Skrzydlewska prosi GKSŻ o weryfikację stanowiska

Europosłanka Joanna Skrzydlewska poprosiła Ministerstwo Sportu o sprawdzenie, czy decyzja GKSŻ o wprowadzeniu nowych tłumików jest zgodna z prawem. Jednocześnie wezwała GKSŻ do weryfikacji swojego stanowiska. Poniżej prezentujemy pismo do GKSŻ.

Pan Piotr Szymański

Przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego

Pan Andrzej Witkowski

Prezes Polskiego Związku Motorowego

W związku z Komunikatem nr 23/2011 Głównej Komisji Sportu Żużlowego, proszę o przedstawienie podstawy prawnej uzasadniającej wprowadzenie nowych rodzajów tłumików w trakcie trwającego sezonu żużlowego.

Zgodnie z art. 10 Regulaminu zawodów motocyklowych na torach żużlowych obowiązującym w 2011 roku w polskim sporcie żużlowym, w szczególności we wszystkich krajowych zawodach motocyklowych, przeprowadzanych na torach żużlowych i lodowych w RP, do zawodów na torach żużlowych, lodowych i mini żużla dopuszcza się motocykle wszelkich firm oraz wyposażenie osobiste zawodników pod warunkiem, że ich konstrukcja odpowiada przepisom regulaminu FIM: "PRZEPISY TECHNICZNE W WYŚCIGACH TOROWYCH" oraz zmianom i uzupełnieniom określonych w cytowanym Regulaminie.

W pkt 2 art. 10 Regulaminu określono jakiego rodzaju tłumiki mogą być wyłącznie używane w zawodach krajowych podając ich producenta, typ i symbol.

Zgodnie z art. 14 Regulaminu, z zawodów wykluczony jest zawodnik, który używa "... motocykla, który nie odpowiada przepisom regulaminu w zakresie: pojemności silnika, przekroju przelotu gaźnika, tłumika, tylnej opony, w każdych zawodach, a także wagi motocykla w zawodach, na których jest komisarz techniczny lub w meczach o DMP...". Należy zatem przyjąć, że w zawodach nie może uczestniczyć zawodnik używający motocykla wyposażonego w tłumik posiadający inne parametry niż te opisane w art. 10 pkt 2 Regulaminu.

Zasady przyjmowania Regulaminu opisane są w art. 108 Regulaminu. Określono tam także sposób powiadamiania, terminy powiadamiania i krąg osób, które należy powiadomić, aby uregulowania przyjęte w Regulaminie skutecznie weszły w życie, a tym samym aby kluby i zawodnicy byli zobowiązani do ich stosowania.

Zmiana Regulaminu musi być wprowadzona w tym samym trybie, co jego przyjmowanie, aby była skuteczna wobec klubów i zawodników, w szczególności w zakresie przyjętych terminów powiadamiania o jego przyjęciu oraz procedury zatwierdzania. Tym samym zmiany, o których poinformowano w komunikacie Głównej Komisji Sportu Żużlowego nr 23/2011, dotyczącej parametrów jakimi powinien charakteryzować się tłumik nie mają mocy wiążącej zarówno w stosunku do klubów jak i zawodników. Nie zachowano zasad jakie zostały ustalone w Regulaminie, a odnoszących się do procedur jakie powinny być zachowane, aby Regulamin w nowym brzmieniu miał moc obowiązującą oraz wiążącą dla wszystkich uczestników tj. organizatorów zawodów, klubów i zawodników.

Przyjęcie innej interpretacji zasad jakim zobowiązali się kierować zarówno organizatorzy zawodów jak i ich uczestnicy, prowadzi do twierdzenia, że rywalizacja sportowa w czystym tego słowa znaczeniu nie ma nic wspólnego z zawodami motocyklowymi na torach żużlowych. Zmiana zasad w trakcie rozgrywek, bez poszanowania procedury ich wprowadzenia, przyjętej przez wszystkich uczestników zawodów przed ich rozpoczęciem, nie jest dopuszczalna zarówno ze względów prawnych jak i etycznych.

Poza tym wprowadzenie nowych zasad wynikających z komunikatu nr 23/2011, następuje w trakcie trwania sezonu. Należy wziąć pod uwagę fakt, że część klubów odbyła już 5 rund, zaś część tylko 4 rundy. Z tych względów doszło do naruszenia zasady równości, skoro część klubów miała prawo do odbycia większej ilości rozgrywek według innych zasad i na innym sprzęcie. Nieudzielenie klubom przez GKSŻ rozsądnego terminu na wprowadzenie zmian może wpłynąć też na poziom przygotowania motorów do zawodów, a w konsekwencji zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu zawodników, którzy będą zmuszeni odbywać rozgrywki na niesprawdzonym sprzęcie.

Dlatego wnoszę o weryfikację, stanowiska zaprezentowanego w komunikacie 23/2011 i poszanowanie wcześniej przyjętych zasad, w szczególności w zakresie parametrów jakim powinny odpowiadać tłumiki oraz reguł wprowadzania zmian do ustalonych Regulaminem zasad.

Źródło artykułu: