Z kart historii
Stadion, na którym aktualnie jeżdżą zawodnicy Wybrzeża Gdańsk powstał nie w Polsce, a w Wolnym Mieście Gdańsk. Kampfbahn Niederstadt, bo tak wówczas nazywał się ten obiekt, otwarto uroczyście 8 maja 1925 roku. Był to cały kompleks, który powstał w zespole dawnych bastionów i wałów. Były tam baseny i zespół boisk. Co ciekawe obiekt ten trafił też do literatury, między innymi w powieściach noblisty Guntera Grassa, czy Brunona Zwarry. Na miejscu starych basenów znajduje się aktualnie mini tor żużlowy, a charakterystyczną wieżę do skoków rozebrano przy okazji rekultywacji brzegów odpływu Motławy. W latach osiemdziesiątych także Halę Sportową, w której Mistrzostwa Polski zdobywali koszykarze i piłkarze ręczni Wybrzeża. Niestety aktualnie hala ta nadaje się do rozbiórki, przez niegospodarność wcześniejszych prezesów GKS Wybrzeże Gdańsk.
W latach pięćdziesiątych usypano zbudowano najbardziej charakterystyczną dla gdańskiego stadionu - Bramę Maratońską, a także wały trybun, które najprawdopodobniej powstały z gruzów zniszczonego podczas wojny Gdańska. Na początku lat sześćdziesiątych stadion został zaadaptowany na potrzeby żużla. Wcześniej żużlowcy startowali na stadionie imienia Marynarki Polskiej, gdzie obecnie swoje mecze rozgrywa piłkarska Polonia Gdańsk. Właśnie na tamtym stadionie swoją przygodę z żużlem zaczynał Zbigniew Podlecki, którego imieniem nazwany jest stadion przy ulicy Długie Ogrody.
Stadion Wybrzeża z czasów Wolnego Miasta Gdańsk. Foto: danzig-online.pl
Brama maratońska niedługo po powstaniu. Foto: forum.dawnygdansk.pl
Tak wyglądała Brama Maratońska około 50 lat temu: foto: forum.dawnygdansk.pl
Najnowsze fakty
Po modernizacji przeprowadzonej przed kilkoma laty, wraz ze zmianą nawierzchni na granitową, długość toru (liczona po osi toru) wynosi 349 metrów. Stadion imienia Zbigniewa Podleckiego posiada sztuczne oświetlenie, które spełnia wymogi FIM, dzięki czemu w Gdańsku można organizować wszystkie prestiżowe imprezy międzynarodowe, z Grand Prix włącznie. Stadion posiada także nowoczesną tablicę świetlną, wydzieloną trybunę honorową z krzesełkami oraz wszystkie miejsca siedzące.
W zimę wszystkie słupy oświetleniowe, znajdujące się aktualnie na stadionie, zostały oczyszczone i dwukrotnie malowane farbą antykorozyjną. Elementy słupów, które znajdują się na co dzień pod powierzchnią ziemi, pokryte zostały dodatkowo masą bitumiczną. Wszystkie naświetlacze, które są skierowane na tor, zostały wyposażone w nowe żarówki, a 40 sztuk naświetlaczy, które przez ostatnie lata zostały uszkodzone, zostały wymienione na nowe. Wymienione zostały także przewody znajdujące się wewnątrz słupów oświetleniowych oraz większa część instalacji podziemnej. Dodatkowo wymiany doczekały się wszystkie lampy skierowane w stronę trybun, przeprowadzono renowację tablic reklamowych, które znajdują się na koronie stadionu, dzięki czemu zostało wyposażonych w nowe blachy 20 konstrukcji o łącznej powierzchni ok. 160 metrów kwadratowych. Zwiększono też liczbę siedzisk dla kibiców, których jest obecnie 6850. Dodatkowo remontu doczekała się Brama Maratońska. Ilość miejsc siedzących na stadionie zmniejszyła się do 11 tysięcy.
Aktualny rekord toru należy do Duńczyka Kennetha Bjerre, który cztery okrążenia gdańskiego toru pokonał w czasie 61,69 sekund. Rekord ten został ustanowiony 14 czerwca 2009 roku podczas meczu ligowego Lotos Wybrzeże Gdańsk - Cognor Włókniarz Częstochowa. Poprzedni rekord, który nie utrzymał się nawet miesiąca, był prawie o 1,5 sekundy gorszy i wynosił równe 63 sekundy.
Plany na przyszłość
O planach na przyszłość kilka miesięcy temu wypowiedział się dyrektor od spraw technicznych MOSiR Gdańsk, Janusz Pokraska. - Planowana jest przebudowa stadionu. Zmodernizowane będą trybuny, ciągi komunikacyjne i budowana będzie nowa wieża sędziowska. Jest program funkcjonalno - użytkowy i kosztować to będzie 6 mln zł. Wszystko będzie modernizowane w ramach pieniędzy miasta. Chcemy, aby obiekt ten był chlubą miasta Gdańska i były warunki dla funkcjonowania klubu - powiedział Podraska.
Nie wiadomo niestety jeszcze kiedy zostaną rozpoczęte działania budowlane nowej wieży sędziowskiej. Jest to związane z ograniczeniami w kasie miejskiej, która jest mocno nadwyrężona przez działania związane z organizacją EURO 2012 w Gdańsku.
Dane:
Długość toru: 349 m
Szerokość toru: 10 m na prostych, 15 m na łukach
Nawierzchnia: granitowa
Pojemność: ok. 15 tys.
Rekord toru: Kenneth Bjerre 61,69 sek.
