W tym najpopularniejszym brytyjskim tygodniku, opisującym od lat najważniejsze wydarzenia żużlowe na świecie postanowiono zestawić liczbę wydarzeń z klasycznego speedwaya (500cc), które miały miejsce w poprzednim sezonie. Dodatkowo zestawiono i porównano liczby z tymi, które dotyczyły 2023 roku.
Krajem, w którym najczęściej w sezonie 2024 organizowano żużlowe wydarzenia, była oczywiście Polska. Według przedstawionych liczb w naszym kraju na 24 torach ścigano się aż 384 razy, choć co ciekawe wynik ten był o sześć imprez gorszy niż ten, który osiągnięto rok wcześniej. Na tak dobry wynik składa się bardzo dużo imprez organizowanych na torach ekstraligowców.
Wszystko to oczywiście rezultat rozgrywek U24 Ekstraligi, która wygenerowała po osiem imprez na torze każdego z ośrodków (po dziewięć we Wrocławiu i Gorzowie Wielkopolskim). Wiemy już zatem, że powtórzenie tak dobrego osiągnięcia będzie możliwe już chyba tylko w sezonie 2025, ponieważ coraz głośniej mówi się o likwidacji tych zmagań.
ZOBACZ WIDEO: Brady Kurtz przebierał w ofertach. To dlatego wybrał Betard Spartę
Rekordzista z Wielkiej Brytanii
Wszystkie klubu PGE Ekstraligi na swoich obiektach zorganizowały w sezonie 2024 ponad 20 wydarzeń, a rekordzistą był Klub Sportowy Toruń, gdzie na Motoarenie łącznie z turniejem Speedway grand prix ścigano się aż 27 razy, ale co warte podkreślenia - nie jest to europejski rekordzista.
Co ciekawe ponad 21 imprez odbyło się w Bydgoszczy oraz 20 w Ostrowie Wielkopolskim, a wiemy, że zespoły z tych ośrodków nie ścigały się w zeszłym sezonie w U-24 Ekstralidze. W porównaniu w rokiem 2023 z polskiej "mapy żużlowej" zniknął Rawicz, a wrócił na nią Kraków. Jedną imprezę - czwarty Finał Indywidualnych Mistrzostw Europy SEC - zorganizowano dodatkowo na Stadionie Śląskim w Chorzowie (poprzednio w 2019 roku).
Drugim krajem pod względem liczby imprez była Wielka Brytania - na 16 torach odbyło się ich 276. Na Wyspach znajduje się także ośrodek, który w ubiegłym roku zorganizował w Europie najwięcej wydarzeń, bo aż 34, a mowa tu o klubie z Oxfordu. Zespoły z tego miasta ścigały się na wszystkich trzech szczeblach ligowych w kraju (Spires, Cheetahs i Chargers), dodatkowo Gepardy awansowały do finałów rozgrywek Championship oraz pucharowych.
Sporo ścigania również w Szwecji
Sporo imprez odbyło się w Manchesterze na National Speedway Stadium (27), a na podium znalazł się jeszcze obiekt w Leicester (22). Warto w tym miejscu jednak podkreślić, że w porównaniu do sezonu 2023 liczba torów zmniejszyła się o aż cztery. To efekt wycofania ze speedwaya w Peterborough i Wolverhampton oraz czasowego zawieszenia w Mildenhall i Kent. W 2023 roku na samych tych czterech obiektach odbyło się aż 50 imprez. W zestawieniu nie uwzględniono natomiast turniejów, które odbyły się poza auspicjami BSPA, na torach w Isle of Wight i Kent (NORA).
Liczbowo w sezonie 2024 na podium znalazła się jeszcze Szwecja, gdzie w ubiegłym roku ścigano się 138 razy na 16 owalach. Najczęściej rywalizowano w Gislaved, bo 17 razy (ligowe drużyny w Bauhaus-Ligan i Allsvenskan). Drugie miejsce pod tym względem zajął ośrodek w Malilli (14), a trzecie w Vetlandzie (12). Do ścigania w jednych zawodach powrócono w Nassjo, gdzie nie było żużla w 2023 roku.
Łącznie w Europie prawie 1100 imprez
Kolejne w tej klasyfikacji były Dania (94 imprezy), Niemcy (58 na 21 torach) oraz Czechy (35). W Europie oprócz wspomnianych państw ścigano się również w Rosji (29), Włoszech (12), Francji i Łotwie (po 9), Norwegii (8), Ukrainie (6), Słowacji i w Słowenii (po 5), Węgrzech (4), Rumunii (3), Austrii, Belgii, Finlandii i Holandii (po 2) oraz na Chorwacji (1). Razem według tego zestawienia w 2024 roku odbyło się zatem 1084 imprezy, w 21 europejskich krajach, na 131 torach. W przypadku Rumunii w magazynie podano dwa wydarzenia, ale odbyły się trzy rundy krajowych mistrzostw.
Na pozostałych kontynentach żużlowe imprezy odbywały się jeszcze w tylko kilku krajach, a były to Stany Zjednoczone (44 imprezy), Australia (32, choć ten wynik jest nieco zaniżony, gdyż na torze Darcy'ego Warda w Banyo odbyło się na pewno więcej wydarzeń niż pięć), Nowa Zelandia (24) i Argentyna (15). W przypadku tych trzech ostatnich krajów podano przedział 2023/2024.
Statystyki i artykuł dla magazynu "Speedway Star" przygotowali Tony McDonald, Doug Nicolson, Wojciech Reslerowski oraz Christian Weber. Przy tworzeniu zestawienia pomagali dodatkowo Steve Evans, Peter White oraz Jonas Holmqvist.
Czołówka klasyfikacji torów europejskich, na których w sezonie 2024 odbyły się imprezy w klasie 500cc:
1. Oxford - 34
2-3. Belle Vue (Manchester) - 27
2-3. Toruń - 27
4. Grudziądz - 26
5. Wrocław - 25
6-7. Gorzów Wielkopolski - 24
6-7. Krosno - 24
8-9. Częstochowa - 23
8-9. Lublin - 23
10. Leicester - 22
11-12. Bydgoszcz - 21
11-12. Leszno - 21
13-15. Ostrów Wielkopolski - 20
13-15. Redcar (Middlesbrough) - 20
13-15. Sheffield - 20
Liczba imprez w klasie 500cc w poszczególnych krajach Europy (w nawiasach tory):
1. Polska - 384 (24)
2. Wielka Brytania - 276 (16)
3. Szwecja - 138 (16)
4. Dania - 94 (11)
5. Niemcy - 58 (21)
6. Czechy - 35 (10)
7. Rosja - 29 (5)
8. Włochy - 12 (2)
9-10. Francja - 9 (6)
9-10. Łotwa - 9 (2)
11. Norwegia - 8 (5)
12. Ukraina - 6 (2)
13-14. Słowacja - 5 (1)
13-14. Słowenia - 5 (2)
15. Węgry - 4 (1)
16. Rumunia - 3 (1)
17-20. Austria - 2 (1)
17-20. Belgia - 2 (1)
17-20. Finlandia - 2 (2)
17-20. Holandia - 2 (1)
21. Chorwacja - 1 (1)