ciągu zaledwie 2 miesięcy, średnio co 2-3 tygodnie. Tak częsta rywalizacja powinna zwiększyć emocje, które nie zdążą opaść przed kolejnymi zawodami. Ponadto pozwoli nam to na zwiększenie zainteresowania mediów - wyjaśnia Maciej Cylupa, organizator regat. - Medialność regat na pewno gwarantuje kontynuacja współpracy z firmą SAP, która dostarczy nam system do śledzenia i analizy przebiegu wyścigów na żywo, w internecie. Żadne inne regaty w Polsce nie mają takiego udogodnienia - oznajmia.
Rozgrywki zorganizowane są w taki sposób, aby w jak największym stopniu uprościć uczestnictwo. Udział w regatach nie wiąże się z koniecznością posiadania własnego jachtu, gdyż te jednakowe i gotowe do regat dostarczane i serwisowane są przez organizatora.
ZOBACZ WIDEO Kamil Glik kontuzjowany. Obrońca walczy o szybki powrót do treningów
- Zasady rywalizacji są bardzo przejrzyste i proste - wyjaśnia Rafał Sawicki, współorganizator i zwycięzca Ligi w 2017 roku. - Wyścigi odbywają się według ogólnie znanych zasad regat flotowych, różnią się jedynie tym, że trasa jest krótsza i sędziowane są przez arbitrów na wodzie. Wyklucza to protesty po wyścigach i umożliwia nakładanie kar bezpośrednio w czasie wyścigu, przez co rywalizacja staje się dynamiczniejsza i bardziej fair - dodaje.
Do Ekstraklasy mogą zgłaszać się kluby zrzeszone w Polskim Związku Żeglarskim lub w jednym z jego Okręgów. Zgłoszony klub ma prawo wystawić do każdych regat dowolnie dobraną załogę. Taka formuła umożliwia starty wielu zawodnikom, nawet tym którzy mają już mocno napięty terminarz. Wpisowe do regat nie uległo zmianie i wynosi 5 tyś złotych za całość ligi czyli 4 regaty dwudniowe wraz z dniami treningowymi. Zawodnicy dostaną do dyspozycji flotę identycznych jachtów regatowych klasy TOM28 (Szczecin, Świnoujście) oraz Delphia 24 One Design (Sopot, Gdynia)
- Jest to bardzo ekonomiczna forma udziału w rywalizacji na wysokim sportowym poziomie. Poza wpisowym dochodzą oczywiście koszty dojazdu i pobytu załogi, ale sumując wszystkie koszty, sezon startów w Ekstraklasie wychodzi dużo taniej, niż przy konieczności posiadania własnego jachtu, jego transportu po Polsce, zakupu żagli i wymiany osprzętu - podsumowuje Cylupa.
Zwycięzca ligi zdobędzie tytuł Klubowego Mistrza Polski a pierwsze cztery kluby Ligi otrzymają prawo startu w prestiżowych rozgrywkach Europejskiej Ligi Mistrzów (Sailing Champions League sailing-championsleague.com) rozgrywanych w St. Petersburgu, St. Moritz i Porto Cervo.
Kalendarz regat Polskiej Ekstraklasy Żeglarskiej w sezonie 2018:
14-15.07 - Gdynia
28-29.07 - Szczecin
18-19.08 - Świnoujście
8-9.09 - Sopot
Organizatorami Polskiej Ekstraklasy Żeglarskiej są MT Partners (Polish Match Tour) i GSC Yachting przy współpracy Polskiego Związku Żeglarskiego.
Zgłoszenia można dokonać mailem lub przez stronę internetową www.ligazeglarska.pl. Więcej informacji można znaleźć również na profilu ligi na facebooku.