Adres: ul. Zawodników, 1 80-729 Gdańsk
Dojazd: Stadion imienia Zbigniewa Podleckiego znajduje się przy skrzyżowaniu ulic Długie Ogrody, Siennickiej, Elbląskiej oraz Podwala Przedmiejskiego - na trasie wylotowej w kierunku Warszawy. Skrzyżowanie to znajduje się ok. jednego kilometra od Starego Miasta (15 minut pieszo).
Dla zmotoryzowanych: Od strony Gdyni lub Bydgoszczy: od centrum należy kierować się zgodnie z drogowskazami na Warszawę. Odległość od węzła Okopowa (w centrum) do stadionu wynosi ok. 1,5 km. Stadion znajduje się po prawej stronie, tuż za stacją Lotosu. Aby wjechać pod główną bramę, na skrzyżowaniu przy stadionie należy skręcić w prawo w kierunku Warszawy, następnie ponownie w prawo - w kierunku Olszynki; Od strony Warszawy: należy kierować się na centrum. Stadion znajduje się po lewej stronie drogi, ok. 4,5 km od wjazdu do miasta, w pobliżu drugiego skrzyżowania na Stogi i Westerplatte. Wjazd w ul. Zawodników, przy której znajduje się stadion znajduje się przed tym skrzyżowaniem - zjechać należy w lewo w kierunku Olszynki.
Dla niezmotoryzowanych - dojazd od Dworca PKP: Tramwajem - linie 8, 13 - 6 przystanków w kierunku Stogów; Autobusem - linie 106 (w kierunku Westerplatte), 111 (w kier. Górek Wschodnich), 112 (w kier. Przegaliny), 120 (w kier. Sztutowskiej), 138 (w kier. Nabrzeża Przemysłowego), 178 (w kier. Olszynki) - 5 przystanków; Pieszo - 30 minut drogi - ulicami Elżbietańską i Garncarską, przez Targ Drzewny do Targu Węglowego, następnie przez ul. Długą, Długi Targ, Stągiewną oraz Długie Ogrody do końca. Ceny biletów tramwajowych i autobusowych spod dworca pod stadion: pełnopłatny 3 zł, ulgowy 1,50 zł.
Plan dojazdu na stadion
Wyświetl większą mapę
Historia rekordu toru:
75,8 sek. - Zbigniew Podlecki (Wybrzeże Gdańsk) - 11 kwietnia 1965)
75,4 sek. - Zbigniew Podlecki (Wybrzeże Gdańsk) - 25 kwietnia 1965
75,2 sek. - Henryk Żyto (Wybrzeże Gdańsk) - 25 lipca 1965
Przed sezonem 1967 przebudowano tor gdańskiego klubu. Jego długość zmalała do 377 metrów. Zbigniew Podlecki (Wybrzeże Gdańsk) rozpoczął śrubowanie rekordu od czasu 75,0, aż w roku 1969 przejechał cztery okrążenia gdańskiego toru w czasie 73,2. Nastąpiła kolejna modernizacja obiektu. Dzięki niej długość toru ponownie zmalała - aż o dwadzieścia osiem metrów! Jak łatwo policzyć, od tego momentu jego długość wynosiła 349 metrów. Jego pierwszym rekordzistą został Bogdan Skrobisz (również reprezentant gdańskiego Wybrzeża). Swój rekord wynoszący 71,8 sekund ustanowił szóstego kwietnia 1976 roku. W tym samym sezonie poprawił go do rezultatu 71,3 sek.
Kolejni rekordziści:
70,0 sek. - Edward Jancarz (Stal Gorzów) - 2 maja 1976
69,8 sek. - Andrzej Tkocz (ROW Rybnik) - 23 maja 1976
69,7 sek. - Anders Michanek (Szwecja) - 17 października 1976
69,2 sek. - Zenon Plech (Wybrzeże Gdańsk) - 21 marca 1978
68,8 sek. - Michael Lee (Anglia) - 8 lipca 1979
68,2 sek. - Zenon Plech (Wybrzeże Gdańsk) - 5 kwietnia 1981
68,0 sek. - Zenon Plech (Wybrzeże Gdańsk) - 2 maja 1982
67,8 sek. - Zdenek Schneiderwind (Czechosłowacja) - 10 lipca 1984
67,6 sek. - Eugeniusz Błaszak (Unia Tarnów) - 31 marca 1986
67,4 sek. - Zenon Plech (Wybrzeże Gdańsk) - 22 czerwca 1986
67,0 sek. - Jan Osvald Pedersen (Dania) - 21 czerwca 1987
66,91 sek. - Per Jonsson (Szwecja) - 18 lipca 1987
Po sezonie 1987 gdański obiekt przeszedł kolejny remont. Tym razem zmieniono profil łuków oraz wymieniono nawierzchnię. Długość toru jednak się nie zmieniła, wciąż wynosi 349 metrów.
Najszybsi na tym torze:
65,2 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 4 kwietnia 1988
65,1 sek. - Dariusz Stenka (Wybrzeże Gdańsk) - 22 lipca 1988
63,4 sek. - Jarosław Olszewski (Wybrzeże Gdańsk) - 1 października 1989
63,34 sek. - Marek Dera (Wybrzeże Gdańsk) - 27 września 1998
63,33 sek. - Tony Rickardsson (Szwecja) - 20 czerwca 1999
63,12 sek. - Lars Gunnestad (Norwegia) - 24 czerwca 2001
63,00 sek. - Hans Andersen (Dania) - 17 maja 2009
61,69 sek. - Kenneth Bjerre (Dania) - 14 czerwca 2009