I liga po naradzie! Zmiany na sezon 2012 zaproponowane!

W piątek i w sobotę w Gnieźnie odbyła się narada środowiskowa prezesów I ligi żużlowej. Efektem rozmów były propozycje regulaminowe, które prawdopodobnie zostaną wprowadzone od nowego sezonu.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

W gnieźnieńskim hotelu Atelier spotkali się przedstawiciele wszystkich klubów I ligi. Uczestnikiem rozmów był również przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego - Piotr Szymański. Wspólnie ustalono, że poruszone zostaną najważniejsze tematy regulaminowe, które zdaniem przedstawicieli klubów wymagają zmian. Każdy z klubów miał prawo wypowiedzieć się w zakresie następujących tematów:
- Regulaminu finansowego,
- KSM i limitów na przyszły sezon,
- Systemu rozgrywek I ligi żużlowej,
- Ilości polskich zawodników w składzie,
- Harmonizacji przepisów regulaminowych I ligi z przepisami Speedway Ekstraligi,
- Tabeli biegowej w kontekście biegu juniorskiego,
- Instytucji gościa,
- Zasad wypożyczania zawodników.

W zakresie Regulaminu finansowego większość klubów była zgodna – musi obowiązywać, ale konieczne jest również jego przestrzeganie. Pojawiały się co prawda wątpliwości co do tego, czy regulamin będzie faktycznie przestrzegany, jednak dominowała opinia, że w świetle kondycji polskich klubów, zdrowy rozsądek i przestrzeganie przepisów są konieczne, jeżeli niektóre ośrodki mają nadal funkcjonować. Zaproponowano, aby zamiast limitów, które były przewidziane w regulaminie ustalonym na poprzedniej naradzie środowiskowej, obowiązywały dwa limity – 500 tysięcy złotych przeznaczone na przygotowanie do sezonu zawodników i milion złotych z przeznaczeniem na biegopunktówkę. W przypadku, gdyby stwierdzono, że kluby przekroczyły ustalone limity, kara nałożona zostanie tylko na klub, który złamał przepisy. Zawodnicy nie będą pociągani do odpowiedzialności.

Przypomnijmy, że aktualny Regulamin Finansowy przewiduje górne limity kwoty na przygotowanie do sezonu dla każdego zawodnika w zależności od uzyskanej rok wcześniej średniej biegowej, ustalone są również maksymalne kwoty za zdobyty punkt oraz premie dla zespołów za zwycięstwo w meczu. Szczegóły Regulaminu Finansowego dostępne są TUTAJ.

W zakresie KSM i limitów na przyszły sezon dominował pogląd, że należy obniżyć dolny KSM ze względu na kluby, które chcą nastawić się na szkolenie młodzieży. To powoduje, że w składzie może być większa ilość zawodników z KSM równym 2,50. W przypadku, gdyby dolny KSM nie był obniżony, kluby miałyby problemy z osiągnięciem dolnego KSM. Zaproponowano także zmianę w stosunku do tegorocznych przepisów, odnośnie zasad liczenia KSM. W tym sezonie mieliśmy do czynienia z sytuacjami, w których kluby pojawiały się na meczu w składzie, którego KSM przekroczył dolny limit, ale nie wszyscy zawodnicy byli obecni w parkingu, ze względu na problemy z dotarciem na stadion. W przyszłym sezonie taka sytuacja nie będzie możliwa. Przekroczenie dolnego KSM będzie możliwe tylko wtedy, jeżeli wszyscy zawodnicy zdolni do jazdy wystawieni do składu, oprócz ewentualnego Zastępstwa Zawodnika, będą obecni w parkingu. Podczas wspólnej debaty ustalono, że optymalnym rozwiązaniem będzie ustalenie dolnego KSM na poziomie 30 punktów i górnego na poziomie 42 punktów. Na kluby, które nie przekroczą dolnego limitu KSM nakładana będzie kara walkowera, a co za tym idzie kara finansowa.

Większość klubów była również zgodna co do tego, że w przyszłym sezonie w każdym składzie będzie musiało startować dwóch polskich młodzieżowców. Kluby proponują, aby nie było obowiązku posiadania polskiego seniora, co oznaczałoby, że w składzie pod numerami 1-5 mogliby startować sami obcokrajowy. Limit dwóch zawodników polskich w składzie obowiązywałby tylko w sezonie 2012. Od sezonu 2013 w składzie musiałoby startować dwóch polskich młodzieżowców i jeden senior.

Przedstawiciele klubów byli również zgodni co do tego, że każde spotkanie powinien inaugurować bieg juniorski. Podkreślano, że przesunięcie biegu juniorskiego w tabeli biegowej na drugą pozycję niewiele wniosło, bo zawodnicy i tak nie mieli czasu na przekazanie informacji na temat toru. Plusem przyjętego rozwiązania jest natomiast to, że bieg juniorski będzie rozgrywany w momencie, gdy tor jest w najlepszym stanie. Juniorzy będą mieli również większą przerwę w startach pomiędzy poszczególnymi biegami. Układ tabeli pozostałych biegów będzie taki sam, jak w sezonie 2011.

Ustalono, że kwestia instytucji gościa zostanie omówiona dopiero po spotkaniu z przedstawicielami Speedway Ekstraligi. Podkreślono również, że harmonizacja przepisów poszczególnych lig jest konieczna zwłaszcza w kontekście rozgrywania spotkań barażowych. Harmonizacja nie będzie możliwa w przyszłym sezonie, ale stopniowo będzie następowała synchronizacja przepisów. Zadecydowano, że wypożyczenie zawodników będzie możliwe w przypadku żużlowców, którzy w danym sezonie nie odjechali więcej niż 6 biegów.

Najważniejszym elementem rozmów była debata na temat systemu rozgrywek. Dominował pogląd, że rozwiązanie z sezonu 2011 było optymalne. Zaproponowano jednak, aby kluby z pierwszej czwórki walczące o awans do Speedway Ekstraligi miały zaliczone w fazie finałowej wszystkie punkty z rundy zasadniczej, a nie tylko te z meczów z bezpośrednimi przeciwnikami. Mając na względzie minimalizację kosztów zaproponowano, aby dolna czwórka zakończyła rozgrywki po rundzie zasadniczej.

Wśród wolnych wniosków, najważniejsze głosy dotyczyły ekwiwalentu za wyszkolenie zawodników i zwiększenia roli menedżera drużyny w czasie meczu. Zaproponowano, aby ekwiwalent za trzyletnie wyszkolenie zawodników wynosił 500 tysięcy złotych. Zwiększenie roli menedżera miałoby polegać na tym, że część kompetencji kierownika drużyny zostałaby przeniesiona na menedżera.

Wszystkie propozycje zmian ustalone podczas narady środowiskowej przedstawicieli klubów zostaną przedstawione na najbliższym posiedzeniu Głównej Komisji Sportu Żużlowego. GKSŻ już w nowym składzie zadecyduje, czy zmiany wejdą w życie już w sezonie 2012.

Kluby zapowiedziały również pełen przepływ informacji między przedstawicielami w zakresie prowadzonych rozmów transferowych. Ma to pomóc w uniknięciu sytuacji sztucznego podbijania stawek przez zawodników.

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×