14 stycznia 1933 roku we wsi Kołodziejewo, niedaleko Inowrocławia, przyszedł na świat Marian Kaiser - jedna z ikon polskiego żużla, który zdobył serca kibiców w latach 50. i 60. To między innymi dzięki jego postawie reprezentacja Polski zyskała miejsce w światowej czołówce żużlowej. Jego styl jazdy oraz liczne sukcesy uczyniły go wzorem dla młodych zawodników, w tym dla Józefa Jarmuły, jednego z najbardziej charyzmatycznych żużlowców tamtych czasów.
Od najmłodszych lat Kaiser wykazywał zainteresowanie motocyklami. W trudnych powojennych realiach, podobnie jak wielu rówieśników, szukał sposobów na aktywne spędzanie wolnego czasu, korzystając z każdego pojazdu, który miał silnik i dwa koła. W wieku 17 lat rozpoczął treningi żużlowe, trafiając do Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie stawiał pierwsze kroki w sporcie i szybko zaczął odnosić sukcesy.
W swojej karierze reprezentował kluby z Gorzowa, Ostrowa Wielkopolskiego, Świętochłowic, Wrocławia, Warszawy i Gdańska. W stolicy Pomorza startował przez sześć lat, do 1966 roku, po likwidacji sekcji żużlowej w Warszawie.
ZOBACZ WIDEO: Brady Kurtz przebierał w ofertach. To dlatego wybrał Betard Spartę
Marian Kaiser szybko zdobył uznanie na polskich torach. W 1957 roku, podczas zawodów w Rybniku, zdobył tytuł Indywidualnego Mistrza Polski, pokonując faworyta gospodarzy Joachima Maja. Jego znakomita forma w lidze, gdzie często zdobywał komplet punktów, zaowocowała powołaniem do reprezentacji Polski. Mimo prób spolszczenia jego nazwiska przez władze PRL, Kaiser pozostał skupiony na swojej pasji.
W 1959 roku jako pierwszy Polak, obok Tadeusza Teodorowicza, wystartował w lidze angielskiej, reprezentując drużynę z Leicester. Największym osiągnięciem w karierze Kaisera było zdobycie złotego medalu w Drużynowych Mistrzostwach Świata w 1961 roku. W finałowych zawodach we Wrocławiu, rozgrywanych przy światłach samochodów z powodu opóźnień związanych z transportem zawodników, Kaiser poprowadził drużynę do zwycięstwa nad Szwecją, zdobywając 10 punktów i uzyskując najlepszy czas dnia.
Mimo sukcesów na arenie drużynowej, Kaiser nie odniósł większych osiągnięć w Indywidualnych Mistrzostwach Świata, startując w finałach jedynie dwa razy i zajmując 15. i 11. miejsce. Po sukcesie z 1961 roku jego kariera zaczęła tracić blask. Wciąż był liderem klubu w Gdańsku, ale młodsze pokolenie zawodników zaczęło przejmować inicjatywę. W 1966 roku zakończył żużlową karierę.
Kilka miesięcy później Marian Kaiser zdecydował się opuścić Polskę i wyemigrował do Republiki Federalnej Niemiec. W tamtych czasach takie działania były traktowane jako zdrada. Władze PRL odebrały mu wszystkie tytuły i odznaczenia, uzasadniając decyzję "niegodnym zachowaniem sportowca i obywatela PRL". Kaiser pozostał w Niemczech do końca życia, zmarł w Ratyzbonie w 1991 roku w wieku 58 lat.
Historia Mariana Kaisera to przykład wybitnego sportowca, który na torze osiągnął wiele, ale musiał zmierzyć się z trudnymi realiami politycznymi swoich czasów.